LillePersilla Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Jeg skal i et sent augustbryllup, det står pent (galla) i innbydelsen. hva betyr dette? kan man velge mellom kort og lang kjole da? vil liksom ikke komme med kort kjole om alle andre har lang, det vil jo se veldig rart ut på bilder blant annet...
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Når det er galla er det vel sånn fin-fint!!! Da er lang kjole et must!! Tenk litt sånn kronprinesse-bryllup-antrekk eller gardeball...
LillePersilla Skrevet 3. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2010 men det står jo pent først.. så galla i () blir forvirret jeg altså... syns det er vanskelig, for vil helst unngå lang kjole da jeg ikke har riktig kropp til det....
LillePersilla Skrevet 3. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 3. juli 2010 men vil jo ikke være den eneste i kort kjole!!! vet jo at flere skal gå med lang, men føler meg absolutt IKKE vell i lang kjole....
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Galle= lang kjole, om du ikke vil drite deg ut på dresscode så stiller du i lang kjole.
I.am.me Skrevet 3. juli 2010 #6 Skrevet 3. juli 2010 Galla er overpyntet. Aller helst lang kjole i hvert fall ikke kjole som er kortere enn knærne. Du kan ha en halvlang kjole type denne: http://drommekjoler.no/ds_product_info.php/cPath/54_78/products_id/1149.
Gjest Flode Skrevet 3. juli 2010 #7 Skrevet 3. juli 2010 Utdrag fra Wikipedia: "...Galla angir antrekk som kan benyttes i de helt store anledninger, slik som aftenselskaper, bryllup, ball, eller liknende. Det vil i så fall være spesifisert "Antrekk: Galla", eller "Antrekk: Kjole og hvitt" på invitasjonen. Formelt er dette det fineste antrekket man kan ha..." "...Kvinnen kan gå i lang kjole, f.eks ballkjole. Dette skal være kvinnens flotteste antrekk, så her er det meste av pynt tillatt..." Dette åpner altså for at du slipper fotsid kjole. Siden invitasjonen sier: Pent (galla) tolker jeg det som at det skal være: pent, i retning galla, i motsetning til f.eks det jeg fikk i en invitasjon nylig: Pent (sommerlig), som åpner for en pen sommerkjole. Lokale og hvilken "type" mennesker brudeparet er gir jo også en indikasjon på hva som forventes i et antrekk. Det viktigste er at du føler deg vel, og har du en veldig pen litt kortere kjole er nok det greit, men jeg syns du bør holde deg under kneet... Vil du være helt sikker tar du ganske enkelt en telefon til bruden...
Barcelone Skrevet 3. juli 2010 #8 Skrevet 3. juli 2010 Hva med å spørre brudeparet??? Det er jo bare de som kan svare på det egentlig.
Gjest Spinell Skrevet 5. juli 2010 #9 Skrevet 5. juli 2010 Siden pent og galla er to svært ulike koder, ville jeg spurt brudeparet hva de egentlig mener. Galla er, som I.am.me sier, skikkelig overpyntet. Da snakker vi lange hansker, "store" ballkjoler og tiara og ordener hvis man har, mens menn egentlig ikke skal ha noe "dårligere" enn kjole og hvitt. (Etterhvert har menn også begynt å bruke smoking til galla, mens en mørk dress definitivt ikke er et gallaantrekk.) "Pent" er mye mer uformelt, og det er heller ingen bestemte krav til hva "pent" innebærer. Hvis brudeparet egentlig ikke helt visste hva galla innebærer, og egentlig mente "så pent du kan", trenger du i alle fall ikke fotsid kjole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå