Gå til innhold

Barns utforskning av kroppen

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I dag hadde min sønn på 6 år besøk av en venninne på samme alder. Da jeg skulle gå å hente henne pga at hun ble hentet, lå de begge på senga... Hun var ikke rask nok, sånn at jeg så at hun hadde buksa og trusa på knærne... Veldig usikker på om min sønn også hadde tatt av seg shortsen. Jeg ble helt satt ut!!

Er det flere som har opplevd at barn kan gjøre slikt??? Og hva sier man?? Vil jo ikke skremme de med at dette er ekkelt etc men samtidig skal de vel ikke få holde på slik. Synes kanskje at hvis sønnen min skal utforske sin egen kropp bør han kanskje gjøre dette alene. Aner selvfølgelig ikke hva de gjorde før jeg kom inn på rommet, om de bare så på hverandre eller verre ting. Kanskje høres jeg hysterisk ut og gammeldags..men vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal reagere!! Trenger desperat litt innspill her altså:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Pucifer
Skrevet

Dette er da vel helt normalt.

'Enig i at man ikke skal "skrike" ut og få de til å föle at det er unormalt og ekkelt, men syns du kanskje kan sette deg ned og prate med sönnen din. Ha en pratestund hvor dere ikke blir forstyrret av andre, hvor han kan få lov til å spörre om alt han lurer på ang sin egen kropp og andres kropper.

Da skaper du også en god dialog med din sönn som helt sikkert vil hjelpe deg senere i hans liv også =)

Gjest Charlotte
Skrevet

Jeg er jente. Da jeg var 6 år, hadde jeg en venninne som alltid pratet om at voksne puler. Jeg visste ikke hva dette betydde, så jeg spurte læreren min hva det betyr. Hun sa at hun skulle forklare det da vi hadde samlingsstund senere den dagen. Så da fikk alle 6-åringene vite hva voksne gjorde.

Jeg og venninna mi drev ofte og lekte mor, far og barn, en av dukkene hennes var barnet. Nå fikk vi en ny ting vi kunne gjøre under denne leken. Vi kledde av oss og latet som om vi hadde sex, men vi ante selvfølgelig ikke hva vi gjorde. Vi lå oppå hverandre, ikke noe mer. Det hadde ikke noe å gjøre med at vi skulle utforske kroppene våre, heller det at vi skulle gjøre sånn som vi hadde hørt at voksne gjorde, for vi lekte jo at vi var voksne.

Men vi visste likevel at vi gjorde noe ulovlig, for jeg husker at vi gjemte oss for foreldrene våre så de ikke skulle oppdage leken.

Skrevet

Dette er vel noe svært mange barn gjør. Det er uansett helt normalt. Så jeg syns ikke du trenger å ta opp dette med sønnen din. Det tror jeg bare vil bli svært pinlig for han..

Skrevet

Det viktigste er vel at han lærer at det ikke er noe å skamme seg over, at det skal gjøres når man er alene (altså alene med en jente/gutt) og ikke ute blant folk. Og at den andre parten må ville helt selv.

Utenom det er dette noe man ikke kan unngå, barn er nysgjerrige og vil de leke doktor så gjør de det. De bør hvertfall ikke få kjeft for det syns jeg.

Skrevet

Helt normalt. Alle barn gjør det, i større eller mindre grad. Det jeg synes er viktigst å understreke for barna, er at de bestemmer over sin egen kropp, og at de ikke skal føle seg presset til å være med på slike leker fordi andre vil, eller presse andre til det. Man skal respektere andres kropp, og også sin egen.

Utifra den regelen får de holde på som de vil, med utforsking og doktorleker. Kropp er spennende i den alderen, rett og slett.

Gjest gjest
Skrevet

Dette er vel noe svært mange barn gjør. Det er uansett helt normalt. Så jeg syns ikke du trenger å ta opp dette med sønnen din. Det tror jeg bare vil bli svært pinlig for han..

Løser vel ikke akkurat saken å lære gutten at dette er pinlig iallfall..

Hvis man prater om dette som en helt vanlig ting, så er det jo ikke noe å være pinlig for. Det er det som mange sliter med, forflytter skammen...!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt. Det verste du kan gjøre er å lage et stort nummer ut av det.

Gjest Gjest
Skrevet

Sunt for barn og holde på slik.

Skrevet

Skrekk og gru! Nå faller verden sammen ja.

Skrevet

Slik lek blandt barn er da helt naturlig? Jeg husker i alle fall tilsvarende fra samme alder, og enda yngre.

For all del, ikke kjeft på barna. Det kan i værste fall få de til å føle skam over egen kropp, og som en følge av det, sin egen seksualitet senere i livet.

Kanskje det er lurt å snakke med din sønn, uten å komme med noe 3. grads forhør. La han vite at han kan spørre om han lurer på noe. Og at du da ikke er flau over å svare ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...