Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg vil så gjerne bli skuespiller har alltid hatt lyst til å bli det. Før har jeg tenkt at jeg ikke var flink nok, det er jo så mange som vil bli dette!

Men nå ser jeg annerledes på det. Når jeg spiller teater eller spiller en annen person synes jeg, jeg lever meg veldig inn i rollen begynner og gråte, redd eller sint osv. Jeg føler det går rett fram hele veien selv om jeg bokstavligtalt får rollen kastet i hendene.

Om jeg spiller improvisasjonsteater og kjæresten min i teater stykket sier han gjør det slutt så begynner jeg automatisk og strigråte (kjæresten min gjør det jo slutt)selv om jeg ikke viste stykket på forhånd. Jeg føler jeg reagerer helt likt når jeg spiller som om det hadde skjedd i virkeligheten.

Nå har jeg lyst til å prøve å bli skuespiller målet er ikke og bli skuespiller i de beste filmene for og si det sånn. Men jeg synes det er kjempe gøy og spennende å spille et annet menneske (eller meg selv i en annen situasjon). Jeg synes ikke jeg er sånn altfor dårlig heller.

Nå har jeg et helt annet syn på dette bedre og prøve og mislykes enn og aldri forsøke i det hele tatt.

Dette er jo drømmen min og ikke er jeg helt håpløs elendig i dette heller så jeg har bestemt meg for å gjøre et forsøk på og bli skuespiller:)

Hvordan går jeg frem? Og hvilken vei er det lurt og velge? Noen tips eller råd?

På forhånd tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Teaterhøgskolen er kanskje et sted å begynne.

Endret av Berentsens
Skrevet (endret)

Jeg ville begynt med å sjekke ut nærmiljøet. Er det amatørteater du kan involvere deg i? Det er et fint sted å begynne! Er du student kan det være det er et studentteater i byen din, der skjer det som oftest mye. Let opp audition og meld deg på :) (ikke bare amatør, men også proffere oppsetninger, om du har mulighet for det). Vær frempå, oppsøk mulighetene og snakk med de folka du kan få snakke med. Har du mulighet til å få deg jobb på et teater, kan også det være en dør inn i teaterverden :)

teaterhøyskolen er nevnt, men der er det ikke bare bare å komme inn, tidligere erfaringer er en god venn der. Men for all del, søk :) Det er en mulighet du bør ta :)

Edit:

Og husk at skuespiller er mer enn bare å stå på scenen og ha det gøy, for å lykkes kreves det for de fleste årevis med utdanning, prøving og feiling, så om teaterhøyskolen ikke er en mulighet, prøv deg på andre studier innenfor teater og drama :) De kan også være en fot inn! Drama som årsstudium er kanskje ikke lagt opp for skuespillere, men det kan være en fin dør for å få studiepoeng og erfaring videre.

Endret av Lykkelitenen
Skrevet

Du skriver ikke noe om hvor gammel du er. Har du ikke gått videregående ennå, kan det være greit å starte med å søke dramalinjen. Er du ferdig på videregående, kan du søke deg inn på f.eks. en teaterlinje på folkehøyskole (Romerike fhs er veldig kjent for sin dramalinje, men det finnes også andre folkehøyskoler med gode teaterlinjer). Teaterhøyskolen er vel den "beste" utdanningen ift å få jobb på teater senere, men er ikke nødvendig i så måte. Det er veldig vanskelig å komme inn der, selv om du er en flink skuespiller. De tar inn kun 8-10 studenter per år, og studentene må være av litt ulik type fysisk og karaktermessig også.

Det viktigste er at du får mye erfaring og finner ut av om dette er noe du virkelig brenner for. Du må også være villig til å selge deg selv på mange måter og (dessverre) ha litt spisse albuer.

Skuespilleryrket er hardt, både fysisk og psykisk, det er få som kan leve av det alene, og det er ofte vanskelig å kombinere med et tilfredsstillende familieliv. Ikke tjener man særlig bra heller. Så jeg vil råde deg til å finne deg en teatergruppe eller ta et år på folkehøyskole for å finne ut om dette er noe du vil satse fullt på, eller om du vil ha det som en hobby.

Jeg tenkte selv lenge på å bli skuespiller, har drevet med teater siden jeg så vidt kunne gå og elsker det rett og slett. Var på en opptaksprøve på Teaterhøyskolen egentlig mest for å se hva det gikk ut på (hadde ikke forberedt meg noe særlig), og det var en veldig positiv opplevelse, men kom ikke inn. Fant vel etter hvert ut at jeg heller ville ha det som hobby, og er nå snart ferdig med en helt annen type utdanning. Angrer ikke på valget mitt :)

Skrevet

Hva med å begynne å prøve deg som statist? Et kjapt google søk ga meg denne siden, som gir en oversikt over stedene man kan melde seg som statist. Vet om noen som har gjort det, en fikk til og med et par roller i cæsar, og til og med sin egen replikk. :) Så kan jo være et greit sted å starte ihvertfall?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også andre teaterskoler du kan gå på audition på, bla.

i Trøndelag, scenekunstakademiet i Fredrikstad, nye NSKI (utdanner i hovedsaklig skuespillere for film, ganske ny skole) og TITAN Teaterskole. Det er også en mengde skoler i utlandet, bla. England, Australia, USA, Frankrike osv.

Jeg vil også råde deg til å tenke godt gjennom om dette er noe du virkelig ønsker å gjøre profesjonelt, eller om du kan få et godt liv ved å velge en annen karrierevei, og holde på med skuespill som hobby. Det er et tøft yrke, vanskelig å komme inn i bransjen (men dog ikke umulig!) og det er ikke akkurat den sikreste veien en kan velge i forhold til økonomi, familieliv osv. Etter endt utdanning dreier det seg om å skape sin egen arbeidsplass, skape seg et kontaktnettverk og ofte om å lage sine egne forestillinger osv. for å synliggjøre seg.

Jeg snakker av erfaring, da jeg er utdannet skuespiller selv ;) Jeg angrer ikke på valget mitt, men vil råde alle som ønsker å gå samme vei om å tenke seg NØYE om.

Når det er sagt - det er ikke umulig, men en må som sagt vanligvis jobbe med andre ting i tillegg. Er det dette du brenner for 100 %, så go for it. Uansett hva du velger, tvi tvi :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst: vil du deg selv så "vondt"? Jeg jobber på et av de store institusjonsteatrene i landet, og kan forsikre deg om at det er et ekstremt tøft yrke. Enormt tilfredsstillende også selvsagt, men du må være forberedt på et realt bikkjeliv! En vanlig arbeidsdag på et institusjonsteater består som regel av 5 timer med prøver på dagtid hvor du innstuderer en rolle, mens du spiller i en annen forestilling på kveldstid. Du har lang sommerferie, men jobber hver lørdag, og som oftest i juleferien. Det er såpass dårlig betalt at sommerferien stort sett går med til spel, filmjobbing, osv for å spe på lønna. Få skuespillere blir fast ansatt lenger, så som regel har man jobb for 1-2 år av gangen og må tåle å flytte på seg. Du må være forberedt på å holde deg i god fysisk form, du må tåle å være naken på scenen, og det er ofte vanskelig å kombinere med et harmonisk familieliv (enkelte blir faktisk sjalu av at kjæresten kliner med en kollega på scenen hver kveld, selv om det for skuespilleren ikke er annet enn en del av jobben)

Du kan "aldri" være syk - har du en stor rolle må hele forestillingen avlyses og en potensielt full sal refunderes. Jeg har kolleger som har stått på jobb med spysyke (bøtte på sidescena) eller som har spilt musical med streptokokker. Du bestemmer sjelden selv hvilken hårfrisyre/farge du får ha, osv.

Bare sånn at du vet hva du begir deg ut på!

Når det gjelder utdanning er fortsatt KHiO den sikreste veien å gå ifht å få jobb etterpå. De tar som regel opp 8-10 studenter hvert år, av omlag 1000 søkere. Andre gode muligheter er feks HiNT (Verdal), Stockholm, Göteborg, København, Aarhus, eller kanskje aller helst Tyskland eller Russland. Mange tar utdanning i England, men sliter med å få jobb i Norge fordi norsk teater stort sett følger Stanislavskijs modell, som de ikke underviser i på samme måte i England.

Når det gjelder KHiO har de nå lagt mer vekt på sang i opptaksprøvene. Sangtimer kan være lurt i forkant. Mange jobber med proffe skuespillere mens de forbereder seg til opptaksprøvene, men det er ikke strengt nødvendig for å komme videre. Improvisasjon og bevegelse er også noe som kommer inn i opptaksprosessen.

Synes rådet om teatergrupper var lurt - du kommer lengre med masse trening. Å være skuespiller er 20% talent og 80% beinhardt arbeid.

Tvi tvi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...