Gå til innhold

hvordan er det egentlig å være ungdom i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hvordan er det å være ungdom i dag egentlig? hva er det som forventes av oss, og hva er det vi svarer til forventningene? kan dagens ungdom klare å bære frem den neste generasjonen, og å holde verden intakt?

hva tenker DU?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke noen kommer til å gjøre leksene dine.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke noen kommer til å gjøre leksene dine.

Er det ikke sommerferie nå.

Og dette kan like godt være et enkelt spørsmål mange lurer på. Selv synes jeg spørsmålet var intrssant og vil gjerne ha en debatt, men jeg har dessverre ingen svar til TS.

Skrevet

Som far til en 16 og en 18 åring sier jeg at vi forventer omtrent det samme av dere som våre foreldre forventet av oss.

Mor dere, men ikke gjør noe dumt eller ulovlig.

At dere klarer framtiden stoler vi på. Utallige genrasjoner før oss har klart det, dere klarer dere bra.

MEN, jeg kunne godt tenke meg å få høre hvordan dere ungdommer opplever at det er å være ungdom i dag. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merka at mange voksne er på kg sier alltid at ungdommer nå er så late, ikke gidder å gjøre en drit og at skolen bare er chillen uten nok stoff vi skal lære osv.

Men hvordan kan dere vite det hvis dere ikke er ungdom idag? Dere går jo ikke på skolen.

Det er veldig mye press på oss. Vi har masse lekser, prøver, innleveringer og prosjekter. Mange ganger iløpet av det skoleåret som var hadde vi 3 prøver, masse lekser, 2 prosjekter og en innlevering på en gang. Det var jo så vidt man klarte det uten å bli så sliten at man fikk hjertestopp. Det er mye mer stoff vi må lære nå i pensum nå enn det var før. Får noen år siden så tok skoletaten inn mere stoff i pensum. Jeg leste et sted at ungdommer nå har mye mer press på seg nå enn på 90 tallet og tidligere. Nå er det masse prosjekter og innleveringer i pensum enn tidligere. Mamma sier selv at hun ikke hadde så mye å gjøre når hun gikk på ungdomsskolen, hun hadde nesten ikke prosjekter i det hele tatt. Jeg har også hørt av andre i klassen min at foreldrene dems syns vi har ekstremt mye å gjøre. Og det er jo ekstra vanskerlig for elver som har presentasjonsangst og må ha masse fremføringer foran klassen, ingen slapp å gjøre det. Jeg foreksempel grudde meg i flere dager før fremføringer og det merka jeg på kroppen for å si det sånn.

Og vi lærer masse på skolen, vi sitter ikke i klassen å ikke gjør en dritt hvis det er det dere tror. Og hvis vi bråker fikk vi anmerkninger, og fikk vi nok anmerkninger så gikk vi ned i karakter. Så dere tar feil når dere mener at alt er så enkelt for ungdommer nå for tiden angående skolen.

Itillegg så er det mer press angående utseende og mote nå enn tidligere. Det er også stort press om å være populær og ha mange venner, få gode karakterer osv. Ugdommer har det ikke så enkelt sm folk skal ha det til.

Ellers er det fint å være ungdom i dag. Spesielt nå som det er sommerferie ;) Vi har også data og tv som er kjempe morsomt. Men vi er ikke så late som alle skal ha det til. Jeg gjør husarbeid når jeg blir bedt om det men rommet mitt har ikke foreldrene mine noe med :ler:

Skrevet

Nå er jeg riktig nok 22 år, men husker godt hvordan det var i være ungdom. Det var et slit, og jeg er glad jeg er ferdig med de årene med ungdomskole og videregående. Har det mye bedre nå.

Det som jeg husker aller best var presset fra medelever. Det var et stort motepress, og jeg som hadde foreldre med dårlig råd hadde jo ikke sjangs til å være en del av "gjengen". Har brødre i alderen 11 - 20 år, og har inntrykk av at det bare blir værre.

Det var så mye press på unødvendige ting som klær, mobiltelefoner, ferieturer (helst til utlandet), sportsutstyr, utseende osv. For mange var det å bli akseptert av andre mye viktigere enn å få gode karakterer. For det var veldig lett å falle utenfor, bli ensom eller mobbet. Mange lærere overså tegnene, og mange lærere tok oss heller ikke seriøst.

Mye av dette presset kommer fra elevenes foreldre. Hører hele tiden at ungdom er udugelige og late, men det er faktisk ikke deres skyld. Skylda har foreldrene, som rett og slett ikke oppdrar barna sine godt nok og lærer dem verdier, folkevett og hvordan man koker poteter. Og akkurat den koke potet-delen har jeg også vært utsatt for....

Det er så knapt med tid om dagen, alt skal gå så fort! Selv om jeg hadde lyst til å lære å vaske gulv, lage middag, reparere vasken osv, så ville ikke foreldrene mine lære meg det. Det gikk raskere og enklere om de bare gjorde det selv. Rett og slett.

Skrevet

Jeg er 15 år, og vil si at jeg tror ikke ungdom er noe verre i dag enn de var før. Man skal være god på skolen, ha kule klær, være sosial og ha en sport eller to man driver med. På skolen er det sinnsykt mye noen ganger, det har jeg merket nå i siste halvdel av 10 klasse. 2 prøver, 2 innleveringer og 3 framføringer på en uke i tillegg til dansing 5 dager i uka er ikke lett, tro meg.

Folk har til alle tider påstått at ungdommen nå til dags er latere enn de var selv. Til og med Sokrates sa det! Jeg tror det ikke er mye forskjell, men håper alle foreldre har vett til å lære barna sine husarbeid, matlaging og hvordan man skal klare seg i samfunnet generelt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at alle foreldre og voksne syns barna sine og andre barn er latere enn de selv var. Det samme syns besteforeldrene om sine barn igjen. osv osv ...

Men sannheten er at de fleste voksne glemmer hvordan det var å være ungdom, så de husker ikke at de ikke alltid gadd, eller at de prøvde å slippe unna fra pliktene sine ...

Bestefaren min sa at da han var ung gjorde de mye mer ugang enn idag, men at det i nyere tider kanskje er mer press til å være flink på skolen og å ha det nyeste nye.

Skrevet

Mitt inntrykk generelt er at ungdommen er omtrent som den alltid har vært. ;)

Det sosiale presset har alltid vært stort på en tenåring.

Det er alltid mye å gjøre for en tenåring. Ja, jeg tror at dere som er tenåringer i dag har mere skolearbeid enn det vi hadde.

Som på min tid, så er "de snille og føylige" ungdommene i bakgrunn, mens "de utagerende" synes best - og derfor legges merke til.

Jeg hører at flere av dere reagerer på at dere synes at foreldrene deres har sviktet i oppdragelsen?

For meg betyr det at dere er reflekterte og oppegående. Klarer dere å snakke med foreldrene deres?

Eller er det et generellt inntrykk dere har, men som ikke gjelder dere selv? ;)

Skrevet

Jeg er også 22, og betrakter vel egentlig meg selv som ungdom fremdeles, eller ihvertfall ung voksen. Har fremdeles studier, etablering og fremtidsplaner å ta meg av. Dog er alt dette blitt lettere med årene.

Jeg tror ikke det er noe vanskeligere å være ungdom i dag enn det var før. Kanskje heller tvert i mot. Jeg har ihvertfall følelsen av å være fri. Fri til å ta mine egne valg og stå for dem. Har et inntrykk av at det før i tiden (for 100 år+ siden) var mye mer foreldrestyrt. At foreldrene både tok yrkesvalg og til dels kjærestevalg for sine ungdommer. I tillegg var man pålagt arbeidsoppgaver hjemme.

Jeg for min del ser ikke på det å måtte hjelpe foreldrene med å male huset fra tid til annen, eller å støvsuge gulvet som noen big deal. Skole er selvvalgt (hvertfall etter man begynner på vgs) og det samme er en evt. jobb ved siden av skolen.

Nei, jeg tror faktisk det å være ungdom i dag er veldig godt. Hvertfall for de fleste av oss. Det vil jo alltid være noen som sliter, men nå snakker jeg for gjennomsnittet.

:popcorn:

Skrevet

Hvis du tar en titt på samordna opptak sine søkertall fra 2006 til 2010, så er du at det har steget vesentlig. Så jeg ville tro det er større press for å få seg høyere utdannelse, og derfor og større press for å gjøre det bedre på grunnskolen og vgs. Har også merket at fra jeg var ungdom til nå som jeg akkurat har sluttet å være ungdom at skolene legger mye større vekt på samarbeid. Mange flere prosjekter og gruppearbeid.

Vi har alle blitt avhengige av teknologi. Jeg var selv med på overgansfasen. Før måtte vi slå opp i leksokon og gå på biblioteket mens nå kan jeg ikke huske sist jeg var på biblioteket for å få svar på noe.

Ellers så føler jeg at det har blitt større klasseforskjell enn det var da jeg gikk på barneskolen/ungdomsskolen. Mulig jeg tar helt feil her. Jeg var ikke like oppmerskom på slikt da jeg var yngre, men siden det virker som yngre folk er mer oppmerksome på det nå til dags, så kan det jo hende. Dette fører nok til mer motepress og slikt. 13 år gamle jenter ser jo ut som de kunne vært på min alder (21).

Skrevet

Hvis du tar en titt på samordna opptak sine søkertall fra 2006 til 2010, så er du at det har steget vesentlig. Så jeg ville tro det er større press for å få seg høyere utdannelse, og derfor og større press for å gjøre det bedre på grunnskolen og vgs. Har også merket at fra jeg var ungdom til nå som jeg akkurat har sluttet å være ungdom at skolene legger mye større vekt på samarbeid. Mange flere prosjekter og gruppearbeid.

Vi har alle blitt avhengige av teknologi. Jeg var selv med på overgansfasen. Før måtte vi slå opp i leksokon og gå på biblioteket mens nå kan jeg ikke huske sist jeg var på biblioteket for å få svar på noe.

Ellers så føler jeg at det har blitt større klasseforskjell enn det var da jeg gikk på barneskolen/ungdomsskolen. Mulig jeg tar helt feil her. Jeg var ikke like oppmerskom på slikt da jeg var yngre, men siden det virker som yngre folk er mer oppmerksome på det nå til dags, så kan det jo hende. Dette fører nok til mer motepress og slikt. 13 år gamle jenter ser jo ut som de kunne vært på min alder (21).

Skrevet

leste et sted at ei jente på 14 i dag opplever ofte det jenter på 16 opplevde på 80tallet, ang press osv

trur vel barna våre må modnes lit fortere enn vi måtte, mye pga innternett, mobiltlf, facebook osv

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merka at mange voksne er på kg sier alltid at ungdommer nå er så late, ikke gidder å gjøre en drit og at skolen bare er chillen uten nok stoff vi skal lære osv.

Men hvordan kan dere vite det hvis dere ikke er ungdom idag? Dere går jo ikke på skolen.

Det er veldig mye press på oss. Vi har masse lekser, prøver, innleveringer og prosjekter. Mange ganger iløpet av det skoleåret som var hadde vi 3 prøver, masse lekser, 2 prosjekter og en innlevering på en gang. Det var jo så vidt man klarte det uten å bli så sliten at man fikk hjertestopp. Det er mye mer stoff vi må lære nå i pensum nå enn det var før. Får noen år siden så tok skoletaten inn mere stoff i pensum. Jeg leste et sted at ungdommer nå har mye mer press på seg nå enn på 90 tallet og tidligere. Nå er det masse prosjekter og innleveringer i pensum enn tidligere. Mamma sier selv at hun ikke hadde så mye å gjøre når hun gikk på ungdomsskolen, hun hadde nesten ikke prosjekter i det hele tatt. Jeg har også hørt av andre i klassen min at foreldrene dems syns vi har ekstremt mye å gjøre. Og det er jo ekstra vanskerlig for elver som har presentasjonsangst og må ha masse fremføringer foran klassen, ingen slapp å gjøre det. Jeg foreksempel grudde meg i flere dager før fremføringer og det merka jeg på kroppen for å si det sånn.

Og vi lærer masse på skolen, vi sitter ikke i klassen å ikke gjør en dritt hvis det er det dere tror. Og hvis vi bråker fikk vi anmerkninger, og fikk vi nok anmerkninger så gikk vi ned i karakter. Så dere tar feil når dere mener at alt er så enkelt for ungdommer nå for tiden angående skolen.

Itillegg så er det mer press angående utseende og mote nå enn tidligere. Det er også stort press om å være populær og ha mange venner, få gode karakterer osv. Ugdommer har det ikke så enkelt sm folk skal ha det til.

Ellers er det fint å være ungdom i dag. Spesielt nå som det er sommerferie ;) Vi har også data og tv som er kjempe morsomt. Men vi er ikke så late som alle skal ha det til. Jeg gjør husarbeid når jeg blir bedt om det men rommet mitt har ikke foreldrene mine noe med :ler:

Jeg tror ikke folk sikter til deg og andre ungdommer som går på skole. Det er vel heller den gruppen ungdom som ikke gjør noe. Jeg jobber i byen og ser "horder" av ungdom med ransel på ryggen på vei til skolen. Så har du de som ikke gjør noe, men som henger på kjøpesentere hele dagen og stadig blir tatt av vakter for nasking. Dette ser jeg veldig ofte i og med at jeg er så mye i byen.

Jeg er veldig imponert over mange ungdom i dag som er aktive hele tiden. Skole, jobb, venner, familie, hobbier. Ja, jeg skjønner at det er slitsomt og tror ikke folk kaller akkurat dere late. De ungdom som vil noe med livet sitt!

De som henger rundt på kjøpesenter og har droppa ut av skolen ødelegger bare livet sitt. Veldig trist.

Jeg kjenner flere unge mennesker som har fått tilbud om sommerjobb, men som ikke gidder. De gjør ikke noe ellers i året så det er ikke sånn at de trenger ferie fra skolen. Et par butikker i nærheten av meg har søkt etter folk lenge nå uten å få tak i noen. Det syns jeg er litt rart siden ungdom trenger penger til aktiviteter, men får de av foreldrene så er det kanskje enklere å slippe?

Skrevet

Stakkars dere.

Pensumet på studieforberedende er virkelig ikke noe særlig å snakke om. I løpet av ditt første år på høykole eller universitet kommer du til å oppdage at du har flere sider i pensum enn du hadde på videregående, totalt! Det er iallefall ikke langt unna sannheten. Det at man får mye pensum på allmenn er bare bra, da kan det hende elevene lærer seg at det ikke nytter å sette seg hjemme to dager før en prøve og pugge det som skal testes. Det lærer man ikke døyten av. Det er på tide at studieforberedende blir akkurat det, nemlig studieforberedende. Elevene lærer seg ikke å luke ut det vesentlige og ikke minst måter å lære seg store mengder stoff på, uten å måtte pugge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...