Gå til innhold

Er havreknekkebrød fra Wasa usunt og fetende?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg prøver nå å bli tynnere, og en av de tingene jeg virkelig har kost meg med er havreknekkebrød fra Wasa, og jeg har hygget meg med god samvittighet. Det er snakk om to havreknekkebrød med gulost, og thats it. I går spurte jeg min Personlige Trener (som har utdanning i ernæringsfysiologi) om dette og fikk beskjed om at to havreknekkebrød med gulost burde jeg helst kutte ut og til nød spise en gang daglig.

Jeg har alltid trodd at dette var et greit og magert mellommåltid 1-2 ganger om dagen og har nå kuttet det ut. Og jeg savner de to knekkebrødene med gulost. Var det noen vits i å kutte det ut? Det da ikke mer enn 150-200 kalorier i et slikt måltid, så kan jeg spise det igjen? Er havreknekkebrød med gulost fra Wasa usunt og fetende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spurte du ikke om hvorfor du måtte kutte dem ut?

Jeg tror ikke de to knekkebrødene er usunne, men om du bruker vanlig, helfet gulost så kan den nok med fordel byttes ut med en magrere variant.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Alt er fetende hvis du spiser det i store mengder. Man kan jo få i seg "for mye" frukt også, altså som går utover vekta, som et eksempel.

Jeg spiser knekkebrød 2-3 ganger om dagen. Ikke kutt ut noe som du trives med, og du liker! Om det er noe, så hadde jeg heller kuttet ut å ha gulost på begge to, og heller tatt kylling/kalkunskinke f.eks.

Men hvorfor vil du bli tynn? DU har personlig trener, er det ikke også noe om å få litt muskler dere jobber med da eller? Du vil vel bli slank og flott med litt muskler!? =)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ingenting og alt er "fetende". Dette er et helt meningsløst utrykk. Hvorvidt du blir feit avhenger av langt mer enn en enkelt matvare, og i for store mengder kan det aller meste gjøre deg feit.

Videre henger ikke sunnhet og fettinnhold (og kaloriinnhold) nødvendigvis sammen. Magre ting kan være usunne, og fete ting kan være sunne.

De færreste vil nok kalle knekkebrød og gulost USUNT, rett og slett fordi det inneholder for mange bra stoffer og for lite dårlige stoffer til at det i moderate mengder kan gjøre kroppen noe annet enn godt. Hvorvidt det er god "slankemat" derimot er en annen diskusjon, og svaret her vil avhenge mye av hvilken kostholdsfilosofi man støtter seg til. Lavkalorifolk vil kanskje mene gulosten inneholder for mye fett, mens lavkarbofolk vil nok påpeke knekkebrødenes karbohydratinnhold.

Uansett, siden det kun er snakk om to slike knekkebrød pr dag tror jeg kun de aller strengeste slankerne vil si nei til dette. Men uansett, livet skal jo ikke være en evigvarende slankekur! Dersom vektnedgangen din skal være permanent er du jo nødt til å legge deg på en kostholdslinje du er i stand til å følge LIVET UT, og da kan det være uheldig å bli altfor streng og nekte seg noe så harmløst som et par knekkebrød med gulost.

Jeg mener altså du bør kose deg med dette sunne lille måltidet med god samvittighet! :)

Forøvrig, som en annen her påpekte: Hvorfor spør du ikke din personlige trener om HVORFOR han mener knekkebrød er usunt? :) Be om en forklaring, som du forstår! Hadde vært interessant å høre hvorfor han sa noe slikt.

Skrevet

Og da burde han samtidig gitt deg en forklaring på hvorfor han mente det han gjorde, for jeg hadde ikke akseptert et slikt svar uten at han begrunnet svaret sitt. Man kaster ikke bare ut, at det bør du kutte ut, og maks en gang for dagen, uten å gi en forklaring på det. Han har noe å lære som Ernæringsfysiolog, for man må faktisk forklare hva og hvorfor. Hva anbefalte han da?

Gjest knudsen
Skrevet

Kansje han mener du måtte slutte pga for mye karbohydrater? det er faktisk veldig mye karbo i knekkebrød:/

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kansje han mener du måtte slutte pga for mye karbohydrater? det er faktisk veldig mye karbo i knekkebrød:/

Det er faktisk ikke det. Ca 6 til 10 g pr knekkebrød. Med mindre vedkommede er tilhenger av Skaldemann, Atkins eller en av de andre strengere lavkarbofilosofiene, burde ikke karbohydratene i to knekkebrød ha noe som helst å si.

Karbohydratene i knekkebrød er forøvrig lavglykemiske, og helt i orden å spise.

Gjest Gudinna
Skrevet

Havreknekkebrøda inneholder litt mer kalorier enn feks husmann, rugsprø, den lille runde etc.. havreknekkebrøda inneholder 60 per 100 gram, mens de andre er mellom 40-50. Men så lenge du ikke overspiser de ser jeg ikke problemet. Bytt ut osten med en lettost, så er det ikke noe problem for vektnedgangen. Det står jeg for! :)

Gjest Constanze
Skrevet

Kjøp knekkebrød som er merket med nøkkelhull, de er ihvertfall sunne.

Den treneren høres ikke helt god ut - jeg hadde kuttet ut treneren før jeg kuttet ut knekkebrød.

Skrevet

Havreknekkebrødene fra Wasa er nøkkelhullsmerket! Jeg kan ikke forstå at de skal være usunne, med mindre du spiser 8-10 om dagen i tillegg til annen mat.

Gjest Sobril
Skrevet

Det med gulosten skjønner jeg ikke hvorfor man skal kutte ut - ihvertfall ikke om de ligger i et par skiver på knekkebrødet. Leste nettopp på Norvegiaen, og det er selvsagt en del kalorier pr. 100 gram, men 0 karbo (noe som overrasket meg).

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg stiller alltid spørsmål om det er noe jeg ikke forstår.

Da stiller jeg det gjerne til den personen som kan svare. I dette tilfellet er det faktisk kun din personlige trener som vet hvorfor du bør kutte det ut.

(Selv om det er mange gode ideer her!)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller alltid spørsmål om det er noe jeg ikke forstår.

Da stiller jeg det gjerne til den personen som kan svare. I dette tilfellet er det faktisk kun din personlige trener som vet hvorfor du bør kutte det ut.

(Selv om det er mange gode ideer her!)

Og poenget ditt er? Javel, jeg fkk ikke spurt, hva så? Ja, det var dumt, men jeg angrer og derfor vil jeg få svar her. Jeg har ikke tid eller økonomi til å besøke treningssenter for tiden, hvorfor ikke bare forsøke å hjelpe meg med mitt spørsmål? Mye aggresjon du vil få ut på kvinneguiden eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...