Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Har følgt diverse diskusjoner om dette emnet en god stnd og tenkte det var på tide å registere meg. Er jo i nesten samme situasjon selv, men er ikke snakk om giftermål helt enda.

Nå er det vel ikke så mye som kan gjøres kanskje, men har noen spørsmål:

Først, har du kontaktet ambassaden og formelt klaget på vedtaket? Har du eventuelt fått noen nye signaler eller info om behandlingstid på klager ved avslag?

Søkte du også samtidig om familiegjenforening eller kun 7D-visum?

Synst det var litt snodig att de gav avslag pga det du nevner. Som regel er jo avslaget begrunnet med for kort bekjentskap ( typisk møtt kun 1-2ganger og dermed redd for proforma ekteskap) eller manglende forsørgerevne.

Viss avslaget blir stående, så er vel eneste utvei å betale gebyret ( RUR 15600,-) slik den kan bli sendt til UDI for videre behandling.

Jeg kommer nok selv til å spørre om diverse råd osv i andre tråder. Er jo endel som har lignende erfaring på akkurat dette feltet. Særlig dette med 7D-visum skulle vært avklart bedre, men her er det vel ingen fasit hva som er viktigst viss man skal få det innvilget.

Hadde jo vært nyttig om du kanskje hadde skrevet litt om deres historie. Hvor mange ganger dere har truffet hverandre ,om hun har vært mange ganger i Norge osv....

Endret av Double-7
Skrevet

Tar sikkert litt tid, ho ville "fort" over til Norge og søkte kun om 7D visa, som blei avslått med Proforma ekteskap og at vi ikke kan kommunisere som hovedargument til å nekte visa. Var hos ho noen uker i sommer vi snakka norsk sammen med kanskje et engelsk eller tysk ord for å finne ord som var synonym. Satt i et busskur i sentrum i Perm og snakket sammen, fikk ei skikkelig skyllebøtte av en nasjonalist som skulle ha alle utlendinger milevis ut av Russland...

Har klaget på avslaget, men den er ikkje kommet til UDI enda (mandag) de sporet saken, men hadde ikkje mottatt dokumentene. Ringte opplysningstelefonen til UDI på mandag, familiegjenforening "for snille jenter og gutter" med solid dokumentasjon og enkle familier uten eks partner og barn på hver side kunne bli ferdig behandlet på 2 - 3 måneder og ikke 11 som de opplyser på sine sider for familiegjenforening mellom Russland og Norge.

Reiser til Moskva for ei uke sammen i helga, vi kommer til å besøke ambassaden og levere dokumenter og gebyr for familiegjenforening tidlig neste uke. Stemmer teorien til han eg snakket med kan vi kanskje feire nyttår sammen i Norge

Vi er skikkelige nettdatere, etter første måneden fant vi ut at vi virket som et drømmepar, samtidig kom ho med en uventet taktikk: Eg skulle komme til ho med nødvendige dokument for en vielse og for at vi skulle se om vår personlige kjemi gikk i samme retning som "kjemien" i våre mail. Skreiv sammen et kvartal før eg reiste til ho.

Gikk det dårlig ville eg i det minste ha opplevd en eksotisk ferie, det er vel svært mange jenter en treffer på nettet som skal ha en bunke penger for å besøke sin nettvenn, svært ofte er det kun pengene som reiser :(

Passerte kravet om årsinntekt i august, klarer forsørgerevna greit..

Skrevet

Hei igjen!

Takker for infoen du! Alltid godt med kunnskap og erfaringer fra andre i samme situasjon!

Skal faktisk selv til Moskva i en uke nå, drar imorgen ( fredag) og blir der en uke. Har selv kjent min kjære i 10mnd og vi har truffet hverandre både i Norge og andre plasser ( ferie ilag). Kanskje jeg litt senere oppretter min egen tråd for å fortelle en historie.

Ja, det er litt strenge med 7D-visum, men var iallefall positivt att du fikk gode signaler fra UDI. Har man all dokumentasjon på plass og som du sier, uten barn og tidligere ekteskap, så er også behandlingen enklere. Der finnes vel kanskje ingen fasit, men man må holde motet oppe. Vet selv dette kan bli en utfordring, men ekteskap er ikke helt aktuelt enda for vår del. Vi skal nok møtes endel flere ganger før vi bestemmer oss for dette.

Ja, dette med nettdating er jo mere og mere populært. Absolutt et fint alternativ til t.d å møte noen på byen. Er vel sjeldent man treffer blink, men er man så heldig å god kjemi med noen, så må man jo berre prøve. Er selfølgelig litt vanskligere når man finner noen utenfor EU/EØS området, men finner man den rette, så skal det gå bra.

Har lest så mye om russiske kvinnfolk og man kan jo bli skremt av all negativiteten rundt scamming osv, men jeg tror de fleste russiske kvinnfolk er som alle oss andre. Det er iallefall mitt inntrykk.

Det du nevner om utlendinger i Russland kan nok være noe i. Vet ikke om dette gjelder for alle, men vet de generelt er litt "skeptisk" til utlendinger utenfor de store byene. Kanskje ikke alltid skeptisk på en negativ måte, men siden det er ukjent og de fleste ikke kan snakke engelsk ( merk, utenfor store byer), så er jo dette noe nytt. Klart, man kan møte slik nasjonalister som du møtte på, men må jo heller være unntakene.

Forøvrig god ide å gå til ambassaden ilag, gir et bedre inntrykk også :)

Hold tråden varm!

• 2 uker senere...
Gjest Gjest TS
Skrevet

Turen over Double-7, har lært den harde veien, mitt inntryk etter uka som er gått når det gjelder ambassaden er at den avdelingen vi besøkte ikke er et "servicekontor"....

Klagen på 7D er registrert hos UDI for over to uker siden, de behandler den, snakket med en person der rett før eg reiste som sa at vanlig behandlingstid på en slik klage er 5 måneder..

Den har enda ikke fått en saksbehandler, eller et nummer (de finner den på nummeret fra ambassaden).

Etter litt forviklinger på "servicekontoret" blei søknaden for familiegjenforening først komplett på fredag, satser på at den blir sendt til UDI på torsdag som kommer (eneste dag de sender post til Norge..).

Får begynne å varme kontakten til UDI om ei god uke (eg er med som kontaktperson i prosessen hos UDI, felt for det i søknaden), etter at søknaden skal være ankommet slik at den får en behandler og starter prosessen så tidlig som mulig.

Vår vielse "bodde" 5 uker i ei arkivskuff i sommer, etter ferien var ferdig tok det 30 minutter til eg fikk beskjed om at den var registrert...

Perm der eg var i sommer er millionby, skal ikke skryte over at det var for mange som snakket engelsk i Moskva heller, praktisk å ha med "tolk" :) mer komplisert når vi drog til hver vår flyplass for "hjemreisen" i dag.

Skrevet

Når det står her at behandlingstiden i UDI er over ett år - så er spørsmålet: hvorfor tar det så lang tid? Hva er det saksbehandlerne behøver så lang tid på? Kunne de ikke ha brukt 1 måned framfor 1 år?!

Fordi det er veldig mange som søker familiegjenforening i forhold til midlene gitt til den slags arbeid.

Er vel en del saker som også krever mer tid enn kun en måned ift å få sjekket ut all dokumentasjon etc...

Jeg skjønner at det er dritkjipt å måtte vente så lenge på å få behandlet saken sin, men jeg er faktisk ikke sikker på om jeg ønsker at flere offentlige midler bør brukes på slikt, da det er flust av andre mer preserende saker å bruke offentlige midler på (kortere sykehus-, barnehage- og sykehjemskøer er viktigere enn å få ektemake inn i landet...)

Skrevet (endret)

Flott du oppdaterer oss!

Å klage på et 7D visa har lite hensikt. Like greit å overføre direkte til UDI som vanlig gjenforening.

Litt overrasket att inntrykket av ambassaden ikke var så bra. Etter min oppdatning svarer de ihvertfall ganske kjapt og bra pr.mail.

Når UDI har fått den, så tenker du nok rett mht videre gang. Hold kontakten med UDI. Din kone kan vel nå ikke besøke Norge, men du bør vel oppdatere din dokumentasjon viss du reiser til besøk til din kone under behandlingstiden. Dess flere dokumenterte besøk, dess mere troverdig og grundig virker dette.

Jeg har litt andre spørsmål, kanskje jeg kan sende deg en pm.

Ellers er det helt klart kjipt å vente. Vi lever i Norge og man må bare forholde seg til situasjonen. Synes det ellers blir feil å skape en diskusjon om UDI bør få mere ressurser og om dette er feil bruk av penger osv, slikt hører til under en samfunnsdebatt hvor man der ev. kan ytre sine synspunkter.

Håper dere ellers har lagt ved god dokumentasjon og fått alle godkjente oversettelser osv som trengst. Blir ting gjort på korrekt måte, så er mitt inntrykk att prosessen går raskere ( da utenom visse land som nevnt på UDI sin hjemmeside, hvor lengre behandlingstid er ventet).

Ellers er jeg enig med deg, å ha en tolk ved sin side ved ferdsel i Russsland ( og Moskva) er en veldig stor og hyggelig fordel :)

Har man allikavell en oversikt over Metro, så kommer man seg langt alene også. Å komme seg fra og til flyplassen var jo også veldig greit, da med aeroexpress.

Endret av Double-7
  • 2 uker senere...
Skrevet

Tar sikkert litt tid, ho ville "fort" over til Norge og søkte kun om 7D visa, som blei avslått med Proforma ekteskap og at vi ikke kan kommunisere som hovedargument til å nekte visa. Var hos ho noen uker i sommer vi snakka norsk sammen med kanskje et engelsk eller tysk ord for å finne ord som var synonym. Satt i et busskur i sentrum i Perm og snakket sammen, fikk ei skikkelig skyllebøtte av en nasjonalist som skulle ha alle utlendinger milevis ut av Russland...

Har klaget på avslaget, men den er ikkje kommet til UDI enda (mandag) de sporet saken, men hadde ikkje mottatt dokumentene. Ringte opplysningstelefonen til UDI på mandag, familiegjenforening "for snille jenter og gutter" med solid dokumentasjon og enkle familier uten eks partner og barn på hver side kunne bli ferdig behandlet på 2 - 3 måneder og ikke 11 som de opplyser på sine sider for familiegjenforening mellom Russland og Norge.

Reiser til Moskva for ei uke sammen i helga, vi kommer til å besøke ambassaden og levere dokumenter og gebyr for familiegjenforening tidlig neste uke. Stemmer teorien til han eg snakket med kan vi kanskje feire nyttår sammen i Norge

Vi er skikkelige nettdatere, etter første måneden fant vi ut at vi virket som et drømmepar, samtidig kom ho med en uventet taktikk: Eg skulle komme til ho med nødvendige dokument for en vielse og for at vi skulle se om vår personlige kjemi gikk i samme retning som "kjemien" i våre mail. Skreiv sammen et kvartal før eg reiste til ho.

Gikk det dårlig ville eg i det minste ha opplevd en eksotisk ferie, det er vel svært mange jenter en treffer på nettet som skal ha en bunke penger for å besøke sin nettvenn, svært ofte er det kun pengene som reiser :(

Passerte kravet om årsinntekt i august, klarer forsørgerevna greit..

D-visum blir KUN gitt i unntakstilfeller. Gjerne til par som har vært gift i lang tid. Når du da skriver at dere giftet dere første gang dere møttes så er det klart at proformaklokkene kimte i ambassaden... Når du så skriver at dere ikke har npe felles språk å kommunisere på så gjør det ikke saken bedre.

Derfor er det fint at dere nå har levert søknad om familieinnvandring for henne. Denne skal behandles i UDI, noe som per idag tar ca 11 måneder. Vær obs på at UDI har tilgang til ambassadens proformaavslag og kanskje ønsker at du skal inn til politiavhør pga dette. Derfor vil nok ikke deres søknad gå særlig raskere enn 11 måneder. Uansett om kjærligheten er sterk, så er det dessverre slik at søknaden må behandles skikkelig. :(

Gjest AnneBritt
Skrevet

Når UDI har fått den, så tenker du nok rett mht videre gang. Hold kontakten med UDI.

Kvifor det?

Det einaste UDI seier er jo "du må vente"...

Kva godt fører det med seg å halde kontakten med dei, når det einaste dei seier er at dei har 12 000 familiesaker som ligg i kø. :(

Eg har no vente på mannen min i 11 månadar, og det ser framleis ut til at det vert lenge til visumet vert klart.

:sjenert:

Skrevet (endret)

Å skaffe 7D visum er ikke så umulig som folk skal ha det til. Hva praksis er i andre land, det vet jeg ingenting om, men når det gjelder Russland, så er 7D visum ikke umulig viss søknaden og historikk er troverdig. Jeg vet iallefall om et par ( personlig kontakt, så ikke noe jeg bare har lest) som fikk 7D visum innvilget og de hadde ikke vært gift i mange år og heller ikke kjent hverandre over mange år. To normale mennesker som tydligvis hadde gjort alt korrekt.

Blir det giftermål på meg, så kanskje jeg også får avslag, hva vet jeg. Uansett ikke aktuelt helt enda. Får heller fortsette å besøke hverandre litt mere først. Reising koster penger for begge, men har man mulighet/økonomi til det, så vil det absolutt styrke en søknad om 7D visum. Forøvrig er det også greit å treffes endel ganger, slik man bedre kan vite att dette er mannen/kvinnen i sitt liv ( man må tross alt gifte seg). Noen gifter seg etter kort tid, så dette er individuelt.

Har man først fått avslag, så går det en tid før man får saksbehandler. Etter hva jeg har lest, så er det iallefall ingen ulempe å ringe i visse mellomrom. Å sitte å vente 11mnd uten å gjøre noe blir iallefall feil. Uansett, folk må gjøre som de vil. Sikkert ingen fasit. Eneste som er sikkert, det er ventetiden er tragisk lang. Eneste muligheten er da å besøke han/henne og kanskje man har mulighet til å bo der for en periode (hjemmekontor?). Gjør man dette, så er det vel positivt å sende denne dokumentasjonen til UDI også. Om dette vil gjøre saksbehandlingen enklere/raskere vet jeg ikke.

Endret av Double-7
  • 4 uker senere...
Skrevet

Det går framover... fikk telefon fra mitt lokale politikamer i går om intervju, eg kunne komme i dag eller mandag... Fikk en god time i "stolen" tidlig i dag, lønna er at intervjuet er gjort og bunken med papirer sendt tilbake til UDI i dag :)

Fra mine "masetelefoner" til opplysningen til UDI kom søknaden til rett avdeling hos UDI 20. oktober, OK å få telefon fra poitiet 3 uker seinere og mulighet til å komme neste dag, og nå er ballen kasta tilbake til UDI. Politiet hadde hele bunken med dokumenter som blei levert på ambassaden. 5. uka etter søknaden blei sendt fra ambassaden nå, spørsmålet blir om det er "minst" 10 månder til med behandling, eller det går litt raskere.

Min kone er "sysselsatt" med å studere norsk og ta lappen, etter endring 1. oktober får ho ikkje konvertert til norsk sertifikat, men opplæring der borte koster promille av norske priser, fra denne uka 4 dager undervisning, to teori og to kjøring ( 3 timer a 60 minutt).

• 1 måned senere...
Skrevet

Ting tar tid i store bedrifter... Tok min ukentlige telefon til opplysningen hos UDI i dag for hvordan utviklinga låg an.. "Det er ikke kommet noe fra Politiet enda, nei vent litt den blei registrert inn igjen i dag.." Det var dagens svar etter lunch, mangler et døgn på at det tok 5 uker fra saken gikk i Posten til den komm tilbake i "systemet". Mitt siste visa for en lang juleferie som starter lørdag, tok under 4 døgn fra eg la samlingen med dokumenter til kurer i postkassa til eg fikk pass med visa i min postkasse (fredag kveld til tirsdag til lunch).

Fikk bekrefta den "små teksten" i dagens samtale, min kone og alle andre som søker familiegjenforening til Norge eller annet Schengen land og trenger visa er utestengt fra samtlige Schengen land mens behandling av familiegjenforening pågår..

Neste håp blir en lang invitasjon på 90 dager til ho det neste halve året slik at eg får et toreise visa for den perioden og kan ta to turer nett når eg har lyst og anledning.

To uker som mangler i dag for at søknaden har vært i prosessen et kvartal, håper noen "glemmer seg" og gjør prosessen raskere enn de 11 månedene de sier er standard nå.

Vielsen gjemte seg i ei skuff i 5 uker og en halv time i sommer, når ferien var over og eieren av skuffa blei purra gikk det en halv time før den var registrert, håper det ikkje er samme prosess med familiegjenforening; Bo i en bunke i 11 måneder og når tida er oppbrukt er den behandlet på minutter..

• 1 måned senere...
Skrevet

Verden går kanskje litt raskere fremover enn UDI sine 11 måneder :) Vi hadde en lang juleferie sammen og i går kontaktet ambassaden ho for at ho skulle komme til de for et intervju neste uke. Håper "posten" går litt raskere mellom Moskva og UDI, mitt intervju brukte 5 uker fra vestlandet til UDI sitt "arkiv". Når eg handler PC deler tar det under 48 timer fra Sandefjord til eg er i full gang i "hobbyboden" ;)

• 1 måned senere...
Skrevet

De har jo startet med elektronisk overføring av dokumenter nå, så håper det vil gjøre papirflyten betydelig raskere. En slipper iallefall å vente på postgang osv, nå vil alt ligge elektronisk. Regner vel med dette kun gjelder nye søknader siden systemet der er nytt.

Hvordan går progressjonen, har dere hørt noe mere fra UDI ang. deres søknad?

• 3 uker senere...
Skrevet

Ting Tar Tid er malen når man ringer UDI.... "Det står 11 måneder på vår side, det går ikke raskere.."

"Det er ingen saksbehandler enda.." virker som det er en prosess som skal gjennomføres de siste 3 ukene før 11 måneder er gått..

Registrering av vår vielse i Bergen tok 5 uker og en 1/2 time, etter en tlf. med saksbehandler blei den oppdaget i skuffen etter ferien de 4 ukene før... 1/2 time etter den blei "gjenfunnet" fikk eg telefon tilbake: "Nå er den registrert, du kan hente attest i dag"

Fikk for noen uker tak i siste avslaget på 7D visa, alt i den teksten som blei sendt ambassaden er ikke gjennomført :snurt: De henviste til paragraf nr: xx,a, b, c .. eg har ikke lett etter de, det er bare å ta livet piano, og leve sammen i ferier en gang i kvartalet i ventetiden...

Inkonsekvent system, Maria Amelie fikk komme til Polen som er et schengen/ EU land, selv om ho er utvist fra Norge fortsatt (ho kunne gjerne vært her hele tiden for meg).

De som leverer søknad om familiegjenforening må oppholde seg på utsiden av samtlige schengen og EU land mens søknaden blir behandlet. I neste uke får eg 90 dagers visum til Russland, etter timeplanen min blir det lang Påskeferie. Vanskelig med flere turer pga. jobben i resten av perioden. Får få laget en ny invitasjon for nye 90 dager fra juli, for en sommerferie sammen før ho kommer hit til høsten, om de ikke skal bruke mye over 11 måneder, passerer 1/2 året på onsdag.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Nå er vi snart i mål :) Tok en telefon til UDI i starten av denne uka: " De er nr. 148 i køen..." Tok en telefon seinere og etter 1/2 time musikk fikk eg snakke med en i opplysningstjenesten. Fikk ingen fornuftige svar annet enn om det ikke skjer noe innen 2 - 3 uker bør du ringe og forhøre deg... Det er ingen saksbehandler på deres sak enda. Fikk svar på mail sendt fra OTS 31. mai, "vi har mye arbeid selv om Deres søknad blei levert i september i fjor har vi fortsatt ingen saksbehandler på søknaden..."

Ingen tipper hva som låg i min postkasse i kveld? Deres søknad om innreise er innvilget.

Reiser på sommerferie til min kjære om 6 uker og sammen tilbake hit :)

Hvordan gikk det med dere andre som hadde passert 12 måneder i køen tidlig i denne tråden, er det kommet løsninger for dere?

Skrevet

Dette her var jo godt nytt!

Merkelig att de har så lite kontroll hos udi. De sier att du ikke har fått saksbehandler, så får du kort tid senere et brev om innvilget innreise.

Da virker det jo som om alt endte godt :)

De har jo fått et nytt elektronisk system nå, slik det meste skal være behandlet innen 6mnd. Hadde vært interesannt å se om noen hadde erfaring med denne nye prosedyren og om det går noe fortere mht saksgang. Har mine tvil, men er jo lov å håpe.

Skriver selv fra Russland (Moskva) nå, tiden får vise hvor veien videre blir. Vi har funnet en god "middelvei" og tar stegvis progresjon, så ingen hast helt enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...