Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Jeg har vel egentlig vært det i over 10 år nå. Startet så fort puppene begynte å vokse i 11-12års alderen, og det har bare blitt verre med årene. Jeg skammer meg sånn over det. Virkelig. Og jeg har i et par år nå prøvd å gå med rettere rygg, men det føles både helt unaturlig ut (vanesak) og jeg blir direkte sliten i ryggen av det. Som f.eks hvis jeg går over en lengre strekning i et forsøk på å gå med rettere rygg, så føles det ut som at jeg er i tung trening og musklene blir slitne. Jeg tilbringer mye tid foran PC, og dette er en vane jeg ikke kommer til å riste av meg, da meste av mitt arbeid foregår på PC, og ellers av hobbyene mine. Jeg har fått med meg at sit ups vil gjøre det bedre, men jeg tror egentlig det ikke kommer til å rette problemet helt. Selv er jeg 170 høy, og litt usikker på vekt, men jeg er ikke overvektig. Kanskje 60-65kg? (1-2 år siden jeg har egentlig veid meg..) Det som gjør meg lutrygget, er først og fremst puppene mine. De er veldig tunge. De er D cup, og gir meg nakkeplager, men i forhold til kroppen min står de egentlig til proposjon. Jeg skulle gjerne hatt litt mindre pupper, men jeg tror ikke det er vanlig å ta brystreduksjon når man egentlig ikke har så voldsomt store pupper?? Dessuten er jeg redd for store, stygge arr. Hvis jeg selv prøver å løfte puppene mine, så merker jeg at det med en gang blir lettere å gå med rakere rygg. Tyngden som "drar meg nedover" blir liksom borte da, men BH alene klarer ikke å hjelpe meg på samme måte som når jeg selv løfter dem. Og jeg kan jo ikke gå rundt med hendene på puppene hele dagen heller. Jeg har gode BHer, og har vært hos ordentlige BH-butikker hvor jeg har fått hjelp til å få korrekt type BH. Så hva kan jeg gjøre? bare trene? Finnes det noen type lege eller et eller annet som vil hjelpe meg med bedre holdning? Jeg er livredd for å tenke på hvordan jeg kommer til å se ut om 10-20 år, jeg er jo nå bare såvidt 22, og er virkelig krøket!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Sit ups er nok ikke videre hensiktsmessig i ditt tilfelle (eller i noe tilfelle, for den saks skyld ). Det finnes definitivt øvelser som kan fungere langt bedre. For bakside skuldre og øvre rygg generelt, prøv stående roing. Relativt lette vekter og mange reps er nok tingen for deg, siden du ønsker utholdende muskler. For støttemusklatur i mage og rygg, tren planken. Vil også anbefale treningsmetoden pilates, eventuelt yoga. Disse har øvelser som er supre for holdningen!
aline Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 jeg er litt usikker på hvor du får tak i det, men jeg vet at det finnes slike stropper eller "bandasjer" som du tar rundt hver skulder, også trekkes skuldrene bakover. Har sett dette i en dansebutikk før, og vil tro at du kan få tak i det hos en bandasjist eller kanskje apotek? i tillegg ville jeg dratt ti ett treningssenter og bedt om en gjennomgang der, det finnes mange ryggøvelser som vil hjelpe deg å styrke ryggen for slik å få en bedre holdning. Mye som er mulig å gjøre, før operasjon ihvertfall. Lykke til.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 gå til en kiropraktor eller fysiterapaut. jeg gikk til en som var utdannet begge deler, så er ikke helt sikker på hva du burde gå til av de to. men hun fikk ordnet mitt problem da jeg var 14 år. sleit med å gå rett i ryggen pga jeg var flau over at jeg fikk pupper da jeg var 11-12. Hun knakk opp ryggen og viste meg øvelser jeg måtte gjøre hver dag en tid fremover. Nå er jeg så godt som "frisk", jeg trener en del rygg og mage som stabiliserer. Dette merker jeg hjelper veldig på holdningen. Men oppsøk profesjonell hjelp, har liten tro på at bare sit ups vil være løsningen, da det var mer dyptgående det som ble gjort med min rygg, knekking osv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Tusen takk for svar! Jeg håper det bare enda er noe jeg kan gjøre, at skjelettetet ikke har formet seg eller noe sånt. (Vet ikke om det er det som skjer, men)
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 er en fin øvelse synes jeg. Å gå litt i høye hæler kan også hjelpe på holdningen
Gjest energystar Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Hadde samme problem, begynte å jogge. ved å jogge tar du atomatisk opp ryggen, hvis du jogge rett da. dette gikk over til at eg forsatte å gjøre d i hverdagen
Supraspinatus Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Jeg anbefaler styrketrening. Baseøvelser. Det hjelper kroppen å bygge riktige muskler for god kroppsholdning. Kan anbefale dette treningsprogrammet (for nybegynnere): http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/
tineline Skrevet 6. juli 2010 #9 Skrevet 6. juli 2010 Fysioterapeuter kan nok hjelpe deg! Jeg har F-cup, og var tidligere litt lut, men åtte år med øvelser for øvre rygg har fikset på det. (det tok ikke åtte år altså, men gjør øvelsene fortsatt for rygghelsa) Når du begynner å få muskler bak, kan du jo forsøke litt holdningsøvelser som yoga eller alexanderteknikk. Men først muskler! Tenk at du skal trene muskler som trekker deg opp. Trente muskler blir stramme, og en sterk øvre rygg vil dermed kunne bidra til å dra deg opp. Men det kan hende det er flere ting du bør fokusere på i ditt tilfelle, så gå til fysio. De 200,- er det verdt!
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #10 Skrevet 7. juli 2010 Har E-cup og sliter med akkurat det samme. Det er så tungt, og når jeg er hjemme fikser jeg jo selv hvordan jeg sitter.. Ofte hensleng, eller i en komfortabel stol... Men f.eks på eksamen så må jeg sitte rett, og det er som om jeg får vondt og blir sliten i ryggen av å sitte sånn. Blir øm i ryggen på en måte. Jeg har begynt å trene med vekter hjemme. Jeg trener også kondisjon. Jeg tar planken, knebøy, utfall blant annet, og skal fortsette med dette. Føler holdningen blir bedre. Lykke til!
tineline Skrevet 7. juli 2010 #11 Skrevet 7. juli 2010 Bare en advarsel: ikke tren muskler foran uten å trene de som ligger på samme høyde bak. Det vil bare trekke skuldrene mer framover. Altså ingen magetrening uten ryggøvelser, og ingen brystøvelser uten øvelser for øvre rygg.
Rosalie Skrevet 7. juli 2010 #12 Skrevet 7. juli 2010 Kjøp dere bedre BHer, jenter! Selv har jeg F-cup og merker ikke tyngden i det hele tatt pga god BH. Har alltid vært høy, og var lutrygget for å kompensere som yngre. Så da jeg nærmet meg tenårene kom ho mor frem med sko med litt hæl samt bok til å balansere på hodet. Veldig effektivt. For øvrig er ryggraden bøyelig, og dere har neppe "grodd fast" i lutheten allerede. Tren bevegelighet, f.eks. yoga eller pilates for bedre bevegelighet. Og se opp - tren på å ha nesa til værs.
Gjest SmallTalk Skrevet 7. juli 2010 #13 Skrevet 7. juli 2010 Signerer Wadjet: Få dere en BH som sitter riktig. Da skal ikke puppene være så stort problem.
LetThemEatCake Skrevet 7. juli 2010 #14 Skrevet 7. juli 2010 Jag har också väldigt stora bröst som ger mig enorma smärtor i nacke och rygg. För mig hjälper styrketräning hur bra som helst! Det och att tänka på hur jag sitter vid datorn då. :gjeiper: En bra BH är ett måste! Men träning är superviktigt, och du måste vänja dig att gå med rak rygg också. Högklackat brukar ju förbättra hållningen (även om det inte är så bra för fötterna).
tineline Skrevet 7. juli 2010 #15 Skrevet 7. juli 2010 Men debatten om høyhælte sko er jo nylig blusset veldig opp, og det viser seg jo at det fører til feilstilling i nesten hele kroppen, fra føttene til nakken??? Jeg ville nok satset på trening først. Det er dessuten MANGE der ute som ikke evner å gå i høye hæler, og da ser det mildt sagt teit ut.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #16 Skrevet 7. juli 2010 Trådstarter her. Takker nok en gang for mange fine inputs. Jeg har allerede begynt å bli litt mer bevisst på hvordan jeg har ryggen, og jeg har sett noen klipp på Youtube om hvordan man skal få rettet ryggen litt. Jeg skal komme meg til en lege snart og få bukt med problemet helt! Ang BHer, så har jeg jo faktisk ordentlige BHer. De sitter som de skal, og jeg har vært innom flere flinke undertøysbutikker hvor de har tatt mål og latt meg prøve masse forskjellig til vi fant noe som virkelig satt som et skudd. Jeg har igrunn aldri brukt BHer fra f.eks HM eller liknende.. Men allikevel syns jeg puppene er tunge, og det er de som "drar meg nedover".
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #17 Skrevet 7. juli 2010 TS igjen, legge til litt mer.. I bunn og grunn tror jeg faktisk lutrygg-problemet mitt bunner i for lite styrketrening i rygg og mage. For jeg er generelt veldig svak, og det er sikkert derfor jeg blir lett sliten av å gå med rak rygg. Kjenner det godt i musklene på siden litt over korsryggen, f.eks, og jeg regner med dette er muskler som burde vært styrket for å bære en rak rygg. Noen som vet om jeg kan ha rett i dette?
tineline Skrevet 7. juli 2010 #18 Skrevet 7. juli 2010 Høres veldig logisk ut! Du trenger ikke nødvendigvis gå til lege først, de fleste fysioterapeuter tar deg imot uten henvisning nå (mener jeg at de sa hos min fysio for noen år siden). Gå til en fysioterapeut som gir deg de rette øvelsene. Legene har ikke så mye peiling på trening.
LetThemEatCake Skrevet 7. juli 2010 #19 Skrevet 7. juli 2010 Men debatten om høyhælte sko er jo nylig blusset veldig opp, og det viser seg jo at det fører til feilstilling i nesten hele kroppen, fra føttene til nakken??? Jeg ville nok satset på trening først. Det er dessuten MANGE der ute som ikke evner å gå i høye hæler, og da ser det mildt sagt teit ut. Det var mest menat som ett skämt...
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #20 Skrevet 7. juli 2010 (endret) Klarer ikke tro at du har nakkeproblemer fordi du bruker D-cup...!? Det er jo bare en liten håndfull pupp (utifra høyden og vekten din tenker jeg du bruker 70 i omkrets..)? Jeg bruker 70D ++++++, og har ikke de problemene. Tror nøkkelen ligger i å trene ryggen din sterkere. Skjønner ikke logikken din i at det å trene sit-ups vil rette opp ryggen din? Hvis det å gjøre sit-ups vil gjøre noe med rggen din, så er det å gjøre den enda mer krom! Tenk på hvordan du trener magemusklene... -nettopp, du fører overkroppen opp mot knærne... = kromrygget resultat. Tren heller ryggen ved å gjøre øvelser der du bøyer ryggen andre veien. Planken f.eks... Men skal man trene enten mage eller rygg er det lurt å trene den andre delen også. Endret 8. juli 2010 av Bond
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå