meelissa Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Hei.. Til høsten skal jeg studere, og har funnet leilighet til 8000 ,- i mnd. (Synes dere det er mye for 40 kvm forresten?? Er inkl. Canal Digital. Og synes dere 40 kvm er lite for en person? Er stue/kjøkken, bad og soverom). Mine foreldre hjelper meg med mye av husleia, noe som innebærer at jeg betaler 3800 ,- i mnd. De betaler også strøm og telefonregningen min. Jeg har ikke lyst til å ta jobb med det første siden studiet kan være krevende i tillegg til at det er en ny by. Jeg får jo da studielånet på 6 500 kr (??), og sitter igjen med ca 2 700 kroner per måned.. Er dette utrolig lite? Jeg føler det er det, og sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal overleve :gjeiper: Hehe. Er ei jente som liker å feste og være sosial! Men hvis jeg spiser for ca 500 kroner (+/-) i uken, kan det vel gå greit? Eller? Vil gjerne ha tips fra andre i samme situasjon!
¤Pernille¤ Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 (endret) 40 kvm er ikke lite for én person, når man er student i hvert fall. Jeg har bodd på 19 kvm, inkludert bad, stue og kjøkken. Jeg levde også kun på stipend før jeg ble samboer med min kjære, og jeg klarte meg helt fint. Hadde mindre penger enn deg! Man må bare prioritere veldig godt! Skriv ned et budsjett, så ser du hvor mye penger du faktisk har råd til å bruke. Kan også være greit å finne litt ekstrajobber i helgene, evnt. småjobber som utvask av leiligheter osv, det har hjulpet meg da får man råd til ting man har lyst til av og til også. Edit: 8000 kan være dyrt, kommer veldig an på hvor du bor. Er det midt i sentrum? For da er det egentlig en helt vanlig pris. De 19 kvm jeg bodde på betalte jeg 4000 for. Endret 3. juli 2010 av ¤Pernille¤
Snop Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 (endret) For det første vil jeg anbefale deg å prøve så godt du kan å fordele den første utbetalingen per semester (som er på nesten 17 000kr) utover på halvåret, utbetalt i august og januar. Gjør du dette, har du nærmere 9000kr i måneden i lån/stipend. (jeg runder riktignok oppover, husker ikke på hundrelappen) Jeg skjønner at det muligens blir vanskelig å fordele alt utover siden du gjerne kommer til å kjøpe skolebøker, men kjøp dem brukt og det vil ikke koste deg like mye. For det andre vil jeg si at det handler veldig mye om prioriteringer. Du kan klare å leve på 2700kr i mnd med en god dose selvdisiplin, men jeg ser at du nevner festing, og det er ofte et stort, svart hull pengene forsvinner i Prøv å begrense festing til en eller to ganger i måneden, ta buss hjem i stedet for taxi, drikk mest mulig på vors i stedet for på byen, etc etc. For det tredje... Prioriter mat! Du blir ikke lykkelig av nye klær og festing om du er en energiløs student. 40kvm er overhodet ikke for lite for én person. Ikke litt for lite engang Husk at kjempemange studenter lever på 15-30 kvm. 40kvm er nesten luksus Endret 3. juli 2010 av Smörblomman
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå