Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forrige uke døde en kompis av meg brått og plutselig. :tristbla: Vi har ingen felles venner, og jeg kjenner heller ikke familien hans, så fikk vite det fordi jeg så på profilen hans på facebook. Vi ble kjent via en aktivitet som ingen av hans venner var med på, når vi har vært sammen har han vært med vennene mine, og vet et par anledninger har vi hatt noen felles venner på fest. Men gikk ikke så godt overens med hans venner.

Nå ser jeg at de har laget invitasjoner til gruppe om begravelsen hans, og jeg er ikke invitert (gruppen må man søke om å få bli med i, ikke offentlig). Er ingen av vennene hans det vil være naturlig for meg å kontakte, vi gikk egentlig ikke særlig godt overens med de jeg har møtt. Vil jo gjerne være med i begravelse da han var en god venn som jeg kommer til å savne fryktelig. Men siden jeg ikke kjenner noen, bare vet at jeg ikke er veldig godt likt, ikke er invitert (de vet at vi hadde en del kontakt), og så dra dit helt alene blant alle de folkene...

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en venn av meg som døde i fjor. Vi hadde blitt kjent via nettet men ikke møttes så mange ganger. Jeg husker sist gang vi traff hverandre. Det var rett før jeg dro på ferie i fjor. Vi hadde avtalt og snakkes når jeg var tilbake. Jeg tenkte ikke noe mer over det etter at jeg kom tilbake. På høsten fant jeg ut at han hadde dødd like etter at vi møttes sist. Det var helt tilfeldig at jeg så det. Fordi flere hadde skrevet hilsen på siden hans på facebook. Jeg fikk helt sjokk. Søkte meg frem for å finne ut når, hvor og hvordan. Det var en ulykke. Begravelsen var ikke i nærheten av der jeg bodde. Synes det var trist at jeg ikke fikk vært med i begravelsen. Tenkte også lenge på å spørre noen av vennene hans om hvor han lå men gjorde det aldri.

Hvis du veldig gjerne vil delta i begravelsen, så synes jeg du skal ta kontakt med noen av vennene hans eller foreldrene. De setter sikkert pris på at du kommer, siden du var venner med han.

Gjest Gjest
Skrevet

Kondolerer!

Nå er det sånn at man ikke trenger en invitasjon for å kunne gå i en begravelse - og da slett ikke fra de andre venner. I begravelsen kommer det sikkert ikke bare vennene, men også familie, naboer, kolleger, ja masse andre du kan sitte sammen med, så du behøver egentlig ikke ha noen kontakt med de andre venner overhodet.

Kunne du tatt en av dine venner med som støtte? En som også hadde møtt ham.

Skrevet

Du kan fint går i begravelsen. Man trenger ingen invitasjon, for begravelser er offentlige.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer. Det er klart du kan gå i begravelsen kjære deg.

Skrevet

Takk for svar! Ja, kan jo ta konatkr direkte med familien. Kommer nok til og gjøre det. Begravelse av venn er ille nok, blir enda verre når jeg ikke kjenner noen, og vet at jeg ikke kommer overens med de jeg vet hvem er. :tristbla:

Skrevet

Hvorfor må du egentlig ta kontakt med noen som helst egentlig? Det er jo din avdøde kompis du vil si farvel til, så strengt tatt trenger du ikke kontakte verken familie eller venner av ham hvis du ikke kjenner dem fra før. Jeg har vært i flere begravelser der jeg kun har kjent avdøde og da har jeg bare stille og rolig plassert meg på en benk et stykke bak i kirken og holdt meg godt i bakgrunnen under selve jordfestelsen og så gått hjem når det hele var over.

Kjenner jeg familien er det jo naturlig å gå bort og kondolere.

Skrevet

Må kontakte noen fordi jeg ikke vet når og hvor begravelsen skal være.

Skrevet

Må kontakte noen fordi jeg ikke vet når og hvor begravelsen skal være.

Aha, da skjønner jeg.

Hvis han bodde i en av de større byene så kan det være dødsannonsen med info om når og hvor begravelsen skal være kan finnes på nettet. Vet at både Adresseavisen og Aftenposten har det i nettutgaven av avisen, og tenker da at det kan gjelde for andre større aviser også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...