Gå til innhold

Kjøpe dere (noen ganger) brukte klær til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barna vokser, så går det jo mye klær! Ikke bare for dem vokser ut at dem, men også fordi det slites. Ser mye fine, lite brukte klær folk selger på f.eks. Finn, og jeg har kjøpt litt klær til datra mi fra et par stykker, og da snakker vi kanskje 20,- plagget (noe som ville kostet flere ganger mer, nytt). Vi sliter veldig med økonomien for tiden, så jeg har også tydd til gjenbruk- butikker, jeg har funnet veldig fine plagg der. Det var da jeg alikavel begynte å føle meg så ussel og 'skitten', fattig og lite værdt.. ja, det er kansje merkelig hva man kan føle, men i dagens samfunn så føler man presset så fort lommeboka sulter.. Jeg synes også synd i datra mi, som må få brukte klær, men samtidig har jeg grei samvittighet fordi at det er jo fornuftig, på et vis?

Tror kansje jeg har disse følelsene, også fordi jeg har både søstre og foreldre som er i mot dette. De skal være så 'viktige' på det, og skal bare ha det beste/ nyeste..

Hva tenker du om kjøp og salg av brukte klær?

Og hva tenker du evt. om dem som kjøper brukte klær til barna sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper brukte klær, både på finn.no, Fretex og på loppemarked, synes det er flott både for lommeboka og for miljøet.

Skrevet

Jeg kjøper brukte klær, både på finn.no, Fretex og på loppemarked, synes det er flott både for lommeboka og for miljøet.

Godt å høre ei med god ånd for dette. Jeg føler liksom at jeg gjør det rette, både for miljø, og spesielt lommebok.. men så kommer de litt snikende disse ussle tankene..

Skrevet

jeg har aldri kjøpt brukte barneklær, men barna mine har arvet massevis opp gjennom, både fra venner og slektninger og fra hverandre. I mine øyne finnes det ikke noe som helst galt i å kle barn i brukte klær så lenge de er ok, rene og hele. Jeg ser det tvertimot som svært positivt! Dette kan du gjøre med hevet hode!!

Skrevet

Og jeg vil bare si meg helt enig med de to over! Ikke noe galt i å kjøpe brukt eller arve klær til barna. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS jeg synes dette er flott gjort av deg. Vi her i norge tenker kansje ikke på hvor mange av klærne faktisk kommer fra. Kansje noen sitter å slaver i vei og jobber for lite penger for å lage desse klærne vi kaster om oss. ;) Det er flott med gjenbruk! :klemmer: :klemmer: :klemmer:

Skrevet

Jeg synes det er helt greit. Har selv ingenting imot å kjøpe brukte ting på finn.no. Vi bør virkelig å tenke mer på miljø og gjenbruk! :)

Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg det. Det er både billig for meg og bra for miljøet. Det er klart jeg ser mitt snitt til å kjøpe en og annet "designplagg" til HM-pris, men stort sett kjøper jeg klær av typen HM. Ofte blir disse klærne liggende igjen til slutt fordi ingen vil ha dem. Og jeg kjøper dem gjerne så lenge de er hele, pene, rene og fortsatt har fasong.

Skrevet

Da ungene var små kjøpte jeg ofte brukte klær på fretex ol. Har også vært så heldig å få arve klær fra både familie og venner. Ikke spesielt grunnet dårlig økonomi, mer det at jeg synes det er fælt å kaste fullt brukbare klær.

Jeg sender også videre klær som barna har vokst ut av til venninner. De aller fleste jeg kjenner tar gledelig imot.

Skrevet (endret)

Jeg skjønner poenget ditt, men i "dagens samfunn" så har det jo blitt kult å lage selv/kjøpe brukt/arve, det viser at man er bevisst og tenker på samfunnet, ikke bare en sløser -og selv om det fortsatt finnes noen fjotter som tror at penger løser alt og er beviset på at du er et godt menneske, så er disse lettere å omgå om du har prinsipper du står for og som du kan si høyt.

Nå har ikke jeg barn enda, men jeg vet at jeg kommer til å gå i slike butikker å handle, jeg handler jo secondhand og thirdhand til meg selv og finner ofte mye stiligere klær enn på vanlige butikker. Har selv jobba på Fretex også, og barneklær går det mye av altså, så du er ikke alene. ;) Det er jo også selvsagt mer miljøvennlig og etter min mening så er det smartere å bruke penger på opplevelser enn svindyre merkeklær, som du selv sier så blir det jo mye bruk og kast i oppveksten. (Men fra nå av: ikke bruk og kast, men bruk og gjenbruk!)

Er jo forresten flere enn Fretex også husk det! Er du i Oslo så finnes det f.eks. verdens nydeligste butikk som bare har brukte barneklær på Majorstua (noen som husker hva den heter? Den ligger i et rødt hus rett ved Bogstadveien og har en veggis-cafe og barnehage i samme bygg.) Det er flere private butikker rundt om og Uff finnes jo flere steder også.

Så, løp og kjøp -husk bare å lever tilbake når du er ferdig sånn at neste småbarnsmor kan komme å kjøpe den så vidt brukte sparkebuksa! :jepp:

Endret av Colargol
Gjest gjest
Skrevet

Hvorfor føler du deg ussel?

Barn vokser ut av klær i rekordfart og det er ikke noe galt i å bruke hodet litt når man kjøper klær til dem. Man trenger ikke strø rundt seg med penger som fint kan brukes til andre ting enn spiltter nytt merketøy til et barn som barnet vokser ut av nesten før sesongen er over.

Det har aldri vært usselt å tenke fornuftig om pengebruk, sånn jeg ser det...

Syns du forresten foreldre som ikke har noe annet valg enn å be om å få avlagte klær til sine barn på grunn av dårlig økonomi/sykdom/trygd er ussle?

Er det fordi du vil barnet ditt skal ha det fineste og dyreste og ikke bli mobbet du mener det vil være usselt å kjøpe secon-hand?

Eller er det ikke fint nok i ditt miljø med gjenbruk av barneklær?

Skrevet

Det er jo helt genialt å kjøpe brukte klær til barn. De vokser ut av ting før de rekker å bli slitt, så jeg ser ingen problemer med å gjenbruke klær på den måten. Dessuten, datteren din merker ikke noe til det uansett, og er det ikke bra å lære barn opp til at man ikke må ha det nyeste og beste hele tiden?

Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt, men i "dagens samfunn" så har det jo blitt kult å lage selv/kjøpe brukt/arve, det viser at man er bevisst og tenker på samfunnet, ikke bare en sløser -og selv om det fortsatt finnes noen fjotter som tror at penger løser alt og er beviset på at du er et godt menneske, så er disse lettere å omgå om du har prinsipper du står for og som du kan si høyt.

Ja, jeg var litt innom den tanken om at dagens samfunn er jo litt sånn at det er 'in' med gjenbruk..

Veldig greit å høre hva andre synes om gjenbruk. Det virker mye mer vanlig enn jeg hadde trodd! Kanskje også derfor jeg fikk litt ussle tanker, tenkte at 'ingen andre' trenger å gjøre det. hehe..

Skrevet

Barn vokser ut av klær i rekordfart og det er ikke noe galt i å bruke hodet litt når man kjøper klær til dem. Man trenger ikke strø rundt seg med penger som fint kan brukes til andre ting enn spiltter nytt merketøy til et barn som barnet vokser ut av nesten før sesongen er over.

Syns du forresten foreldre som ikke har noe annet valg enn å be om å få avlagte klær til sine barn på grunn av dårlig økonomi/sykdom/trygd er ussle?

Er det fordi du vil barnet ditt skal ha det fineste og dyreste og ikke bli mobbet du mener det vil være usselt å kjøpe secon-hand?

Nei, jeg selv har ikke behov for det fineste og dyreste på hverken meg selv, samboer eller datra. Men mine litt ussle tanker, kommer nok litt av at jeg ikke trodde det var så vanlig med gjenbruk/kjøp, og også det at mine foreldre og søsken er litt i mot sånt.. de skal ha det nyeste og beste. -> akkurat der kommer man litt inn på det du sier om 'mitt miljø', ja.

Jeg ville ikke synes noe dumt om andre som kjøper gjenbruksklær. Merkelig hvor lett det er å tenke dumt om seg selv med slikt, men ikke andre. Men nå tenker jeg mye mer positivt om å kjøpe brukte klær!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, slike kommentarer er tåpelige. Det virker nesten som du prøver å gi TS dårlig samvittighet for at hun synes det er vanskelig å kjøpe brukte klær. Bare fordi hun selv føler at det er vanskelig, betyr vel ikke at hun ser ned på andre fordi.Dette var en tåpelig vinkling.. Skjerpings.

Skrevet

Vet du hva, slike kommentarer er tåpelige. Det virker nesten som du prøver å gi TS dårlig samvittighet for at hun synes det er vanskelig å kjøpe brukte klær. Bare fordi hun selv føler at det er vanskelig, betyr vel ikke at hun ser ned på andre fordi.Dette var en tåpelig vinkling.. Skjerpings.

Akkurat det tenkte jeg og, og jeg syns TS svarte utrolig fint på dette. For det er faktisk slik at vi blir farget av omgivelsene. Hvis man er vokst opp med at "brukt er usselt" så er det da ikke så rart at hun må tenke seg litt om rundt dette, eller at hun kan adoptere disse tankene? Man trenger ikke være noe dårlig menneske selv om man har et litt dårlig syn (etter manges mening) på en bestemt ting.

Skrevet

Jeg syenst det er kjempefint at en kan kjøpe brukt, jeg har ikke gjort det selv. Men har fått brukte klær i posevis av venninner til datteren min.

Vi skal flytte om ett par mnd og har tenkt å se om vi kan kjøpe noe brukt. Kjøleskap, frys osv...

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hva som skal være så galt i å kjøpe brukte klær? Det er da minimal forskjell fra å arve klærne, og de er til gjengjeld i god stand. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har bevist valgt å kjøpe brukt når vi har mulighet, selv om vi på ingen måte har noen økonomiske problemer. For oss er dette naturlig pga miljø og ideologi. Og det er kanskje nettopp pga slik ideologi vi har OK økonomi også ;)

Skrevet

Slenger på enda et argument for å kjøpe brukte klær isteden for nye (i tillegg til å være billigere og miljøvennlig):

Brukte klær er RENERE! Ja du hørte riktig. Kjemikalier er mer eller mindre vasket ut av brukte klær, ergo bedre med tanke på allergier og sensitiv barnehud.

Her kan du lese mer:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/nye_klaer_er_ikke_rene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...