Gå til innhold

Går ikke ned et gram

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke tjukk akkurat; 163 cm høy og 54 kg. Allikevel ønsker jeg å gå ned 2 kg.

Den siste måneden har jeg gått tur eller jogget 5 dager i uka. Når jeg går tur er det snakk om rask gange fra 8-12 km (bruker i underkant av 2 timer på 12 km).

Jeg spiser sunt og greit, men teller kaloriene, og har vel fått i meg ca. 1500 kalorier i løpet av en dag. Vet det ikke er mye, men nå skulle jeg teste, for jeg MÅ da gå ned når jeg beveger meg greit og spiser sunn mat med lite kalorier??

Neida. Vekten er +/- 200 gram. Holder seg altså stabil - selv med et lavt kalori-inntak og grei mosjon i 4 uker. Tror jeg er en god kandidat for "Auschwitz-camp", for jeg hadde tvilsomt gått ned et eneste gram om jeg så bare spiste gress.

Er det noe galt med kroppen min, eller? Jeg gjør jo ting "etter boka"...

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei er ikke noe galt. 54 er vel trivselsvekten din da? Når man ikke har mye fett å ta av så er det vanskelig å gå ned i vekt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mulig det stemmer det med trivselsvekten, men klarer ikke å forstå logikken bare...

Skrevet

Å miste de siste kiloene er svinvanskelig. Enten må man trene, trene, trene og spise minimalt, slik som fintness/bodybuilderutrøvere før en konkurranse, eller så må du spise mer og trene slik du gjør nå.

1500kcal er ganske lite hvis du trener såpass som du oppgir, men hva skjer i helgene? Trener du like mye da og hvordan spiser du da?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når du trener bygger du muskler som veier mer enn fettet du eventuelt mister. Hvis målet kun er å miste kilo uten tanke på hva som er sunt eller hva som ser bra ut, så må du trene moderat.

Målebånd er smartere enn vekt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

1500 kcal er så vidt nok til å dekke kroppens grunnleggende behov. Når du trener så mye som det du gjør, forbrenner du nok en god del av de kaloriene som kroppen hadde trengt til å fungerere normalt. Når næringsinntaket reduseres kraftig som det du har gjort skjer det ting i kroppen som "reduserer" forbrenningen. Dette er en overlevelsesmekanisme som skal bedre sjansene våre til å overleve i nødstider, og som faktisk kan gjøre det kjempevanskelig å gå ned i vekt, spesielt å miste fett! Kroppen tærer heller på muskelmassen i slike tilfeller.

Med andre ord, det er godt mulig du er nødt til å spise mer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

1500 kcal er så vidt nok til å dekke kroppens grunnleggende behov. Når du trener så mye som det du gjør, forbrenner du nok en god del av de kaloriene som kroppen hadde trengt til å fungerere normalt. Når næringsinntaket reduseres kraftig som det du har gjort skjer det ting i kroppen som "reduserer" forbrenningen. Dette er en overlevelsesmekanisme som skal bedre sjansene våre til å overleve i nødstider, og som faktisk kan gjøre det kjempevanskelig å gå ned i vekt, spesielt å miste fett! Kroppen tærer heller på muskelmassen i slike tilfeller.

Med andre ord, det er godt mulig du er nødt til å spise mer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Trener og trener... Altså - å gå fort er vel ikke direkte trening? Er ikke hardtrening ihvertfall... Og når jeg jogger så er det jo bare snakk om 6 km eller så. TS

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Trener og trener... Altså - å gå fort er vel ikke direkte trening? Er ikke hardtrening ihvertfall... Og når jeg jogger så er det jo bare snakk om 6 km eller så. TS

Å gå fort er trening, jo. Alt som får opp pulsen er trening. Og etter det jeg har lest så er det å gå fort tidvis bedre fettforbrenning enn jogging. Og 6 km jogging er ganske mye. Du må ha i deg en del kalorier utover de 1500 for at kroppen skal takle det.

Det du ikke ser ut til å skjønne er at trening gir økt muskelmasse og muskler veier mer enn fett. Kanskje du burde ta en kikk på hvordan klærne dine sitter fremfor hva vekten viser.

Endret av SmallTalk
Skrevet

TS; Du gjør ting absolutt ikke etter boken, men du gjør desverre det alle tror er det rette, spise lite mat=vektnedgang, noe som ikke stemmer, kroppen trenger næring å forbrenne om du ønsker at den skal hjelpe deg ned i vekt, derfor er du, spesielt med all denne aktiviteten, nødt til å spise mer mat.

Skrevet

Du har en BMI på 20,3, hvorfor skal du ned i vekt?? Hvorfor ikke heller prøve å holde seg der du er istedenfor å fucke opp forbrenningen med å spise for lite?

Går du ned 2 kg er din BMI 19,6, altså blir du per definisjon undervektig.

Minner meg om meg selv da jeg var yngre. Jeg er 175, var 66-67 kg, skulle absolutt ned til 63 kg av en eller annen teit grunn.. selv om jeg absolutt var slank nok. Ser jo på bilder i ettertid at jeg ikke trengte å gå ned et gram.

Jobb med selvtilliten heller du, er sikker på at du er flott som du er :) Mange som misunner deg den vekta.

Skrevet

TS, tren styrketrening! Å gå ned slike vanskelige (dog forøvrig unødvendige) kilo kan være utrolig vanskelig, men det er absolutt mulig!

Tren tung styrketrening og fortsett med kardio + et sunt kosthold, så vil du snart se resultater. Jeg er selv 163 cm, og var lenge 53 kilo, og meget fornøyd med det. Er tidligere mellomdistanseløper, og har alltid ligget i nederste laget av hva jeg burde med tanke på BMI. I litt mer voksen alder startet jeg med styrketrening, og har med et kosthold på rundt 2000 kcal daglig og styrke og kardio i en god kombinasjon ligget på 48 kilo de siste årene. Det høres nok lite ut for mange, men det er definitivt min trivselsvekt.

Så TS, mye av løsningen her ligger i styrketrening og kosthold, sørg for å finne deg et sunt kosthold du kan leve med. Husk at du ikke må la ønske om å gå ned de to kiloene overgå det å ha en sunn og frisk kropp. Lykke til :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvilket råd jeg skal gi deg. Jeg tror mange folk må prøve seg frem med hva som funker for de, fordi jeg tror ikke på noe universiell slankekur. Dette med at man går ned i vekt, så lenge man forbrenner mer enn man tilfører, er en sannhet av dimensjoner.

Ta meg selv da. Lenge slitt med vekta, og gjør det jo egentlig enda.

Men jeg har alltid spist sundt, vært bevisst på kosthold, trimmet, ect.

Har alltid spist mye grønnsaker, lite rødt kjøtt, fisk, frukt, og alltid valgt veldig grove brød. Drikker kun kaffi og vann, samt at jeg, ja la oss si: Trener 3 timer i uken med bra intensitet ( dvs vekselsvis går og løper i terreng)+ at jeg har en og annen spasertur her og der. Tipper jeg beveger meg mellom 5-6 timer per uke, oppsumert som både trening og trim på fritiden.

I tillegg har jeg en jobb hvor jeg går endel.

Likevel har jeg slitt med å gå ned i vekt. har vært med i vgs vektklubb, ect, og ligget under dagsbehovet for kcallorier. Med mitt kosthold, og all min bevegelse skulle jeg aldri vært overvektig!!!!! Men er det likevel...

Det jeg nå har endret, er at jeg har kuttet ned på karbohydrater, dvs matvarer som inneholder mye gjær. Spiser ikke brød lenger, ( kanskje en skive i ny og ne om vi ikke har noe annet jeg kan spise).

Så, på jobb spiser jeg ikke brød, spiser en boks kesam, + nøtter ect.

Til frukost steker jeg 2 egg, og 2 skiver bacon.

Dette er de endringene jeg har gjort. Jeg får nok ikke i meg mindre kcallorier av dette her, men et eller annet må det nå være med denne maten. For nå har jeg merket at jeg har gått ned litt. Har ikke vært på vekta, og har ikke tenkt å veie meg heller, men jeg merker at klærne har blitt mer romslige;) Skulle jeg tippet vektnedgang, hadde jeg tippet 5-6 kilo. Håper dette fortsetter i samme stil, for da har jeg kanskje knekt kilogåten.

Har du prøvd å kutte ned på brød?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...