Meaty Skrevet 2. juli 2010 #41 Skrevet 2. juli 2010 Står det noe om at de MÅ bruke bildet som er sendt inn? Hvis denne funksjonshemmede gutten vinner, kan ikke Lano få en proff fotograf til å ta noen nye bilder da, som er mer flatterende?
Antlers Skrevet 2. juli 2010 #42 Skrevet 2. juli 2010 Står det noe om at de MÅ bruke bildet som er sendt inn? Hvis denne funksjonshemmede gutten vinner, kan ikke Lano få en proff fotograf til å ta noen nye bilder da, som er mer flatterende? Det var et veldig godt poeng! Synes dog det blir helt feil om det er behov for photoshop som endrer ungens faktiske utseende. Er halve ansiktet brannskadet så må man evt. ta bilde av den uskadde siden, ikke redigere vekk skadene, for å gi et eksempel.
Antlers Skrevet 2. juli 2010 #43 Skrevet 2. juli 2010 (endret) Nå har jeg nettopp fått med meg at grunnen til at Mikael leder er stemmere fra 4chan. Der oppfordres det til å stemme på "den stygge mongolide ungen" for å ødelegge for Lano, akkurat som de gjorde med ny covergirl for sminke (fet, gammel og mindre pen kvinne ble stemt frem), at rickroll (Never Gonna Give You Up) skulle bli Best Act Ever i 2008, osv. Noen ganger er det relativt harmløst og morsomt, som med at Rick Astley vant. Andre ganger er det skummelt, fordi det kan ødelegge både for enkeltmennesker og selskaper. Endret 2. juli 2010 av Antlers
Melodi Skrevet 2. juli 2010 #44 Skrevet 2. juli 2010 Mikael får ikke stemmer fordi han er den søteste ungen, men fordi han er funksjonshemmet. Dette blir jo helt feil mht hva konkurransen går ut på!!!
Melodi Skrevet 2. juli 2010 #45 Skrevet 2. juli 2010 Jeg syns dette blir veldig rart, for er det riktig at han skal få masse stemmer fordi han er funksjonshemmet? Dette er en reklamekampanje for såpe, det er kommersielt og har ingen ting med etiske verdier å gjøre. Det finnes da mange utrolig søte funksjonshemmede barn men for meg blir det feil å stemme på han fordi han er funksjonshemmet. Det blir en slags omvendt diskriminering. Enig!!!
Gjest anonym Skrevet 3. juli 2010 #46 Skrevet 3. juli 2010 Jeg har et barn selv med utviklingshemning. Datteren min er det fineste man kan tenke seg... For MEG! Og som alle andre foreldre, så er deres barn det fineste og peneste pga kjærligheten for barnet sitt. Men man må likelvel klare å være såpass objektiv at man kan se det andre rundt ser utenom det personlige. Dette mener jeg kun er stemmer pga sympati! På den ene siden er jeg glad for at samfunnet tar imot våre barn som ikke er som alle andre med åpne armer, på den andre siden vil jeg ikke at datteren min skal møtes med sympati kun fordi andre synes synd på henne. Er forresten enig i at Lano-ungen burde være et bilde med noe i nærheten av bading. Synd at gutten ikke kan bade, men det er da etter min mening et must. Og denne gutten stiller likt der med alle andre bilder av "normale" barn som ikke er i nærheten av vann som også er meldt på i denne konkurransen. Og hvem av dere vet hvem av alle barna som kan ha en form for lidelse utenom at det synes "utenpå"?
Sasha Sasha Skrevet 3. juli 2010 #47 Skrevet 3. juli 2010 (endret) Er det mindre diskriminerende å stemme på noen utelukkende fordi de er pene? Folk må da selv bestemme årsaken til at de stemmer. Uansett så synes jeg sånne skjønnhetskonkuranser mellom barn ikke er noe særlig. Skiver under på denne. Ellers så må jeg si at jeg stememr på mikael i tillegg til venners barn selvsagt. Jeg stememr på mikael fordi jeg synes han er en skjønn unge men også litt fordi jeg har hørt så mye negeativt om at han er med i det hele tatt og det synes jeg er direkte uhørt. Dessuten så vil jeg gjerne se hva de gjør om mikael vinner lager de bildet mindre da fordi han ikke er pen nok? Kansje han kommer på ferre flasker? I begynnelsen syntes jeg lano ungen var noe useriøst og litt søtt og morro, nå etter diverse utalelser synes jeg det heller er usmakelig hele opplegget Endret 3. juli 2010 av Sasha Sasha
Kosemose Skrevet 3. juli 2010 #48 Skrevet 3. juli 2010 Alle mennesker har like mye verdi, og det er ikke alltid man kan se på barn at de har funksjonshemninger. Det er heller ikke slik at barn man kan se at er funksjonshemmede ikke kan være "objektivt søte" eller på annen måte egne seg som f.eks Lanounge. Når det er sagt, i mine øyne er Lanoungen en unge som sitter i badekaret med skumdott i håret og med et morsomt uttrykk i ansiktet. Bildet skal på en måte ha relevans for produktet, slik jeg har forstått det. Jeg mener ikke at dette barnet skal "gjemmes bort" eller at han ikke har like mye verdi som alle andre barn, men det bildet jeg har sett av ham er ikke det jeg forbinder med "Lanoungen" og det er først og fremst fordi han ikke poserer med skum i håret. Jeg syns barn med ulike, synlige funksjonshemninger (og voksne!) bør være mye mer representert i media og i alle dagligdagse situasjoner, men i akkurat denne saken føler jeg vel at folk har vikarierende motiv for å stemme fram denne gutten. Enten for å kjempe en kamp for funksjonshemmedes rettigheter, eller for å kjempe en kamp for at man ikke skal vurdere barn på utseende ala "skjønnhetskonkurranser", eller fordi man er spent på hva som skjer hvis han vinner, eller fordi man blir rørt av guttens skjebne og ønsker å vise ham sympati og støtte gjennom å stemme ham fram. Alt dette er flott og fint, men har svært lite med Lano og dette produktet å gjøre. Skal vi gå til kamp mot de kyniske markedskreftene som bare bruker de søteste, tynneste, vakreste, yngste, mest vellykkede i sine kampanjer syns jeg det blir feil å bruke denne gutten som spydspiss. Han vet kanskje ikke engang at han er med i denne konkurransen?
Suzy Skrevet 3. juli 2010 #49 Skrevet 3. juli 2010 Som vanlig sier du akkurat det jeg tenkte Kosemose. Jeg bare slutter meg til deg!
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #50 Skrevet 3. juli 2010 Må egentlig si at jeg synes hele den konkurransen har blitt på kanten til smakløs. Det har jo gått skikkelig sport i å "selge" barna sine, og nesten en slags skjønnhetskonkurranse for små barn! Syns det har gått litt ut av alle proporsjoner og er litt blanda til om man skal bruke barn på denne måten egentlig. Iallefall nå som det har blitt så stort opplegg, og når det blir debatter som dette pga barns utseende osv så syns jeg man bare skal droppe slike kampanjer.
Rosenrød Skrevet 3. juli 2010 #51 Skrevet 3. juli 2010 Foe å være ærlig, er jeg drittlei av alle "stem på min unge som Lano-ungen"-kampanjene som foregår på blogger og facebook. Samme hvem som vinner for min del.
Riskrem Skrevet 3. juli 2010 #52 Skrevet 3. juli 2010 (endret) Synes denne Lanoungen-konkurransen er forkastelig. Det er jo bare en konkurranse som kun går ut på å favorisere små barn basert på deres utseende. Det bekrefter jo bare hvor opptatt vi er av utseendet til mennesker. Og gjett om mødrene blir glade når deres gullunge når høyt opp på listen. Virker som mange er desperate etter å vinne for å tilfredsstille sine emosjonelle behov. Jeg leste artikkelen i Dagbladet i dag om Mikael og kommer til å stemme på ham nettopp fordi han er annerledes. PS. Når det er sagt synes jeg selvfølgelig barna i konkurransen er søte. Tror ikke jeg ville deltatt med mitt eget barn men Endret 3. juli 2010 av Nøtteskall
tinaballerina Skrevet 3. juli 2010 #53 Skrevet 3. juli 2010 Å stemme på han Mikael kun fordi han er funksjonshemmet, det er jo DET som er forkastelig...han ville aldri ledet konkurransen uten å være funksjonshemmet, han kommer til å bli latterliggjort...
Riskrem Skrevet 3. juli 2010 #54 Skrevet 3. juli 2010 Å stemme på han Mikael kun fordi han er funksjonshemmet, det er jo DET som er forkastelig...han ville aldri ledet konkurransen uten å være funksjonshemmet, han kommer til å bli latterliggjort... Jeg synes ikke det er forkastelig å stemme på ham fordi han er funksjonshemmet. I århundrer er funksjonshemmede blitt skjult for offentligheten. Man har skammet seg over dem. Noen steder ser man på funksjonshemmede mennesker som mindre verdt enn oss "friske". Ved å stemme på Mikael går man mot denne tanken.
Sweetpea25 Skrevet 3. juli 2010 #55 Skrevet 3. juli 2010 Jeg synes ikke det er forkastelig å stemme på ham fordi han er funksjonshemmet. I århundrer er funksjonshemmede blitt skjult for offentligheten. Man har skammet seg over dem. Noen steder ser man på funksjonshemmede mennesker som mindre verdt enn oss "friske". Ved å stemme på Mikael går man mot denne tanken. Signerer!
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #56 Skrevet 3. juli 2010 Skjønner ikke helt hvordan dette skal behøve å bli noe problem. Kanskje markedsavdelingen til lano kan brukke dette til noe positivt? Hva med en kampanje hvor de støtter norges handicapforbund i forbindelse av salget av disse flaskene. Tror ikke salget trenger å stupe heller. En handicapet gutt i ledelsen har jo allerede gitt lano gratis PR, og merkevaren er såpass kjent at jeg tviler på at såpen vil selge dårligere. De får vel en proff fotograf til å ta et sjarmerende bilde tenker jeg
Fluffe Skrevet 3. juli 2010 #57 Skrevet 3. juli 2010 (endret) Eller så kan folk begynne å stemme på unger som faktisk er søte istedenfor å være opptatt av å være politsk korrekt. Nå har ikke alle samme øyne som deg. Jeg kan eks syntes ungen din er kjempe stygg, men du syntes den er verdens søteste.. ang badebilde sitat regler lanoungen.no Konkurranseregler * Man kan kun laste opp eller sende inn ett bilde per barn * Innsender må ha samtykke av barnets foresatte ved innsendelse av bilde * Bilder som lastes opp må være i følgende format: jpg, gif, png max 3 mb. * Bidrag fra Svalbard legges under Troms fylke * Det er kun lov å stemme én gang per barn, per dag * Bildet behøver ikke være tatt i et bademiljø * Barnet må være under 6 år når bidraget sendes inn Endret 3. juli 2010 av mirandaa
Meaty Skrevet 3. juli 2010 #58 Skrevet 3. juli 2010 Det var et veldig godt poeng! Synes dog det blir helt feil om det er behov for photoshop som endrer ungens faktiske utseende. Er halve ansiktet brannskadet så må man evt. ta bilde av den uskadde siden, ikke redigere vekk skadene, for å gi et eksempel. Ja, enig i at det ikke bør photoshoppes. Men det bildet som ligger ute av gutten er veldig amatørmessig, og en flink fotograf kan sikkert få til noe mye bedre enn det, uten å bruke photoshop for mye. Det samme gjelder forøvrig for mange av de andre Lano-bildene.
liv Skrevet 3. juli 2010 #59 Skrevet 3. juli 2010 Nå har kvaliteten på bildet en del å si og dette bildet er ikke akkurat veldig bra tatt (Selv om gutten er fin han), det er i det hele tatt mange dårlige og til og med uklare bilder på lano-konkurransen.
Gjest Caylee Skrevet 3. juli 2010 #60 Skrevet 3. juli 2010 Dette blir for dumt. Mange av dere diskuterer hvor søt han er. Hva er det for no liksom? Stakkars gutt. Tenk om han leser dette om noen år og ser at folk skriver at han ikke er pen og søt osv. Han kommer sikkert til å bli kjempe lei seg. Hadde dere likt hvis mange hadde diskutert utseende deres på internett? Jeg tror ikke det nei. Mange her sier også at det ikke blir rettferdig når så mange stemmer på han fordi han er funksjonshemmed, men det er jo like rettferdig som å stemme på noen bare fordi det er sønnen/dattra til noen man kjenner. Og er det mere rettferdig liksom? Det er noen mennesker som ikke har så mange i familien sin og venner, og de får jo mindre stemmer av familen og venner enn de som har mange venner og mange i sin familie. Skal man liksom tenkte på rettferdighet når det gjelder hvorfor folk stemmer så kan man ikke holde en konkurranse i det hele tatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå