Gå til innhold

Koking av berlinerboller...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest sunshine-t

skal jo være i smult. det vet jeg. men hvor lenge skal de koke? og kan jeg bare legge de oppi og la de flyte liksom? jeg har aldri laget sånne før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du legger dem i kokende smult, og så er det viktig at du står og følger godt med. Husk å ha lokk i nærheten hvis du bruker gryte. Har du smultkoker, er det jo litt enklere.

Du kan jo prøvesteke et par boller, og finne ut hvor lenge de bør ligge? Se på fargen, de skal være pent gyllenbrune. Snu dem og la dem steke/koke på begge sider, ta dem opp og vend dem i sukker. Men det visste du vel... :ler:

Jeg har pleid å få dem kjempefine og perfekt stekt inni, så jeg tror ikke det skal være noen stor heksekunst! Og nå kom jeg plutselig på at det er altfor lenge siden jeg har laget berlinerboller. Gurimalla, det er nyyydelig!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal ikke være noe problem! Det pleier å stå der hvor margarin og smør befinner seg, bare spør i butikken hvis du er i tvil. Husker ikke hva jeg brukte selv, for det er så lenge siden!

Hvis du har frityrgryte, kan du kanskje bruke vanlig olje? Men dette er jeg ikke sikker på... Kanskje noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

vi har ikke frityrgryte, så da må jeg nok gå til innkjøp av smult. skal høre med betjeningen i morgen.

takk væren!! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sunshine-t

jeg har ikke fått laget de enda da.. for jeg glemte og spørre på butikken.... hehe!! :ler: skulle opp ens ærend for smulten, og kom hjem med alt annet :lol:

men jeg lover når jeg får laget de, så skal det bli smaksprøver til alle som vil ha! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke fått laget de enda da.. for jeg glemte og spørre på butikken.... hehe!! :ler: skulle opp ens ærend for smulten' date=' og kom hjem med alt annet :lol: [/quote']

HAHA!!! Det kunne ha vært meg! Går inn for å kjøpe en eller to ting, og kommer ut med 4 bæreposer med mat - men ikke det jeg EGENTLIG skulle ha... *altzheimer light* :ler:

Gleder oss til smaksprøver, sunshine-t!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha en oppkuttet potet lett tilgjengelig. Mamma påstår at man skal slenge disse potetbåtene oppi om det skulle gå galt, før man slenger lokket på liksom. Har aldri fått bruk for potetene, men det kan jo være at de blir kjekke å ha en eller annen gang - God forbid...

Gleder meg til smaksprøver, ja :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips. Ikke kast smulten etter at du er ferdig å steke. Bruk den i stede til fuglemat. Litt smelta smult, havregryn, noen brødsmuler og litt solsikkefrø blir glimrende vintermat for de søte små. Mamma pleier å fylle i melkekartonger, stifte i gjen øverst (med en hyssing som håndtak innenfor stiftene, slik at kartonen kan henges opp) og skjære "vinduer" på siden av kartongen som fuglene kan sitte i og spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det finnes i de fleste butikkjeder? feks mega?

Yes.

Mens vi er inne på berlinerboller (nam!); er det noen som har en god oppskrift å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest sunshine-t

BERLINERBOLLER ca 20-25stk[/b]

250g hvetemel

1ts sukker

1knivsodd salt

1 1/4 dl melk

1 egg

60 g smør

45g gjær

bringebærsyltetøy e.l.

Det tørre siktes, tilsettes lunken melk og smør. Det utrørte gjæren og eggene som er vispet sammen, eltes godt sammen. Deigen taes på bordet og kjevles ut til en tykk leiv og stikkes ut med ett ølglass. To og to rundinger legges sammen med litt syltetøy i midten. Limes i kantene med vispet eggehvite. Legges på melet platet og stå 20 min til heving.

Kokes i smult.

Overdrysses i melis/ sukker.

God fornøyelse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...