Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #1 Del Skrevet 2. juli 2010 Hei, samboeren og jeg skal gå i Jotunheimen i sommer. Har ikke helt lagt opp rute enda, men skal gå i 4-7 dager med utgangspunkt fra Fondsbu. Skal mest sannsynlig belage oss på å sove både i hytter samt telt. Vi tar utgangspunkt i normert tid som er oppsatt av DNT på deres kart. Er det noen som har erfaring om disse tidsnormeringene stemmer? Har dere ellers noen tips til oss? Er det noe dere anbefaler å se, eller virkelig anbefaler å ta med? Alle tanker om dette mottas med takk! Vi gleder oss veldig til denne turen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #2 Del Skrevet 2. juli 2010 Hei, jeg har ikke gått i Jotunheimen (ennå!), men på Hardangervidda og i Rondane. Min erfaring er at de oppgitte tidene stemmer bra for faktisk gåtid. Mine turer har vært i temmelig flatt terreng (Jotunheimen er vel gjerne litt mer kupert, så kanskje det er mer formavhengig om tidene er vanskelige å holde?), og med hytte-til-hytte-sekk (lakenpose, ikke noe mat bortsett fra niste og nødsjokolade, ikke noe kokeutstyr eller termos). Kjekt å ha med, etc: *lommelykt når man skal legge seg etter andre på sovesal *ørepropper når man sover på sovesal *våtservietter *pakke alt av tøy i vanntette poser Skjønner godt at dere gleder dere God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #3 Del Skrevet 4. juli 2010 Takk for svar. "Kjekt å ha med" er notert. Vet du hvor mye sekkene deres veide da dere gikk disse turene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #4 Del Skrevet 4. juli 2010 Heldige dere er! Jeg har drømt kjempelenge om å gå slik i fjellet selv, men som student (uten bil og penger) er det gjerne vanskelig. Er det lov å spørre sånn ca hvor mye penger folk setter av til en slik tur (inkludert.. tja, alt)? God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #5 Del Skrevet 4. juli 2010 Hei, Ts her: Vi har ikke satt oss ned og regnet på det økonomiske enda, men vi må nok regne med ihvertfall et par tusen kr per pers. De største utgiftene ligger nok i utstyret, spesielt hvis en må investere i mye nytt, men de investeringene er forhåpentligvis en engangs utgift. Itillegg kommer buss/bensinutgifter, matutgifter (nok mat er ekstremt viktig på sånne turer) samt overnatting. Det er ulike alternativer for overnattinger på Den norske turistforeningens hytter med ulike priser, samt ulike priser på ulike matalternativer på hyttene. Økonomisk sett er det billigere å sove i telt. Skal gi et bedre svar med konkret sum når vi har oversikt, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #6 Del Skrevet 4. juli 2010 Hvis du er ung student, er medlemskapet til DNT billig 290 kr per år. Da får du: masse rabatter: http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=3814 Og du kan bo gratis på hyttene i Oslo: http://www.dntung.no/oslo/article.php?ar_id=2512&fo_id=140 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #7 Del Skrevet 4. juli 2010 Vet du hvor mye sekkene deres veide da dere gikk disse turene? Jeg vil tippe 7-8 kg? Ikke mer enn 10, hvertfall. Sekken min i seg selv veier nok litt. Den er anatomisk (?)/uten bæremeis, men fra 80-tallet Har med lakenpose, regntøy, et utvaska håndkle som veier lite, såpe/shampo/balsam (er avhengig..) på små flasker, ellers minimalt med toalettsaker (deo, kam, tannbørste/-krem). Tomflaske til å fylle med vann underveis. Varm genser, stillongs, et shift undertøy til hver dag, vanter/skjerf, noen ekstra sokkepar, sandaler til å vade i/bruke inne på hytte, ei tynnere ekstrabukse til å bruke inne (når den andre tørker..) eller ved knallvær, samt et lite utvalg ulltrøyer/-tskjorter til å gå i/bruke inne + fleecejakke. Hender også jeg har med litt pulversåpe og skyller opp dagens turtrøye på hytta på kvelden sånn at den kan brukes om igjen uten at jeg føler meg altfor "udigg". Da trenger jeg ikke ei trøye til hver dag. DNT-hyttene har som regel veldig effektive tørkerom. Forresten pleier jeg vel å ha med knekkebrød/polarbrød + tubeost. Har ikke sansen for dette til vanlig, men som lunsj på tur er det snadder. Heldige dere er! Jeg har drømt kjempelenge om å gå slik i fjellet selv, men som student (uten bil og penger) er det gjerne vanskelig. Er det lov å spørre sånn ca hvor mye penger folk setter av til en slik tur (inkludert.. tja, alt)? Jeg personlig syns det blir to veldig forskjellige turtyper om man går med telt eller hytte-til-hytte. Første alternativ gir automatisk en mye tyngre sekk, med tilsvarende kortere dagsetapper. Den setter også større krav til utstyr, og mer tid brukes til å ordne med telt/mat. Hvis man allerede har alt man trenger i kategorien sovepose/liggeunderlag/sekk/telt/kokeutstyr/tursko etc., så er det jo et veldig billig alternativ. For hytte-til-hytte beregner jeg omtrent 500 kroner dagen + transport. Jeg har allerede det jeg trenger av utstyr (er ingen utstyrsfantast, og selv om det ikke hadde gjort meg noe å sett bedre ut i fjellet, så gidder jeg ikke bruke unødvendig med penger på det - når mascaraen og speilet uansett ligger igjen hjemme, liksom ) Er DNT-medlem, og overnatting på DNT-hyttene kommer som regel på under 200 kroner (havner som regel på sovesal). Det er betydelig billigere for studenter, tror jeg. I tillegg klarer jeg ikke å ikke gå for 3-rettersen til middag (250 kroner?) og må jo ha frokost (100 kroner). Til lunsj smører jeg enten niste fra frokosten (koster litt ekstra), eller spiser noe medbrakt. Hvis man planlegger tidspunkt i god tid er nsb sin minipris helt super hilsen anonym #2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rainbow_dash Skrevet 4. juli 2010 #8 Del Skrevet 4. juli 2010 Jeg har gått mye i Jotunheimen, og det er et fantastisk område! Det er mange hytter, så å ta med seg telt er i grunnen ikke nødvendig. Det blir iallefall mye tyngre å bære. På hytter trenger man kun lakenpose. A bære på telt, liggeunderlag, sovepose og kokeutstyr kan bli tungt. Så sant det er godt føre og vær, og dere er i relativt god form og vant til å gå i kupert terreng, stemmer tidsnormeringene godt. Disse er IKKE inkludert pauser, så dere vil bruke lenger tid. Dagsetapper på 5-6 bruker å være greit, da trenger dere ikke starte veldig tidlig for å rekke fram, og har god tid til å nyte turen, samt kommer fram til neste hytte i god tid til middag. Det er mye stein i Jotunheimen, så belag dere på såre føtter. Sportsteip og compeed er et must å ha med! Ha gjerne også med litt knekkebrød/polarbrød og tubeost, spesielt hvis dere planlegger å sove på selvbetjente hytter. Da har dere niste til dagen etter. Silkelakenpose og microfiberhåndkle sparer en del plass og vekt. Ellers står det mye nyttig om pakking på nettsidene til turistforeningen. Tror sekken min stort sett har veid rundt 7kg. Ellers vil jeg anbefale å få med en 2000-meters topp når dere først er i området. Og Gjendebu og turen over Bukkelægeret er absolutt verdt å få med seg. (Jeg syns denne turen var mye finere enn Besseggen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rainbow_dash Skrevet 4. juli 2010 #9 Del Skrevet 4. juli 2010 Heldige dere er! Jeg har drømt kjempelenge om å gå slik i fjellet selv, men som student (uten bil og penger) er det gjerne vanskelig. Er det lov å spørre sånn ca hvor mye penger folk setter av til en slik tur (inkludert.. tja, alt)? Det er egentlig utstyret som koster mest. Når du først har alt, er det en billig form for ferie. Ungdomsmedlemskap koster 300 kr for et år (forutsetter at du er under 26 år). Du får da halv pris på overnatting på selvbetjente hytter og sovesal på betjente hytter. Du betaler og for mat på hyttene. Så utgifter inkluderer utstyr (engangsutgift ofte), transport til å fra (kan lønne seg å velge et område ikke så langt unna der du er), overnatting og mat. Priser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #10 Del Skrevet 5. juli 2010 Ts her: Takk for svar, dere. Kjenner jeg gleder meg mer og mer! Tror det kan bli en helt fantastisk opplevlse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 14. juli 2010 #11 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg skal også på tur i sommer. Her var det masse god informasjon. Men jeg har likevel et spørsmål. Kan man bruke lakenpose på selvbetjente og ubetjente hytter? Eller må man ha sovepose der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 14. juli 2010 #12 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg skal også på tur i sommer. Her var det masse god informasjon. Men jeg har likevel et spørsmål. Kan man bruke lakenpose på selvbetjente og ubetjente hytter? Eller må man ha sovepose der. På DNTs nettsider står det at de ubetjente og selvbetjente hyttene har dyner, men at noen kun har tepper. Går du inn på hver enkelt hytte ser du hva som finnes på hytta. Her er et eksempel på en liten ubetjent hytte. I og med at enkelte av de selv- eller ubetjente hyttene er svært små, slik som i eksemplet, kan du risikere at sengeplassene er opptatt når du kommer, og da er soveposen kjekk å ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #13 Del Skrevet 15. juli 2010 Er det noen som vet hvordan de større sovesalene i DNTs hytter er? Er standarden god, og går det greit å sove der? -ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vaarsang Skrevet 17. juli 2010 #14 Del Skrevet 17. juli 2010 Hvorfor går dere ikke i skikkelige fjell? Nå til dags er det vel så billig å reise til Dolomittene og Pyreneene som å ta bilen til Jotunheimen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #15 Del Skrevet 18. juli 2010 Hvorfor går dere ikke i skikkelige fjell? Nå til dags er det vel så billig å reise til Dolomittene og Pyreneene som å ta bilen til Jotunheimen. Fordi Norge har fantastisk natur og turmuligheter å by på. Men fjell andre steder i verden frister også, men all til sin tid. -ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #16 Del Skrevet 23. august 2010 Hvorfor går dere ikke i skikkelige fjell? Nå til dags er det vel så billig å reise til Dolomittene og Pyreneene som å ta bilen til Jotunheimen. Det er også mer miljøvennlig å ikke reise så langt... Et viktig aspekt for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå