Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 min aller beste venninne som jeg også bor i kollektiv med har visstnok plutselig fått en psykisk sykdom. hun har vist seg i å bli lat og sluttet i mange jobber de siste årene. Hjemme ligger hun bare på sofaen og chatter på msn og på datingsider. Når det er noe hun syntes er gøy klarer hun alt. Da er plutselig ikke denne psykiske sykdommen en belastning for henne. Hun har for tre måneder siden vært innlagt i tre uker for utredning for psykisk sykdom. vissnok var hun kjempe syk i følge henne selv, og har nå søkt og fått innvilget uføretrygd. Selv jobber jeg innen psykisk helsevern og stusser over det hele. jeg er ingen ekspert men har utdannelse innen feltet. har jobbet med dette i snart 5 år, og føler jeg kan litt. ikke så mye som en spesielist riktig nok, men jeg vet at hun lurer systemet. dette vet jeg fordi hun har røpt seg flere ganger mtp sin "psykiske sykdom". hun har og pugget alle de symptomene på sin sykdom, og oppfører seg deretter. f,esk er et symptom at man blir paranoid. da kan hun da det passer henne best være paranoid. fra mitt synspunkt for å få meg til å tro på henne, og også for å slippe å ta ansvar for sine handlinger hvis hun driter seg ut. hun har lenge sagt hun ikke skal jobbe, men som uføretrygded får man jobbe noen prosent. nå skal hun plutselig ut i arbeid. får å få ekstra penger inn. jeg aner ikke om jeg skal melde henne inn, eller hva jeg skal men merker jeg blir kjempe lei meg og tenker på de som virkelig er syke. hun tar både tid, penger og energi i fra oss og de som er dedikerte i vårt arbeid for de som sliter psykis. jeg blir og ganske så oppgitt over de som har behandlet henne, men hun er en dyktig skuespiller, og siden spesialistene ikke ser henne i dagliglivet hennes så er det vel ikke så lett å gjennomskue? Dette er det fjerde tilfellet jeg nå har kommet over nhvor noen spiller psykisk syke. de andre har blitt fersket i jobbsammenheng, og nå min aller beste venninne. jeg føler jeg sklir i fra henne, og mister respekten for henne. mye fordi hun syns det er greit å lyve, hun er tross alt så syk. det er greit å være slem, for hun er syk. hun skal ha spesielbehandling fordi hun er syk, og sånn går det videre. hva feiler systemet her til lands? jeg tviler på at jeg gidder og ser poenget i å melde i fra til nav, for som sagt, jeg er ikke eksperten her selvom jeg har kjent henne i tyve år. allikevel blir jeg frustrert over spesielistene som til tider er så lettlurte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Det som slår meg er; Hun høres vel ikke helt god ut, når hun ønsker å leve et liv på sofaen, uten noe å gjøre om dagene! Hvem vet, kansje det ER noe som feiler henne?
Gundel Gaukeley Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 min aller beste venninne som jeg også bor i kollektiv med har visstnok plutselig fått en psykisk sykdom. hun har vist seg i å bli lat og sluttet i mange jobber de siste årene. Hjemme ligger hun bare på sofaen og chatter på msn og på datingsider. Når det er noe hun syntes er gøy klarer hun alt. Da er plutselig ikke denne psykiske sykdommen en belastning for henne. Hun har for tre måneder siden vært innlagt i tre uker for utredning for psykisk sykdom. vissnok var hun kjempe syk i følge henne selv, og har nå søkt og fått innvilget uføretrygd. Selv jobber jeg innen psykisk helsevern og stusser over det hele. jeg er ingen ekspert men har utdannelse innen feltet. har jobbet med dette i snart 5 år, og føler jeg kan litt. ikke så mye som en spesielist riktig nok, men jeg vet at hun lurer systemet. dette vet jeg fordi hun har røpt seg flere ganger mtp sin "psykiske sykdom". hun har og pugget alle de symptomene på sin sykdom, og oppfører seg deretter. f,esk er et symptom at man blir paranoid. da kan hun da det passer henne best være paranoid. fra mitt synspunkt for å få meg til å tro på henne, og også for å slippe å ta ansvar for sine handlinger hvis hun driter seg ut. hun har lenge sagt hun ikke skal jobbe, men som uføretrygded får man jobbe noen prosent. nå skal hun plutselig ut i arbeid. får å få ekstra penger inn. jeg aner ikke om jeg skal melde henne inn, eller hva jeg skal men merker jeg blir kjempe lei meg og tenker på de som virkelig er syke. hun tar både tid, penger og energi i fra oss og de som er dedikerte i vårt arbeid for de som sliter psykis. jeg blir og ganske så oppgitt over de som har behandlet henne, men hun er en dyktig skuespiller, og siden spesialistene ikke ser henne i dagliglivet hennes så er det vel ikke så lett å gjennomskue? Dette er det fjerde tilfellet jeg nå har kommet over nhvor noen spiller psykisk syke. de andre har blitt fersket i jobbsammenheng, og nå min aller beste venninne. jeg føler jeg sklir i fra henne, og mister respekten for henne. mye fordi hun syns det er greit å lyve, hun er tross alt så syk. det er greit å være slem, for hun er syk. hun skal ha spesielbehandling fordi hun er syk, og sånn går det videre. hva feiler systemet her til lands? jeg tviler på at jeg gidder og ser poenget i å melde i fra til nav, for som sagt, jeg er ikke eksperten her selvom jeg har kjent henne i tyve år. allikevel blir jeg frustrert over spesielistene som til tider er så lettlurte. Du svarer egentlig på ditt eget spørsmål, ikke sant?
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Du vet, det finnes sykdommer man kan ha, men som ikke er til stede hele tiden. Selv om man er uføretrygdet så betyr ikke det at man skal ligge rett ut på senga hele dagen. Og kun ha gamle ting så man så vidt klarer seg. Og å få trygd er ikke så lett som mange sier. Men nå er det jo også vanskelig å egentlig si noe om det da vi kun har hørt om henne fra kun en person, altså deg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Det som slår meg er; Hun høres vel ikke helt god ut, når hun ønsker å leve et liv på sofaen, uten noe å gjøre om dagene! Hvem vet, kansje det ER noe som feiler henne? Ja, selvfølgelig. Ingen "oppegående" ønsker vel et slikt liv. Allikevel opplever og ser jeg at hun vil hvis det er noe som tiltaler henne.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #6 Skrevet 3. juli 2010 1. Du vet ikke hvordan hun har det 2. Du er ingen ekspert. 3. Du er ikke psykologen hennes 4. Man blir ikke uføretrygdet uten grunn 5. Du vet ikke hva du snakker om.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #7 Skrevet 3. juli 2010 1. Du vet ikke hvordan hun har det 2. Du er ingen ekspert. 3. Du er ikke psykologen hennes 4. Man blir ikke uføretrygdet uten grunn 5. Du vet ikke hva du snakker om. Til pkt 4; HAHAHAHAHA!!!! Bor vi i samme land? Altså Norge? Det skal ikke mye til for å få trygd i Norge iallefall! Jeg kjenner ikke en eneste en som går på trygd og som faktisk fortjener det...
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Til pkt 4; HAHAHAHAHA!!!! Bor vi i samme land? Altså Norge? Det skal ikke mye til for å få trygd i Norge iallefall! Jeg kjenner ikke en eneste en som går på trygd og som faktisk fortjener det... Du må jo tydeligvis være trygdet selv, siden du mener å vite hvor lett det er å få det?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Lurer litt på hva det er med uføretrygdede som opprører folk så voldsomt? Hvorfor være misunnelig på folk som av ulike grunner ikke fungerer ute i arbeidslivet, og som må leve på den lille inntekten som trygeden tross alt er? Det er da vel ikke så artig å gå hjemme uten kolleger rundt seg heller. Det finnes sikkert enkelte snyltere. Snyltere vil alltid finnes uansett. Men skjær ikke alle trygdede over en kam! Dere tror dere vet alt om disse personene, med det gjør dere ikke!! Pass deres egne saker, og vær glad til for at dere er så friske og raske at dere kan gå på jobb hver dag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #10 Skrevet 4. juli 2010 Når det er fjerde tilfellet du personlig kjenner som lyver på seg psykisk sykdom, trådstarter, så får det meg ærlig talt til å lure på om det kanskje ikke heller er du som har et oppheng her, og innbiller deg ting? Og skal du "melde inn" venninnen din for trygdesvindel, hva i all verden skal du anføre som "bevis"? At du er overbevist om at hun ikke snakker sant? Dersom du kunne dokumentere at hun jobbet svart i full stilling et sted samtidig som hun mottok uføretrygd, hadde du hatt en sak. Nå har du ikke noe annet enn en fiks idé.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #11 Skrevet 4. juli 2010 Nå blir jeg skikkelig forbannet her kjenner jeg. Jeg har også en alvorlig psykisk lidelse og det verste jeg vet er når folk bagateliserer dette utifra det de ser. jeg virker kanskje oppegående og frisk, men tro meg, hadde jeg vært frisk så hadde jeg ALDRI valgt å gå på trygd. Det er nedverigende og folk ser ned på deg som en snylter og velferdsutnytter og det er noe jeg IKKE er. Jeg har blitt utredet på alle tenkelige måter og det er faktisk ikke sånn at man bare kan gå på NAV å kreve trygd, og folk som tror det vet faktisk ikke hva de prater om! Om jeg hadde hatt en fysisk skavank eller kreft eller noe så hadde ingen sagt noe, men når det er psykisk så synes det ikke på utsiden og man fungerer jo faktisk til en viss grad, men i mitt tilfelle ikke nok til å ha en fulltids jobb.
Sugerøret Skrevet 4. juli 2010 #12 Skrevet 4. juli 2010 høres rart ut at en søker og får godkjent Varig ufør på bare 3 uker. Spesielt ettersom mange psykiske lidelser kan tildels kureres /holdes i sjakk Å late som en er paranoid er selvfølgelig mulig,men å holde dette spillet ved like er heller vanskelig. Oppfattet at paranoide faktisk blir akutt innlagt,medisinert og får behandling over en lengre periode enn akkurat en legetime hos psykologen. Godt mulig din venninne er psykisk syk,hypokonder eller hva du vil kalle det. Men det er ingenting du kan gjøre med det,så la henne leve sitt liv what goes around ,comes around
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #13 Skrevet 4. juli 2010 Til pkt 4; HAHAHAHAHA!!!! Bor vi i samme land? Altså Norge? Det skal ikke mye til for å få trygd i Norge iallefall! Jeg kjenner ikke en eneste en som går på trygd og som faktisk fortjener det... Du må jo tydeligvis være trygdet selv, siden du mener å vite hvor lett det er å få det? Enig med han/hun øverst. er trygded selv og har lurt hele systemet. lett som en plett. man gråter litt hos en psykolog, lager opp noen skrønerhistorier og vips. ikke vanskelig i det hele tatt.
Sugerøret Skrevet 4. juli 2010 #14 Skrevet 4. juli 2010 Enig med han/hun øverst. er trygded selv og har lurt hele systemet. lett som en plett. man gråter litt hos en psykolog, lager opp noen skrønerhistorier og vips. ikke vanskelig i det hele tatt. SKAM DEG ! andre som faktisk er varig ufør sliter nok om ikke folk som deg bidrar til mer tull,drittkasting osv. Virkelig ,skam deg!
Gjest Elyssa Skrevet 4. juli 2010 #15 Skrevet 4. juli 2010 Enig med han/hun øverst. er trygded selv og har lurt hele systemet. lett som en plett. man gråter litt hos en psykolog, lager opp noen skrønerhistorier og vips. ikke vanskelig i det hele tatt. Det er det dummeste jeg har hørt. Hvordan lever du med deg selv? Psykisk sykdom er ikke alltid noe man ser. Og siden det er det fjerde tilfellet ditt, TS, synes jeg vel heller det er deg det er noe i veien med her. Men så har jeg også av ulike grunner stor medfølelse med psykisk syke.
lillemy8808 Skrevet 4. juli 2010 #16 Skrevet 4. juli 2010 Jeg vil bare si at jeg selv har vært borti "buhu gjør du ikke som jeg sier så tar jeg livet av meg"-folk selv, hvorpå vi svarte "greit hadet" og hun lever da i beste velgående 5 år etter... Så løgnere og skuespillere FINNES. Ikke mange, og ikke alle psykisk syke lyver jo, så klart, men det er "veldig lett" å begynne å si de rette ordene for å få massevis av sympati. Spesielt fra de som ikke har så mye "erfaring" med psykisk lidelse. Vår venninne her sa også hun skada seg. To dager etter, neste gang vi møttes, presterte hun å ta på seg kortbukse og topp. "Skjedde med kuttene på armer og bein" spurte jeg. DA ble hun sur og gikk. Skulle jo tro hun ihvertfall klarte å huske å dra på seg en bandasje eller noe da men nei, hun glemte visst det hun hadde sagt. Det er som ts sier synd på de som da ikke får hjelpen de trenger pga slike som stjeler all oppmerksomhet. Sett henne opp mot seg selv. Sier hun en ting og gjør noe annet, ta henne på det. Det er ikke verre enn at NAV sender noen til å besøke henne en tilfeldig dag. (bruker man spionering på trygdede i Norge?) resultatet vil jo uansett bli: Hun enten mister eller beholder pengene så fort de ser at dette er løgn/sannhet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #17 Skrevet 4. juli 2010 Min eks-svigermor var i yngre år innlagt på psykiatrisk klinikk i ett år, mens hun simulerte psykisk sykdom. Hun hadde et konkret motiv for å gjøre dette (som man til en viss grad kan forstå), men poenget her er at ja, det er fullt mulig og sannsynligvis ganske enkelt å "pådra seg" en psykisk sykdom/diagnose. Ikke dermed sagt at ts' venninne gjør det.
Antlers Skrevet 4. juli 2010 #18 Skrevet 4. juli 2010 Jeg vil bare si at jeg selv har vært borti "buhu gjør du ikke som jeg sier så tar jeg livet av meg"-folk selv, hvorpå vi svarte "greit hadet" og hun lever da i beste velgående 5 år etter... Så løgnere og skuespillere FINNES. Ikke mange, og ikke alle psykisk syke lyver jo, så klart, men det er "veldig lett" å begynne å si de rette ordene for å få massevis av sympati. Spesielt fra de som ikke har så mye "erfaring" med psykisk lidelse. Vår venninne her sa også hun skada seg. To dager etter, neste gang vi møttes, presterte hun å ta på seg kortbukse og topp. "Skjedde med kuttene på armer og bein" spurte jeg. DA ble hun sur og gikk. Skulle jo tro hun ihvertfall klarte å huske å dra på seg en bandasje eller noe da men nei, hun glemte visst det hun hadde sagt. Det er som ts sier synd på de som da ikke får hjelpen de trenger pga slike som stjeler all oppmerksomhet. Sett henne opp mot seg selv. Sier hun en ting og gjør noe annet, ta henne på det. Det er ikke verre enn at NAV sender noen til å besøke henne en tilfeldig dag. (bruker man spionering på trygdede i Norge?) resultatet vil jo uansett bli: Hun enten mister eller beholder pengene så fort de ser at dette er løgn/sannhet. Har bare lyst til å kommentere noen av tingene du sa i innlegget ditt... Jeg hadde en venn som alltid klagde over hvor vondt han hadde det. Han "truet" ofte med å ta livet av seg, fordi han mente problemene hans var for store til å takle. Han var nesten alltid med på festene vi arrangerte, og han kunne spøke og le. Han var godt likt til tross for klagingen, og ingen tok ham vel egentlig seriøst når han sa han ville dø. 4 år senere levde min kamerat fortsatt i beste velgående. 5 år senere var han død. Han hengte seg i et tre. Kanskje kommer din venninne til å leve i beste velgående til hun dør av naturlige årsaker, men for alt du vet kan det være alvorlige psykiske problemer som gjør at hun lyver så mye. Det kan til og med være et rop om hjelp. Det som er helt sikkert er at hun ikke høres ut som et psykisk friskt menneske. Det å orke å gå på fest, male huset sitt eller dra på stranden om sommeren betyr ikke automatisk at et menneske er friskt nok til å jobbe. Psykologer og leger oppfordrer jo uansett trygdede mennesker til å komme seg ut mest mulig, slik at de kan leve tilnærmet slik som "normale" mennesker gjør. Når de trygdede er på fest eller er fysisk aktive er det de gode periodene vi ser. Hva vet vi om hvordan det arter seg når vedkommende sitter hjemme alene? Hva hjelper det å ha 15 gode dager hver måned, når man ikke vet på forhånd hvilke dager man fungerer? Hvem vil ansette en person man aldri vet når vil klare å møte opp? Det er utrolig vanskelig å få trygd i dag. Det er sikkert mulig å lure NAV, men man skal gjennom undersøkelser, tester, behandling, arbeidstrening, kartlegging av restevne med mer, og om man da til slutt har bevist at man virkelig er syk - da får man kanskje uføretrygd. For å holde på slik i flere år, mens man lever på et minimum av penger, som en frisk person - ja, hvor frisk er man egentlig da? Til slutt vil jeg legge til at det å være uføretrygdet er noe mange skammer seg dypt over, og vi kan derfor oppleve at enkelte gir uttrykk for at de har "lurt" NAV for å bøte litt på skammen. Da er det tross alt noe man har "valgt selv", man virker smart som har fått til noe sånt, og man bygger samtidig under et visst håp om at man bare kan begynne å jobbe igjen på et senere tidspunkt. Det er også vanlig å ikke ville bry andre med egen sykdom. Når noen spør hvordan det går svarer vi ofte "joda, det går bare bra med meg!" uten å tenke noe særlig over det. Jeg har selv svart tannlegen jeg måtte oppsøke pga av tannpine at "Jo takk, jeg har det helt fint". Man vet ofte ikke mer om sykdommen enn det den syke selv velger å dele.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #19 Skrevet 4. juli 2010 Enig med han/hun øverst. er trygded selv og har lurt hele systemet. lett som en plett. man gråter litt hos en psykolog, lager opp noen skrønerhistorier og vips. ikke vanskelig i det hele tatt. Synes det virker mer som ren løgn for å "ødelegge" for de som faktisk er trygdet. Men det er uansett ikke noe problem for kg og anmelde deg. Innlegget er rapportert. Så vi får jo håpe at det bare var løgn da.
waco Skrevet 4. juli 2010 #20 Skrevet 4. juli 2010 Man er jo sjuk i huet når man ønsker seg uføretrygd. Det som er enda sjukere, er de som er misunnelige på de som har uføretrygd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå