Skywalker Skrevet 2. juli 2010 #1 Skrevet 2. juli 2010 Hei dere! Noen som har erfaring med mix av alaskan og grønlandshund? Hvordan blir de av gemytt? Selv kjenner jeg godt til alaskan etter å ha hatt det i over 20 år. Jeg har også gode erfaringer med alaskan og sib.husky -mix. Men jeg har lite erfaring med grønlandshunden. Eller blandinger med grønlandshund-blod generelt. Noen?
Shade Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 Dette blir ikke helt riktig da men min mor hadde en blanding av husky og grønnlandshund og den var helt herlig Utrolig tålmodig med barna (vi var fem vitre barn så her var det virkelig snakk om en stor porsjon tålmodighet!), kjempekosete og i det hele tatt en fin familiehund. Nå synes jeg og å huske at hun ikke var så glad i fremmede hunder men i hvilken grad det gjaldt er jeg ikke sikker på for det er ganske lenge siden
Skywalker Skrevet 2. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2010 Takk for svar, Shade! Jeg vet at de polare rasene stort sett er veldig glad i folk og kan være glimrende familiehunder. Etter å ha lest litt hos oppdrettere av grønlandshund ser det ut til at det samme gjelder her. Min egen gamle hund (shæfer/elghund) begynner å dra på årene, og jeg har begynt å vurdere hvilken hund jeg skal ha neste gang. Helst er av polarhundrasene. Noen ganger (som nå) dukker det opp tilbud om blandingshunder etc., noe som også er interessant. Jeg bruker hunden som turkamerat både sommer og vinter. I år sykler gamlehunden og jeg Norge på langs. Hunden får ikke annet enn å bare være med for selskaps skyld. Han er for gammel til annet nå, og har egen tilhenger der han kan hvile når han blir sliten. En ny hund skal bære kløv om sommeren, trekke pulk om vinteren -eller være med på sykkelturer rundt om i landet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Grønlendere virker mer sammensatt enn andre polare raser, men er herlige hunder når de får brukt seg og har fått en bra oppdragelse. Et visst jaktinstinkt har de, men det hadde også sib.huskyene vi hadde. Her er en link: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=138 Hvordan er malamuten? Jeg har ingen erfaring med disse så er litt nysgjerrig. En blanding kan få frem mest grønlands eller mest malamute, men de er begge polarhunder som er glad i mennesker.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Vi har hatt malamute og husky/grønlandshund, og malamuten har et litt annet lynne enn den andre polare rasene. Vår malamute var ikke enkel å ha med å gjøre, han måtte oppdras ganske tøft og ble etterhvert rett og slett litt sint. Nå skal man jo ikke generalisere pga en hund, men jeg har hørt at andre har tilsvarende erfaringer. Husky/grønlandshunden var en fantastisk hund, den enkleste, greieste og snilleste hunden jeg har hatt i hus noen gang, og jeg har hatt mange, og mange forskjellige raser. Malamuten var ingen god trekkhund, mens husky/grønlandshunden var fantastisk også der. Tror jeg ville vært forsiktig med å blande inn malamute, hvilke egenskaper er du egentlig ute etter å få frem/ forbedre?
Skywalker Skrevet 3. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 3. juli 2010 Jeg er ikke ute etter å forbedre noe. Grunnen til spørsmålet er at jeg har tilbud om en slik blanding nå. Har hatt malamute i mange år og elsker den rasen. Min siste døde av kreft i 2006. Verdens snilleste malamute? Savner den. Mest sannsynlig ender jeg med en ny malamute, men var nyskjerrig på denne blandingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå