Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #1 Skrevet 2. juli 2010 Jeg skal leie leilighet fra midten av juli. Må betale depositum, halv husleie for juli, samt hele husleia for august i en og samme sum. Til sammen blir dette 35.000, noe jeg ikke har. Har Fokus bank, og spurte om depositumslån, dette har de ikke. Kun forbrukslån (er ikke det veldig dyrt??) Hørte med kommunen jeg skal flytte til (spesielt siden jeg skal bli kommunalt ansatt), og de tilbyr ikke depositumslån, men henvendte meg til NAV, hvor de kunne fortelle at de kun tilbyr sosial garanti, men at leieforholdet må godkjennes av de på forhånd, noe som er litt vanskelig da jeg allerede har tegnet kontrakt med huseier. Dessuten mente de på NAV at det ville bli for høy husleie til at NAV kunne godkjennes en sosial garanti. Er alternativet kun å bytte bank? Eller burde jeg ta opp forbrukslånet i Fokus? Er også medlem av Utdanningsforbundet, men de kunne heller ikke tilby noe depositumslåm Skal det virkelig være så vanskelig for nyutdannete lærere å komme i gang...?? Jeg får jo ingen som helt penger på konto før 12.august.....
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 Da gjør du som alle andre i din situasjon; tar opp et forbrukslån og betaler tilbake med en gang du får lønn. Det koster ikke mye om du har det i bare et par måneder.
Gjest Spinell Skrevet 2. juli 2010 #3 Skrevet 2. juli 2010 Ta en prat med flere banker og spør hvilke tilbud de har. Det er ikke slik at du er nødt til å ha alle konti og lån i samme bank, så får du bedre tilbud andre steder bør du vurdere den banken. Selvom Utdanningsforbundet selv ikke tilbyr lån, bør du i alle fall finne ut om de har noen bank som gir medlemsfordeler, og kontakte denne banken. DnBNOR tilbyr også depositumslån. Nå er det ellers slik at husleiemarkedet er fritt, så det er ingen som tvinger deg til å leie akkurat den leiligheten du har valgt, eller å inngå en husleiekontrakt med de vilkårende du har. (Vet det høres brutalt ut, men det er jo faktisk realiteten.) Har du ikke pengene, og heller ingen sommerjobb denne sommeren, er jo eneste alternativ å gå ut på lånemarkedet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #4 Skrevet 2. juli 2010 Du kan søke nav/sosialkontoret om et kortsiktig lån. I tillegg til selve søknaden, kan du skrive litt om deg selv og hvorfor du valgte den boligen (som virker dyrere enn andre i kommunen). Om det er pga dine hobbyer eller annet. Er du nyinnflytter til kommunen, kan det hende du har krav på et tilskudd til møbler og flyttelass som nyetablerer. Nav skal også dekke flyttelasset om du flytter pga jobb. Bestill en time og hør hva du har krav på. Med litt godvilje gir de deg lån, men du må ha med et avslag på lånesøknad fra banken. Håper de vil forstå at du er i en lei sitasjon nå, men at du vil bli en ressurs for kommunen. Hvis de er så knepen, ville jeg valgt en annen kommune å bosette meg i.
Gjest Spinell Skrevet 2. juli 2010 #5 Skrevet 2. juli 2010 Nav skal også dekke flyttelasset om du flytter pga jobb. Tror dette gjelder registrerte arbeidssøkere, altså de som har meldt seg arbeidsledige hos NAV, ikke hvem som helst som flytter fordi de har fått seg jobb et sted. Mange kommuner har derimot egne ordninger der de dekker hele eller deler av flyttekostnadene når du har fått jobb hos dem. Dette sier de sjelden fra om før du spør direkte... Forutsetningen er gjerne at en har innhentet minst to anbud fra flyttebyrå. Møbeltilskudd har jeg virkelig aldri hørt om for mennesker som er arbeidsføre og som snart får inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå