Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Jeg bor alene sammen med min 15 år gamle tenåringsjente. I dag skal hun ha overnattingsgjest og jeg skal bort. Jeg har gitt dem beskjed om å oppholde seg i kjellerstua. Hun syns jeg er kjempekiip, og spør hvorfor. Jeg vil helst ikke ha rotet i stua. Kjellerstua har 32" flatskjem nye møbler, og over 20 kwm ... men kanskje litt mørkt?? Er jeg vanskelig, og burde jeg bare la dem være i stua, eller hva gjør andre når barna har besøk. Kjekt om noen gir tilbakemelding:-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Hun ville ha større plass hun kan be alle venna over og feste
Suzy Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 Har de god plass, tv og greie møbler er det da ikek å være slem å ville ha dem til å oppholde seg der? Jeg syns du er helt rimelig og det er vel strengt tatt bare å si det som det er: Du vil ikke ha rotet oppe i stua.
Gjest Iah Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Jeg synes det er sært å legge begrensinger for hvor de kan oppholde seg, med unntak av soverommet ditt selvsagt. Og eventuelt rot er det vel en selvfølge at de tar selv?
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Ditt hus, så du bestemmer. Men viss det er mørkt i kjellerstua, kan du ikke sette ned flere lamper eller noe? Søstern min ble nettopp 15 og hadde bursdagsfest med alle venninnene sine, de fikk være i hele huset og vi var borte om kvelden, men vi kom tilbake ved midnatt og da lå alle i kjellerstua og så på film. Nå er ikke søstern min og venninnene hennes noen tenåringer som fester og sånt, så vi kan stole på de. Selv om de er kule og prater med gutter.
Pemille Skrevet 3. juli 2010 #6 Skrevet 3. juli 2010 Jeg synes det høres rart ut, med mindre du har erfaring med at hun og vennene ikke behandler stua pent. Jeg tror du i lengden vil tjene på å være imøtekommende og raus i forhold til å la din datter ha besøk. Dette vil føre til at de ønsker å være hos deg, og ikke fly gatelangs eller være hos noen du ikke aner noe om. Hvordan ville du synes det var å være forvist til kjellerstua når stua står tom? Hvis du er mer opptatt av at det ikke skal være rotete (og jeg forutsetter i utgangspunktet at en femtenåring med venn kan rydde opp), enn at de skal ha det hyggelig i det som er deres felles hjem (ditt hus høres feil ut her, synes jeg), så synes jeg det høres ut som en prioritering jeg ikke kan sette meg inn i. Gi dem en sjanse, så kan de heller bruke kjellerstua seinere hvis det ikke fungerer etter avtalen. Evt. kan du til en senere anledning spørre hva som ville gjøre kjellerstua hyggeligere å være i for dattera di og vennene hennes. Håper dere får en fin kveld, alle tre!
Snop Skrevet 3. juli 2010 #7 Skrevet 3. juli 2010 Jeg synes det er en litt rar grunn, og jeg hadde nok heller sagt at de fikk være oppe så lenge det var klin ryddig etter dem, og at dersom hun ikke klarer å holde løftet, kan hun ikke få lov til det igjen.
Gjest jeppsann Skrevet 3. juli 2010 #8 Skrevet 3. juli 2010 Hvis ikke jeg er hjemme, så syns jeg det er greit at barna får bruke stua, men det skal være ryddet når jeg kommer hjem. (Dersom jeg er hjemme og barna har besøk, så må de være i loftstua...Stort sett, ellers så er det jo koselig at de sitter med meg innimellom slik at jeg blir kjent med vennene....)
Piper Skrevet 3. juli 2010 #9 Skrevet 3. juli 2010 Her i huset oppholder barna seg der de vil, foruten på vårt soverom. Og roter de, må de også rydde etter seg.
Brunhilde Skrevet 4. juli 2010 #11 Skrevet 4. juli 2010 Dette må jeg si at jeg reagerte litt på, ja. Her har tenåringen fått bruke hele huset med unntak av mitt soverom når h*n har hatt gjester. Det er en selvfølge, syns jeg. Vi bor her jo begge to.
Sirene Skrevet 4. juli 2010 #12 Skrevet 4. juli 2010 Jeg hadde forstått deg om du skulle være hjemme, men når du er borte ser jeg ikke problemet med å la dem oppholde seg der de selv ønsker i huset (unntak av ditt soverom), så lenge de rydder opp etter seg.
Gjest Coarvi Skrevet 4. juli 2010 #13 Skrevet 4. juli 2010 Jeg syns det er sært. Er det ikke hennes hjem også? Jeg hadde blitt såret hvis mine foreldre ikke lot meg bruke huset som mitt eget hjem, men behandlet meg som en som bare fikk "låne" rommene i huset.
~Alice~ Skrevet 6. juli 2010 #14 Skrevet 6. juli 2010 Jeg hadde også forstått det om du var hjemme. Du skriver at du ikke skal være hjemme og hun og venninnen må være i kjellerstua fordi du ikke vil ha rot i stua. Ja, det er spesielt. Du får gi beskjed om at roter hun, får hun rydde,
Gjest m Skrevet 7. juli 2010 #15 Skrevet 7. juli 2010 Jeg bor alene sammen med min 15 år gamle tenåringsjente. I dag skal hun ha overnattingsgjest og jeg skal bort. Jeg har gitt dem beskjed om å oppholde seg i kjellerstua. Hun syns jeg er kjempekiip, og spør hvorfor. Jeg vil helst ikke ha rotet i stua. Kjellerstua har 32" flatskjem nye møbler, og over 20 kwm ... men kanskje litt mørkt?? Er jeg vanskelig, og burde jeg bare la dem være i stua, eller hva gjør andre når barna har besøk. Kjekt om noen gir tilbakemelding:-) Jeg ville gitt henne en sjanse. Gi beskjed om at stua skal være ryddig og ren når du kommer hjem. Overholder hun ikke avtalen har du et gyldig argument til å henvise henne til kjellerstua neste gang hun skal ha overnatting.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #16 Skrevet 7. juli 2010 SÆRT! Hun er et menneske ikke en hund!
kaprifolen Skrevet 7. juli 2010 #17 Skrevet 7. juli 2010 Jeg har aldri skjønt foreldre som setter slike betingelser. Med mindre man har bevist ørten ganger før at man ikke kan stoles på mtp oppryd.ing. Som noen sa: hun er ikke en hund. Hun er ditt nærmeste familiemedlem, og har du ikke skapt et hjem for deg OG datteren din?
Gjest m Skrevet 7. juli 2010 #18 Skrevet 7. juli 2010 Syns ikke det er så veldig sært da. Kan hende mora har erfaringer med å finne huset litt på 1/2 8 etter overnattinger med andre unger i huset og at hun er lei av det. Noen unger er sikkert veldig lydige og pliktoppfyllende og strigler etter seg, men ikke alle er like flinke (selv om de prøver).
LetThemEatCake Skrevet 7. juli 2010 #19 Skrevet 7. juli 2010 (endret) Jag tycker inte att det är rart! Du vill ju såklart ha lugn och ro i ditt eget hus, och det får du ju om de befinner sig på en annan våning. Tonårstjejer har ju en tendens att vara ganska högljudda.. :gjeiper: (nu snackar jag ju bara om egen erfarenhet) Så länge jag bott hemma har mina föräldrar alltid bett mig att ta det lugnt vara tyst när jag har vänner hemma, och de har nästan alltid bett mig att hålla mig till ett rum för att undvika spring. (Jag blir också skitstressad om det springer folk runtomkring mig när jag själv slappnar av.) Så, nej. Jag tycker inte att det är något märkvärdigt att be tjejerna uppehålla sig på en och samma plats i ditt hus när du är hemma. Edit: Jag trodde att du skulle vara hemma och att det var skälet till att de skulle uppehålla sig i källaren. I så fall är det annorlunda! Då förstår jag inte alls varför du sätter den begränsningen? Är hennes väninna Godzilla som trampar sönder allt? :gjeiper: Tonåringar brukar ha lärt sig att städa och vikten av att städa, och om de inte har gjort det än är det väl dags att lära ut? Om hon kan städa efter sig så borde det ju inte vara några problem. Hon bor ju där också! Får hon uppehålla sig i huset som vanligt när hon är själv eller sätter du begränsningar då också? Endret 7. juli 2010 av LetThemEatCake
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #20 Skrevet 7. juli 2010 ts her. Historien bak er jo at det ser ut som en slagmark når jeg kommer hjem hvis hun har vært i stua. Spes sammen med venner. Da flyter det med tallerker, sjokoladepapir mm. Jeg ber henne rydde opp, og hun gjør det når jeg "maser" men ikke før det. Altså er det ikke ryddig når jeg kommer hjem. Jeg er faktisk litt overrasket over at såpass mange syns det er sært å si at barn med venner skal væære i kjellerstua. Dette er et rom som er bygd til henne, og innredet komplett med nye møbler og flatskjerm, gulvvarme osv... det mangler ingenting, og ligger rett ved siden av rommet hennes i sokkelen på huset. Dere som mener jeg er sær, har dere tilsvarende rom til barna deres, og i tilfelle hvorfor er det ikke naturlig at de oppholder seg der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå