Gå til innhold

Begynt å jogge...

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat begynt å jogge, og har fullført to "økter". Har begynt med et ganske dårlig utgangspunkt, da jeg er sofaslaskete chipsspiser i dårlig form.

Har sett mye på nettet, og det som går igjen i alle slike treningsprogram er at man skal f.eks. jogg 1. minutt, gå 2. minutter, jogg 1. minutt osv..

Men det jeg gjør, er at jeg har funnet meg en vei litt utenfor allfarvei, som går heller oppover. Er ikke helt sikker på hvor lang strekning det er snakk om, men tror det er mellom 100 og 150 meter. Det jeg har gjort så langt, er at jeg første gangen jogget opp, kjapp pause, gikk ned, og så opp igjen, totalt 5 turer opp. Andre gangen sammen ting, bare 6 ganger. Planlegger 7 ganger neste gang, og så videre. Jogger i tillegg omlag 200 meter (flatt) hjem, og rundt 75 meter (minimal helning oppover) før jeg kommer til "joggeveien" min. Føler meg sliten når jeg er ferdig, og merker at de 2 siste turene er tunge.

Gjør jeg for lite, eller dette på feil måte? Føler jeg finner konsekvent denne gå-jogg-gå-rutinen alle steder. Vil det være lurere?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nøyaktig hvor lange intervallene er og slikt er ikke så viktig. Hovedsaken er at man beveger seg og får pulsen opp. :) Metoden din er sikkert helt ok!

Skrevet

Det er kjempebra at du har begynt å jogge! Når du har gjort det en stund kommer det til å føles herlig, tro meg.

Hvis du ikke har trent så mye fra før er det viktig å ikke overdrive det, da kan du få skader og gå lei fort. 3-4 dager i uka er nok, det kommer an på hvordan du føler deg og hvor hardt du trener.

Programmet ditt høres bra ut, men husk at for framgang er det viktig å trene variert! Dette er slik jeg pleier å gjøre det:

Gang 1: jogge moderat/fort en "passe lang" runde. Hvor langt passe langt er for deg må du variere selv.

Gang 2: gå fort/jogge sakte en lang tur.

Gang 3: intervalltrening, helst i bakke.

Det aller viktigste rådet jeg kan gi deg er: lytt til kroppen din! Den har som regel rett ;)

Lykke til videre :D

• 2 uker senere...
Skrevet

Man bør helst ikke starte for hardt, for da går man fort lei og føler at det blir for tungt.

Det er kanskje lurt å starte med to økter i uken, og så etterhvert som du blir bedre trent, øker du antallet.

Jeg hadde elendig kondis da jeg begynte å jogge, men jeg fikk tips om å jogge i 4 minutter og så gå i 3 minutter, fire ganger hver, og det funket kjempe bra! Men det kan være lurt å trene litt variert slik at man ikke går lei. Bakketrening og lengre turer uten intervaller kan være gode variasjoner.

Jeg tror nesten du må prøve deg frem å finne ut hva som passer best for deg. Alt fungerer ikke like godt for alle ;)

Skrevet

Jeg begynte på dette programmet i går, så jeg har ikke akkurat holdt på lenge. Løp på flat mark. Jeg synes det ser fint ut for en som ikke er i form i det hele tatt. (Men i dag har jeg litt problemer med å gå ned trapper...)

Det lkegger opp til tre økter i uka, noe jeg synes er passelig når jeg likevel skal fylle på med styrketrening innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...