Gå til innhold

Raw Food

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaringer, synspunkter, kunnskap eller interesse for "raw food"? Hadde vært interessant å høre mer om dette. Jeg forstår at konseptet går ut på å unngå varmebehandlet mat fordi slik behandling visstnok ødelegger næringsinnholdet i maten (jeg vil altså anta at raw food-tilhengere derfor ofte er vegetariantere eller veganere?), men det hadde vært gøy fra noen med personlige erfaringer med dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer at å steke eller koke maten, spesielt grønnsaker, gjør at næringsinnholdet minker og man får mindre næring i mer kcal. Likevel er det vel ikke ideelt å leve på et 100% raw food diett, da kan man jo ikke spise noe kjøtt og fisk? Kanskje sushi, men ellers fisk og kjøtt må jo tilberedes for å unngå farlige bakterier.

Jeg tror det er knall å kombinere raw food med kjøtt og fisk.

Gjest Elfrida
Skrevet

Hm, jeg mener jeg nylig leste at kokte grønnsaker var sunnere enn rå fordi det ble mer antioksidanter gjennom kokeprosessen. Eller at det ble lettere for kroppen å ta dem opp. Noe i den duren.

Skrevet

Det stemmer at å steke eller koke maten, spesielt grønnsaker, gjør at næringsinnholdet minker og man får mindre næring i mer kcal. Likevel er det vel ikke ideelt å leve på et 100% raw food diett, da kan man jo ikke spise noe kjøtt og fisk? Kanskje sushi, men ellers fisk og kjøtt må jo tilberedes for å unngå farlige bakterier.

Jeg tror det er knall å kombinere raw food med kjøtt og fisk.

Jeg kan forstå at du mener at næringsinnholdet minker når grønnsaker kokes, men at det blir mer kalorier? Det har jeg aldri hørt før?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg mener jeg nylig leste at kokte grønnsaker var sunnere enn rå fordi det ble mer antioksidanter gjennom kokeprosessen. Eller at det ble lettere for kroppen å ta dem opp. Noe i den duren.

At visse typer kokte grønnsaker blir lettere å fordøye lyder rimelig, siden det i varmeprosessen ødelegges en del antistoffer - hvilket blant annet vel er tilfellet med poteter? Men at det i kokeprosessen frigjøres mer antioksidanter..? Stemmer virkelig det?

Skrevet

Jeg kan forstå at du mener at næringsinnholdet minker når grønnsaker kokes, men at det blir mer kalorier? Det har jeg aldri hørt før?

Er vel bare en dårlig måte å forklare på at om du eter 100 kcal rå gulrot (bare hiver ut noen tall jeg), så får du i deg så mange vitaminer på 100 kcal mat. Og kokt gulrot må du kanskje da ha 300 kcal for å få i deg samme mengden vitaminer på.

Skrevet

Jeg syns det er litt interessant å se hvordan noen mener at gulroten, for eksempel, fullstendig endrer personlighet som kokt.

Jeg har sakset litt fra matvareguiden.no og det viser at forskjellen mellom 100 gram rå og 100 gram kokt gulrot ikke er så stor.

Rå gulrot/Kokt gulrot

Kalorier 36/Kalorier 36

Vann 89 gram/Vann 89 gram

Protein 0,7 gram/Protein 0,7 gram

Kostfiber 2,7 gram/Kostfiber 2,7 gram

B-karoten 5250 mcg/B-karoten 6120 mcg

Vitamin A 438 RAE/Vitamin A 510 RAE

Niacin 0,8 mg/Niacin 0,6 mg

Vitamin C 4 mg/Vitamin C 3 mg

Magnesium 12 mg/Magnesium 16 mh

Det er altså minimal forskjell, det samme viser seg å være tilfelle for det meste andre gulroten inneholder. Jeg lurer altså fremdeles på hvor myten om at kokt gulrot inneholder mer kaorier og mindre næring kommer fra?

Gjest Elfrida
Skrevet

At visse typer kokte grønnsaker blir lettere å fordøye lyder rimelig, siden det i varmeprosessen ødelegges en del antistoffer - hvilket blant annet vel er tilfellet med poteter? Men at det i kokeprosessen frigjøres mer antioksidanter..? Stemmer virkelig det?

Ja, ikke for alle grønnsaker, men ganske mange. Fant noe om det her: http://www.forskning.no/artikler/2002/august/1029927198.48

litt ned i artikkelen under "koking bra for helseinnhold"

og her: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=raw-veggies-are-healthier

Skrevet

Nei, unnskyld, feil formulering. Det jeg mente at du spiser like mange kcal, men får i deg mindre av de nyttige næringsstoffene mens kcal-innholdet er det samme.

Skrevet

Nei, unnskyld, feil formulering. Det jeg mente at du spiser like mange kcal, men får i deg mindre av de nyttige næringsstoffene mens kcal-innholdet er det samme.

Og hvis du ser innlegget mitt litt lenger oppe, så ser du at det du sier her er en sannhet med visse modifikasjoner. ;)

Skrevet

Raw food høres i det hele tatt veldig slitsomt ut. Jeg har sett noen av de kreasjonene de som kan det lager, og de legger ned vesentlig mer tid og krefter i å lage skikkelige måltid enn hva vi vanlige folk gjør. En annen ting er at det må da være vanskelig å få i seg alt en trenger på det der? Det er mye man ikke kan spise, så jeg ser for meg at iallfall proteiner kan bli vanskelig å få nok av. Melk og melkeprodukter er også glemmesak.

Nei, jeg tror ikke det der er greia for noen andre enn de som har mer penger enn vett (siden denne dietten i hovedsak er en hollywood-greie).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tomat er en av dem som blir sunnere ved koking enn rå.

En liten avsporing men - snakker en om helselig mat/ næringsinnhold; mikrobølgeovnen ødelegger/bryter ned vitaminer og mineraler som er i maten. Jeg forstår ikke hvorfor folk vil ha mikrobølgeovn; jeg trenger vitaminene og mineralene selv!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er en del såkalte new age-tilhengere (eller hippier, alternative, bohemer.. hva enn man kaller dem) som følger dette kostholdet fordi de ønsker å føle seg rene, "lette" (ikke i fysisk vekt) og naturlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...