Gå til innhold

"Doodle-hund"

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å skaffe oss hund etterhvert. Har erfaring med de mest krevende raser, men denne gangen har jeg bestemt at den skal være allergivennlig og røytefri (fordi jeg er allergisk mot en god del "ting" og er redd jentungen har arvet mine dårlige gener).

Har noen her inne labradoodle, golden doodle, cockerpoo? Røyter de og hvordan fungerer de sammen med allergikere?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen av disse rasene, men jeg har i hvert fall lest at labradoodle er så godt som allergivennlig, og at de ikke røyter! Er nemlig allergiker selv, og har utrolig lyst på en :rødme:

Skrevet

Burde vel legge til, dersom du ikke allerede vet det, at ingen hunder er 100% allergivennlige, og at man kan få reaksjoner likevel, men disse rasene er altså et sikrere valg!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Burde vel legge til, dersom du ikke allerede vet det, at ingen hunder er 100% allergivennlige, og at man kan få reaksjoner likevel, men disse rasene er altså et sikrere valg!

De er ikke en rase, men blandingshunder, bare for å rette opp det du skrev. :)

Antar mange opprettere av disse spekulerer i nettopp allergi, men det finnes ikke allergivennlige hunder, selv om noen lukter mindre og røyter mindre. En hannhund vil skille ut ganske sterk duft hvis han får ferten av løpetid eller må ut og markere. Det kan hende dette gjelder tisper også, men vet ikke.

Unntaket er en liten hund og en relativt stor bolig. Da kan det gå bra hvis man passer på å ikke gni seg i øynene før man har skylt av hendene i kontakt med hunden. Jeg var allergisk før, men tåler enkelte hunder godt. Dette er små hunder og jeg har kanskje vokst meg til sammen med de, eller jeg vet ikke årsaken.

En polarhund som jeg koser med, reagerer jeg på med en gang selv om det hjelper etter at den har vært par omganger i et bad.

Jeg kan også tenke meg en hund, men å spise allergimedisiner har jeg ikke lyst til, og å måtte omplassere hunden pga allergi blir jo alternatvet hvis jeg ikke fungerer med den fysisk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Joda - jeg er klar over at ikke disse hundene er for alle allergikere. Jeg har det slik at jeg får utslag på allergitester, men den eneste rasen jeg har reagert på er boxer (når den "gnafser" på halsen min). Ellers er jeg helt fin.

Har selv hatt både cocker, jack russel og en blanding - som jeg ikke har reagert på overhodet. Aldri andre hunder heller (bortsett fra denne boxeren).

Og omplassere er noe jeg absolutt ikke vil, derfor tenkte jeg at når man først skaffer seg hund med mine dårlige gener så er det best å være føre var. Jentungen har forøvrig aldri vist tegn til å reagere på noe som helst.

Skrevet

Jeg har ikke en av disse rasene, (har en Bichon Havanais), men likevel så må jeg bare tilføye noe til debatten. Kjære TS, jeg må nok beklage, men det kan ikke garanteres at disse rasene er røytefrie og allergivennlige.

Labradoodle er jo blanding mellom labrador og puddel, hvor puddelen er allergivennlig og labradoren ikke. Det skaper jo en kombinasjon hvor det er 50% sjans for at den ikke blir allergivennlig. Jeg har noen venner som har en labradoodle som et av barna desverre reagerer på. Men de er absolutt nydelige hunder, og flotte vesener :) Masse positiv energi, og litt krevende.

Men ingen hunder er jo 100% trygge. Alle røytefrie og allergivennlige hunder kan noen mennesker reagerer på. Det bør prøve dere fram. Ta kontakt med en oppdretter eller lignende og dra å se på valpene og hundene :) Det liker oppdretterne også.

Skrevet

Tja, vil det ikke være sikrere å kjøpe en "ekte doodle" istedet for blandinger?

Mange puddler har herlig gemytt, og det er mange som ikke reagerer på dem (men det er også noen som er allergiske mot dem).

Det finnes noe man kan gni inn i pelsen til dyr om man reagerer allergisk mot dem, det heter petal cleanse.

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=SP014

http://www.dooa.no/nyheter/petacleanse.htm

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har doodle. Den er allergivennlig og røytefri og en helt hærlig hund <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...