Gå til innhold

Hjeeeeelp! Feriefristelser og skolebrød til frokost

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å slanke meg og har lagt om livsstilen for å få en sunnere og slankere kropp. Vil gjern bli tynnere, og jeg har foreløpig sett en stor forbedring!

Hver sommerferie drar jeg og noen venner 5-6 dager opp til et høyfjellshotell for å nyte livet. Jeg kan leve ut iskrem etter middag, uten brus når jeg er tørst og uten kake til dessert. Null problem, men en tidigere vane jeg så sårt vil beholde er skolebrødene til frokost.

Neida, det er veldig lite næring, men næring trenger jeg ikke i de dagene, jeg skal jo bare koble av og roe ned, ingen anstrengelser. Og nei, det er ikke bra for helsen, men nå er det bare snakk om noen dager midt oppi en sunn og helsefremmende livsstil (som til vanlig består av masse næring, protein, grønnsaker og trening).

Så jeg klarer for noen dager å se bort ifra helsen og næringen. MEN, jeg er derimot redd for vekten. Jeg vil bli slankere og går på et relativt strengt opplegg (nok av sunt fett og protein, men lite rom for godsaker) og jeg vet at det må følges for å bli slankere.

Mitt problem da er da at jeg også står mellom to "filosofier" ang. slanking. Det ene er beskjden fra personlig trener om at usunn snacks og godteri bør droppes og kuttes ut. Den andre er det min elskede venninne som står for.

Hun sa at det eneste so betyr noe er at jeg forbrenner noen hundre kalorier mer enn jeg inntar. Vanligvis spiser jeg stor frokost med både masse kjøtt, grønnsaker, litt brød og litt usaltede nøtter. Har regnet ut at jeg får i meg rundt 600 kalorier på den. Så har jeg tenkt at siden det "byttes ut" så vil det ikke gjøre noen brems på mitt slankeopplegg? For en til to skolebrød utgjør jo ikke noe større kaloriinntak for kroppen enn frokosten som da frafaller?

Vil bare si at både middag og lunsj bli som vanlig, sunne og næringsrike men jeg vil så gjerne bare ha akkurat den frokostkosen uten at det bremser slankingen.

Derfor lurer jeg på om det har seg sånn at jeg vil kunne fortsette å gå ned bare jeg beholder det vanlige dagsinntaket på tilsammen 1800 kalorier? Er det slik at det er samme for slankingens skyld hvor de kommer fra, så lenge jeg forbrenner mer enn jeg inntar, eller går det på hva maten inneholder av stoffer og at skolebrød uansett vil være mer fetende enn en vanlig frokost selv om kalorimengden blir den samme?

Vet det høres grusomt usunt ut næringsmessig og helsemessig (ting jeg i hverdagen fokuserer på) men det er jo bare for noen dager.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Kan du ikke bare kose deg med det skolebrødet til frokost i 5 dager uten dårlig samvittighet? 5 skolebrød vil ikke ødelegge alt, det er jo kostholdet som helhet og i hverdagen som virkelig betyr noe.

Skrevet

Er det bare snakk om de 5-6 dagene? I så fall ville jeg tatt meg ferie, og nytt skolebrødet til frokost.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det bare snakk om de 5-6 dagene? I så fall ville jeg tatt meg ferie, og nytt skolebrødet til frokost.

Men vil det bremse slankeprosessen? Eller blir det akkurat samme for vekten om kaloriene kommer fra skolebrød eller en vanlig frokost med protein osv.?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men vil det bremse slankeprosessen? Eller blir det akkurat samme for vekten om kaloriene kommer fra skolebrød eller en vanlig frokost med protein osv.?

Nei det har ikke noe å si, bare helsa. Men kun 5 dager bør du kunne unne deg uansett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei det har ikke noe å si, bare helsa. Men kun 5 dager bør du kunne unne deg uansett.

Ok, takk. Så det har bare noe å si for helsen. For å bli slankere/gå ned i vekt er det helt likegyldig om 500 kalorier kommer fra kjøtt og grønnsaker eller skolebrød/is/sjokolade?

Skrevet

Det kan jo hende at du må løpe litt ekstra på tredemøllen etter endt ferie, men for meg handler det å blir slank like mye om å være fornøyd totalt sett, og ikke bare det å bli tynnere. Om dette skolebrødet betyr så mye for deg fordi det er en del av ferien, og det av den grunn gjør deg lykkelig, så ville jeg spist skolebrødene. Heller litt lengre tid på tredemølla i ettertid og glad, enn litt tynnere og deprimert.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende at du må løpe litt ekstra på tredemøllen etter endt ferie, men for meg handler det å blir slank like mye om å være fornøyd totalt sett, og ikke bare det å bli tynnere. Om dette skolebrødet betyr så mye for deg fordi det er en del av ferien, og det av den grunn gjør deg lykkelig, så ville jeg spist skolebrødene. Heller litt lengre tid på tredemølla i ettertid og glad, enn litt tynnere og deprimert.

Så det er ikke bare kalori-inn og ut, det er faktisk hva kaloriene kommer fra som er med på å gjøre deg tjukk? Et ekempel: Så hvis man i fire uker spiser 500 kalorier i form av skolebrød eller is til frokost VS fire uker med 500 kalorier i form av protein og grønnsaker?

Skrevet

Så det er ikke bare kalori-inn og ut, det er faktisk hva kaloriene kommer fra som er med på å gjøre deg tjukk? Et ekempel: Så hvis man i fire uker spiser 500 kalorier i form av skolebrød eller is til frokost VS fire uker med 500 kalorier i form av protein og grønnsaker?

I teorien vil det vel være hipp som happ, men antakelig vil du bli fortere sulten av å ha spist skolebrød og is enn protein og grønnsaker, og du vil derfor antakelig spise mer.

Jeg tenkte at du snakket om å spise et skolebrød i tillegg til den andre frokosten (kanskje jeg leste innlegget ditt for fort?), og da er det ikke lenger 500 kcal vs. 500 kcal. Da blir det fort 800-1000 kcal vs 500 kcal, og da er det jo åpenbart at et sted må kaloriene kuttes, om det er de det fokuseres på.

Fortsatt mener jeg at det ligger en mental greie her, og jeg ville glatt spist frokost + skolebrød om det er snakk om 5-6 dager, rett og slett fordi det ville gjort meg lykkeligere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I teorien vil det vel være hipp som happ, men antakelig vil du bli fortere sulten av å ha spist skolebrød og is enn protein og grønnsaker, og du vil derfor antakelig spise mer.

Jeg tenkte at du snakket om å spise et skolebrød i tillegg til den andre frokosten (kanskje jeg leste innlegget ditt for fort?), og da er det ikke lenger 500 kcal vs. 500 kcal. Da blir det fort 800-1000 kcal vs 500 kcal, og da er det jo åpenbart at et sted må kaloriene kuttes, om det er de det fokuseres på.

Fortsatt mener jeg at det ligger en mental greie her, og jeg ville glatt spist frokost + skolebrød om det er snakk om 5-6 dager, rett og slett fordi det ville gjort meg lykkeligere.

Takker for ditt svar! Nei, innlegget mitt var en smule rotete skrevet, ikke rart du misforsto. Det hadde jo forsåvidt vært mer logisk å spørre om skolebrød+frokost! :gjeiper:

Så rent for å bli slankere så er ikke 500 kalorier i kjøtt og grønnsaker mindre fetende enn 500 kalorier i skolebrød eller annet snop? Det blir ett fett? Man går like mye ned i vekt og blir like mye slankere uavhengig av hvor kaloriene kommer fra?

Planen var å ta de ekstra kaloriene fra et annet sted ja, men er det slik du sier kan jeg jo bytte ut f.eks ett av fire dagsmåltider med et skolebrød litt oftere hvis jeg blir alt for sukkersugen. Snakker naturligvis om et kosthold hvor jeg har faste måltider og kalorimengder i hvert måltid. F.eks frokost-500 kalorier, lunsj 300-kalorier, middag 500-kalorier og kveldsmat 300-kalorier, og at jeg bare byttet ut et av disse med da f.eks skolebrød.

Skrevet

Så rent for å bli slankere så er ikke 500 kalorier i kjøtt og grønnsaker mindre fetende enn 500 kalorier i skolebrød eller annet snop? Det blir ett fett? Man går like mye ned i vekt og blir like mye slankere uavhengig av hvor kaloriene kommer fra?

Ja.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Glem kaloriene for en gangs skyld og kos deg.

Kalorier og trening hører hverdagen til, så lenge feriene ikke blir for lange :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Jeg har blitt hjernevasket til å tenke at skolebrød gjør meg tjukk, is gjør meg tjukk, og ikke tenkt kalorier! Så jeg kunne faktisk spist skolebrød til frokost istedet for kjøtt, brød og grønnsaker med samme kalorimengde i to måneder og blitt like slank som jeg ville blitt med kjøtt+grønnsaker?

Alt er egentlig bare kalori-inn og kalori-ut? For å bli tynnere kan man spise hva pokker man vil, så lenge man holder seg innenfor f.eks 1700 og forbrenner 2300? Nå høres jeg dum ut, men det gikk opp et lys. Skjønner GODT at folk ikke går ned i vekt når de får beskjed om å spise sunt, for kalorimengden blir den samme, bare i form av nøtter, kjøtt og frukt.

Ja, Kevlarsjäl man bør kunne kose seg i feriene. Men hva mener du er en passe lang ferie da? :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Et skolebrød inneholder 1200 kalorier. Hvis du foretrekker å slå sammen lunsj og frokost og bruke det på skolebrød kan du selvsagt spise det istedenfor det sunne alernativet. Jeg vil tro du vil bli ganske sulten av det men ...

Kilde til kalorimengden: KCAL i skolebrød

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan skal man leve for å bli varig slank?

Man må rett og slett omstille seg fra hva som er kos. De som er varig slanke og ikke legger på seg uansett hva de gjør har en annen definisjon av kos enn det vi har. De spiser mindre, de beveger seg mer og de spiser usunt i små mengder av og til. Det er dette vi andre må lære oss også.

Skolebrød til frokost i ferien? Er det verdt det?

Skrevet

Et skolebrød inneholder 1200 kalorier. Hvis du foretrekker å slå sammen lunsj og frokost og bruke det på skolebrød kan du selvsagt spise det istedenfor det sunne alernativet. Jeg vil tro du vil bli ganske sulten av det men ...

Kilde til kalorimengden: KCAL i skolebrød

HERREGUD som du skremte meg nå! Sjekket linken din, og der står det (heldigvis!) at det er nesten 1200 KILOJOULE, og ikke kilokalorier ;)

*lettet*

Gjest AnonymBruker
Skrevet

281 KALORIER, så to skolebrød tilsvarer da ca et næringsrikt måltid. Jeg tror nok at man kunne gått på skolebrød-diett i en uke og da spist 6 skolebrød daglig (istedet for annen mat) og blitt nøyaktig like slank rundt midjen som med kjøtt og grønnsaker! Nettopp fordi at det kun handler om kcal inn og ut.

MEN så er det de som sier at karbohydrater, eller fett og sukker påvirker fettlaget anderledes og at det heller er sukkermengden og karbohydratmengden i maten som avgjør om man blir tynnere... På sett og vis virker det også ganske logisk.

Eneste man kan gjøre er vel prøve-feile metoden?

Gjest Blondie65
Skrevet

HERREGUD som du skremte meg nå! Sjekket linken din, og der står det (heldigvis!) at det er nesten 1200 KILOJOULE, og ikke kilokalorier ;)

*lettet*

Obs. Bommet visst totalt der. Det er 281 kalorier i 100 gram skolebrød.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

F.eks 500 kalorier fra protein og grønnsaker vil gjøre deg my tynnere enn 500 kalorier fra skolebrød! Dette er fordi det er mer "fetende" stoffer i skolebrødene. Karbo og sukker gjør deg tykkere enn protein uansett og kcal-mengden er den samme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...