Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fulgte magefølelsen og giftet meg med en russisk kvinne på min alder tidligere i sommer. Vår drøm er å bo sammen ASAP, vår tenkte løsning er et 7D visa til ho slik at ho kommer hit ganske snart og bor her mens UDI behandler familiegjenforeningen.

Etter det eg har forstått, skal vigselattesten vår være registrert her i Norge før ambassaden kan starte behandlinga av en slik visumsøknad. Snakket med telefon supporten til folkeregisteret i går og fikk vite at registreringstida der nå var ca. 4 uker :snurt:

Øyeblikk halv gått løp der :)

Det skal og ligge ved en invitasjon fra meg til ho, som skal leveres sammen med andre dokumenter når ho søker 7D visa slik eg har forstått det. Den skal være "formell" til ambassaden med litt nøkkel info om vårt forhold og hvordan vi holder kontakten.

"Fyrte opp" en nasjonalist når eg var i hennes by og vi satt i et busskur og snakket sammen på norsk, mindre enn to uker etter vi møttes startet ho og lære seg litt norsk, og all kommunikasjon mellom oss etter den tid har vært på norsk, med litt "hjelpeord" på Tysk og Engelsk..

Vi håper ho kan være her så raskt at ho kan ta et språkkurs til høsten, ser fram til forslag og linker til hvordan denne søknaden kan se ut

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjarne
Skrevet

7- dagers visa er et visa som bare gis unntaksvis, ingen har KRAV på dette visaet.

Man kan gi det dersom ekteskapet har vart lenge (over 4 år), men dette varierer fra ambassade til ambassade.

97% av søknader om 7 dagersvisum avslås...

Skrevet

Får vel ta tida til hjelp.... Dette skriver de på siden til Den Norske Ambassaden I Moskva om familiegjenforening, OK det står at 7D visa er et unntak. Vi får vente et par uker og se om vielsen blir registrert her i Norge før vi fortsetter jobben (ventingen) på at familien blir samlet mer permanent, tar ting tid får eg reise bort på høstferie :sengekos:

Skrevet

Trodde du at hvis hun kom hit på 7 dagers visum, så ville familiegjenforeningssøknaden være ferdig behandlet før de 7 dagene var gått? :skratte:

For å si det mildt virker du temmelig naiv i forhold til hva som venter deg hos UDI..

Og ja, jeg er gift med en afrikansk mann på 6. året så vi har vært igjennom den møllen der. Og er heldigvis ferdig med den.

Skrevet (endret)

7D visa er for å komme hit i ventetiden på behandlinga hos UDI, men vi har klart oss ca. 40 år uten å være gift så et halvår venting på UDI klarer vi sikkert.

Familiegjenforening der den ene parten er fra Russland skal etter planen behandles ferdig innen et halvt år..

Det tok ikke mange kalorier å få Zags til å vie oss på to dagers "varsel" i forhold til "normen" som er 31 dager venting fra man "bestiller" vielse, til den blir gjennomført :)

Endret av Kristin
Skrevet

Tråden er ryddet iht KGs regler.

Kristin, mod

Skrevet (endret)

Kom litt post som var moden for moderasjon her ser det ut til....

Først får vi vente på nytt internasjonalt pass til ho, 3,5 uker igjen der, går det vår vei kan vi være på samme plass i slutten av august...

Ho skifta etternavn, derfor nytt pass...

Kanskje noen som har gode tips for hvordan invitasjonen bør se ut , vi håper ho kan komme til Norge så fort som mulig og fortsette prosessen med familiegjenforening herfra.

Håper på noen gode tips, ellers får vi klare oss selv, kom dit vi er nå uten hjelp av andre..

Endret av Spørrende
Gjest AnonymBruker
Skrevet

så vidt vi fikk beskjed om trengte ikke ekteskapet bli godkjent i Norge for å få familiegjenforening (men du bør be om det, slik at du kan legge ved info på dette ved søkndagen til UDI).

Der min mann kommer fra, godkjenner de ikke ekteskapet, før UDI har godkjent det... Fikk beskjed fra UDI at dette ikke var et problem, og om vi fikk innvilget familiegjenforening, ville ekteskapet kunne registreres da....

(Vi venter fortsatt på svar, har ventet i 13 mnd)...

Skrevet

Blir flink til å vente når man har vært i køen 13 mnd, har erfaring med venting, teorien er vel at de rekner med at den ene parten blir utmattet og gir opp. "Slo Goliat" etter 11 år venting i ei sak som handler om forsikringsselskap...

7D er en snarvei som krever at vårt ekteskap er registrert i Norge, før man møter på ambassaden med de andre dokumentene og søker "snarveien". Ambassaden "vedtar" at de som søker 7D visa får reise til Norge og innen 7 dager møte hos utlendingsseksjonen hos Politiet og levere alle dokumentene for familiegjenforening der og få et stempel i Passet at man skal være i Norge mens UDI behandler familiegjenforeningen.

Alternativ 2 er å søke familiegjenforening på ambassaden, de sender dokumentene til UDI og de bruker sin tid, mens den som søker MÅ bo i sitt hjemland mens UDI behandler søknaden.

Slik det er med søknaden over som har tatt 13 mnd. så langt...

Som alle som har ingått et ekteskap har vi lyst å leve sammen hvert minutt av livet fra vielsen og ikkje etter at UDI og andre departement har brukt sin tid...

Naturlig at ting tar tid, fikk opplyst at vår vielse skulle innom 3 kontorer i rekkefølge før den var registrert i systemet, "vanlig tid nå 4 uker.."

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for støtten.... vielsen vår blei registrert et døgn før den hadde ligget 5 uker i ei skuff... OK med ferie, men de som er på kontoret kan vel ta unna sakene mens de venter på sin ferie, tok en halv time når vår vielse flyttet ut av skuffa før den var registrert...

Får hoppe i det og skrive søknaden med alle innspillene her i minne :fnise: Ho har samlet en bunke dokumenter som sammen med invitasjonen tar turen til ambassaden ASAP, går det vår vei er vi forhåpentligvis uavhengig av Internett (Skype) for å snakke sammen før neste måned er historie.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Blir flink til å vente når man har vært i køen 13 mnd, har erfaring med venting, teorien er vel at de rekner med at den ene parten blir utmattet og gir opp.

Tror du virkelig at de som jobber på ambassaden eller UDI har en personlig interesse av å hale ut tiden deres med venting?? :skratte:

Jeg jobba noen år i NAV når det blåste som værst der. De ansatte enten driter i "kundene" sine eller synes synd på dem. Det var iallefall ingen som gjmete unna saker for at de ville det skulle ta lengst mulig tid..

Eller kanskje du tenker på Staten?? At de folkevalgte har vedtatt at saken din skal ta 1.5 år...

:popcorn:

Du har ikke tenkt tanken om at du er under proformavurderinge feks da?? Altså siden saken din tar sånn tid, mener jeg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo gjennomsnittelig behandlingstid på familiegjenforeningsaker fra de fleste land oppe i 14 mnd, så jeg som har ventet i 13 mnd er enda ikke på overtid...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo gjennomsnittelig behandlingstid på familiegjenforeningsaker fra de fleste land oppe i 14 mnd, så jeg som har ventet i 13 mnd er enda ikke på overtid...

Nøyaktig hva er det som krever så lang arbeidstid...??

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nøyaktig hva er det som krever så lang arbeidstid...??

Kva meinast med dette spørsmålet?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kva meinast med dette spørsmålet?

Når det står her at behandlingstiden i UDI er over ett år - så er spørsmålet: hvorfor tar det så lang tid? Hva er det saksbehandlerne behøver så lang tid på? Kunne de ikke ha brukt 1 måned framfor 1 år?!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan jo lure, spesielt siden man ikke "får" saksbehandler før i innspurten... mistenker dessverre at de har alt for mange saker, uten lov til å øke antall stillinger - dermed øker saksbehandlingstiden, som for det meste (slik jeg har fortstått det) foregår ved at man er i kø enten til intervju eller saksbehandler... (I mellomtiden skal vel noen papirer, sjekkes for gyldighet...)

Ser at andre land har betydelig kortere tid, så kanskje Norge kunne fått kuttet den litt ned også??? (Ser at det bør være lenger vente tid på familiegjenforening enn feks asylsaker, sosialhjelp osv, men 14 mnd!?!?!) Er jo fortsatt mennesker og skjebner det gjelder, er vanskelig å vente så lenge fra hverandre og ikke vite hva fremtiden vil bringe...

Gjest Utlandise jenta
Skrevet

jeg er ei jente fra Ukraina. eg og min norsk mann gikk gjennom familienvandring som tokk 4 moneder. Nå er me sammen endelig. Skjønner deg veldig godt hvordan det føles uten din kjære kone, men alt vil gå bra til slutt. Bare vær tolmodig!

• 3 uker senere...
Skrevet

Det nærmer seg, bare et lite problem som forsvinner over helga (håper vi) har arbeid som konsulent, ikke alle som har "evig" kontrakt..eg er i den gruppa nå, siste lønning var over 1/4 av årskravet til UDI.

7D visumsøknaden ligger på ambassaden, fikk 1 uke til å sende de ny arb.kontrakt, ellers går de igang og ser på de andre dokumentene, de fikk 3/4Kg dokumenter sammen med søknaden.

Går det vår vei kan vi leve sammen om 3 uker, reiser bort 2 uker med jobben i neste uke, "lønna" blir ei god stund avspasering når eg er på landjorda igjen og kan ta imot min kone :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest TS
Skrevet

Da var nedturen startet, avslag i første forsøk :( Får lade opp til en telefon i morgen med diverse spørsmål om grunnen til avslaget. De påstår dette landet mangler arbeidstakere med høg utdannelse, her lar de en person med to Master grader stå utenfor. Ho kunne raskt vært klar for å bidra med sin kunnskap... nå vil det ta litt lengre tid..

Har noen her ine gode tips eller er det bare å svelge noen kameler og la ting ta tid...

med flere øvelser fra byråkratene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...