Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #1 Skrevet 2. juli 2010 Far til barna og jeg har gått fra hverandre. Jeg sitter med hovedomsorgen og får derfor alene alt av stønader etc som en enslig forsørger har rett på. Jeg er student. Nå blir far til barna også student og får ergo ikke mye å leve av i måneden. Det er fortsatt uavklart om utdanningen blir på premissene som alle andre får (lånekasse og jobb) eller om det kommer innunder Nav og omskolering/attføring/hva det nå heter. Diverse omstendigheter gjør at vi inntil videre ikke skal ha 50/50 deling. Jeg har hørt om flere foreldrepar som deler barna i to. Begge har minst 60 % ansvar for ett barn. Men hvordan gjøres dette i praksis? Er barna faktisk borte fra hverandre 20 % av tida? Hvordan er økonomien for de voksne? Kan begge ha krav på overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, utdanningsstønad etc? Jeg vil føle meg svært råtten om jeg sitter på denne vitenen og ikke gjør det til en realitet å hjelpe far til barna med å få en bedre økonomi (som gagner barna mtp bosted etc), men jeg vil for all del ikke gjøre noe som faller inn under kategorien trygdesvindel. Vi er gode venner og har et godt samarbeid. Jeg ønsker ikke å frata verken far eller barn muligheten til å se hverandre. Selv om mammahjertet mitt blør mtp barnefordeling, så er det ingen selvfølge for meg at jeg skal ha mest mulig tid med barna selv.
Gjest Spinell Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 Mener en venninne gjorde dette for en periode, av samme grunn som deg, og at dette ikke er trygdesvindel på noen måte. Begge blir eneforsørgere, med de økonomiske konsekvensene dette har. Det er som du sier, at barna blir borte fra hverandre en andel av tiden (avhengig av hvordan dere fordeler det), men i praksis er det1 - 2 dager per uke det dreier seg om, noe som gikk veldig fint for dem.
Piper Skrevet 2. juli 2010 #3 Skrevet 2. juli 2010 Min venninne og hennes ex gjorde det på denne måten, og det gikk helt fint.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2010 #4 Skrevet 2. juli 2010 Vi har praktisert en sånn ordning en stund og barna synes det fungerte fint (det er mulig jeg blir aleneforelder igjen nå men det er helt andre årsaker til det). Samtidig har konfliktnivået gått ned mellom oss foreldre. Økonomisk har det gitt begge foreldrene og barna fordeler. Bonusen er at jeg som tidligere hadde omsorgen alene nå også har fått litt mer tid for meg selv. For oss har dette BARE vært fordeler.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #5 Skrevet 2. juli 2010 Og det er helt stuerent å gjøre det sånn mtp åpenhet overfor Nav også? Jeg vil "miste" en tusenlapp i barnetrygd, men ellers ingen økonomiske konsekvenser for meg? Det er jeg som sitter med boligen vi hadde før samlivsbrudd, og den skal jeg sitte med pga nærhet til barnehage. Så det er viktig for meg at dette ikke gir meg en vesentlig dårlige økonomi. Veldig usikker på om det kan fungere i praksis, da. Særlig mtp levering i barnehagen for han som sannsynligvis ikke blir boende rett i nærheten. Er det sånn at vi begge vil få den mest gunstige skatteklassen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #7 Skrevet 2. juli 2010 Min samboer og hans ex delte (før min tid:) slik at de hadde hovedomsorg for ett barn hver - på papiret. I praksis hadde de 50-50, og barna var alltid sammen, annenhver uke hos hver av dem. Dette gav begge skatteklasse 2, dobbel barnetrygd, og mor som da var fattig/lavtlønnet, fikk overgangsstønad. Det er jo ikke trygdesvindel så lenge systemet åpner opp for denne muligheten. (På den annen side: det er jo litt derfor vi sliter med NAV og høye trygdeutbetalinger, fordi folk innretter seg slik at de klarer å tyne max ut av det offentlige).
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2010 #8 Skrevet 2. juli 2010 Og det er helt stuerent å gjøre det sånn mtp åpenhet overfor Nav også? Ja, det er helt stuerent. Men det ene barnet må da bo mer hos den ene enn den andre (f.eks en fordeling på 6-8 iløpet av en 14 dagers periode. Hvis dere bare påstår at det er sånn men i realitetetn praktiserer 7-7 er det ikke lenger stuerent. Jeg vil "miste" en tusenlapp i barnetrygd, men ellers ingen økonomiske konsekvenser for meg? Det er jeg som sitter med boligen vi hadde før samlivsbrudd, og den skal jeg sitte med pga nærhet til barnehage. Så det er viktig for meg at dette ikke gir meg en vesentlig dårlige økonomi. Veldig usikker på om det kan fungere i praksis, da. Særlig mtp levering i barnehagen for han som sannsynligvis ikke blir boende rett i nærheten. Dette er muligens det største praktiske problemet, men dere vil etterhvert se om det fungerer. Er det sånn at vi begge vil få den mest gunstige skatteklassen? Ja. Begge vil få skatteklasse 2. Det betyr at dere begge tjener ca 700 i forhold til skateklasse 1. Og hvis dere ikke har blitt samboere etter bruddet vil begge få barnetrygd for 2 barn hver, ca 1900,-. Dette betyr at den som gir fra seg omsorg for et barn (du ?) vil få ca 900,- mindre i barnetrygd og noe mindre barnebidrag. Men du får også vesentlig mindre økonomisk ansvar mht klær, fritidsaktiviteter og annet livsopphold. Slik at det økonomisk vil være lønnsomt for deg. For den som overtar omsorgen vil det bety en merinntekt på ca 1900,- i barnetrygd + skatteklasse 2 + mindre bidrag. Dette gir altså ca 2600,- mer i inntekt og en del mindre i bidrag. Men også mer økonomisk ansvar for den som får et barn å ta vare på. 900,- + barnebidrag taper altså den som gir fra seg omsorgen for et barn. 2600,- + redusert barnebidrag tjener den som får omsorgen for et barn. I realiteten tjener begge på dette rent økonomisk. I tillegg kommer alle de andre fordelene som mindre konflikt og mer fritid, etc. Men enda har ikke barna blitt vurdert. Slik jeg ser det er det barna som får mest glede av den nye ordningen. De vil få mest mulig samvær med begge foreldrene. I tillegg får de (og foreldrene) bedre økonomi og det blir mindre konflikt mellom foreldrene, noe barna også har stor glede av. DETTE BLIR "BERRE LEKKERT". Må vi betale bidrag til hverandre? Dere kan praktisere en privat bidragsavtale som tilsier at dere ikke betaler bidrag til hverandre. Vi har gjort det på denne måten. Men i det øyeblikk den ene krever bidrag (dvs at bidrag betales til hverandre) som vil NAV kunne gå inn i den private avtalen og gjøre om denn. Rent praktisk vil da den som tjener best risikere å betale litt til den andre forelderen, men med 2 studenter som begge tjener veldig lite er "risikoen" for et slikt bidrag mindre enn om begge hadde vært i fullt arbeid. Prøv bidragskalkulatoren ved å betale bidrag til hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå