Gå til innhold

Nabovarsel ang. "småbygg" på nabotomt

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har fått spm. ifm. at jeg sitter i styret i borettslaget. Naboen har satt opp et lite bygg på tomta si. Noen etterspør at vi burde hatt nabovarsel - og evnt.. at vi kunne ha protestert på at de setter opp bygget.

Det er et ganske lite bygg - max. 2x2 m , så det faller kanskje inn under unntaket nevnt under ? Såfall er de vel unnattt fra nabovarsel også - dvs vi må finne oss i at bygget står der ?

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20100326-0488.html#map004

Limer inn fra paragraf 4-1 :

Kapittel 4. Tiltak som er unntatt fra byggesaksbehandling

§ 4-1. Tiltak som ikke krever søknad og tillatelse

Oppføring, endring, fjerning, riving og opparbeidelse av følgende tiltak som er i samsvar med plan- og bygningsloven § 1-6 andre ledd, er unntatt fra kravet om byggesaksbehandling:

a) Mindre frittliggende bygning på bebygd eiendom som ikke skal brukes til beboelse. Mønehøyde kan være inntil 3,0 m og gesimshøyde inntil 2,5 m. Verken samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) kan være over 15 m 2 .

Avstand til annen bygning på eiendommen skal ikke være mindre enn 1,0 m.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette bygget er unntatt søknad og varslingsplikt ja. Man kan fritt sette opp en bod, et anneks el, så lenge det holder de krav som du har sitert under. Vi satte selv opp et anneks i hagen på 15 kvadrat, og trengte ikke å nabovarsle.

Jeg forstår uansett ikke at naboene dine synes dette er et stort problem. Et slikt lite bygg vil da ikke hindre sol eller utsikt?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg - er jo måte på hva man skal bry seg om. Men jeg må jo nesten sjekke det ut og gi de et svar - takk skal du ha ! :-)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bygget kan i tillegg til det overnevnte ikke ligge nærmere naboeiendom enn fire meter, og det kan heller ikke føre til at maksimal utnyttelsesgrad overstiges.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Naboloven gjelder kun hele tomta for borettslaget. Altså ikke f.eks. for hvert rekkehus. Her må borettslaget selv bli enig om reglene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...