anettma Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 (endret) Har en hokatt på 1 år som var sterilisert for noen måneder siden. I de siste dagene har her vert en hannkatt, sansynligvis ikke kastrert. De freser fælt til hverandre, og jeg har flere ganger våknet av store slosskamper. Da jeg kommer ut ser jeg håret av MIN katt OVERALT! Hun har også fått sår av denne katten. Idag morres kom hun inn med blodete nese. Hannkatten har ingen sår. Han er ganske folkevant, og er ikke redd meg som alle andre kattene rundt om her er. Virker lekete og kosete. Hannkatten er mye kraftigere enn henne, og muligens litt eldre. Nummeret til eieren står på hålsbandet, burde jeg ringe og anbefale kastering etc.? Kan kastrering bli en løsning? Både for hannkatten sin del også. Håper på svar! Endret 1. juli 2010 av anettma
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 Det hørtes alvorlig ut. Jeg vet om en hanne som ofte terget den unge nabofrøkna, med overfall og fresing dem i mellom. Det ble et kull etterhvert og de ble venner. I dag er frøkna sterilisert. Kan du prøve å skremme hannkatten med å kaste en bøtte kaldtvann over den eller bruke hageslangen og spyle den? Eller ha med deg en vannpistol der du har i litt kattehår fra din katt for å få frem lukta og bruke den hver gang du ser han? Eller ha i tabasco. Forbinder han deg med katten din, fungerer det bedre. Du kan nok ikke kreve å få den kastrert, men han virker litt syk i hodet spør du meg.
anettma Skrevet 2. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2010 Det hørtes alvorlig ut. Jeg vet om en hanne som ofte terget den unge nabofrøkna, med overfall og fresing dem i mellom. Det ble et kull etterhvert og de ble venner. I dag er frøkna sterilisert. Kan du prøve å skremme hannkatten med å kaste en bøtte kaldtvann over den eller bruke hageslangen og spyle den? Eller ha med deg en vannpistol der du har i litt kattehår fra din katt for å få frem lukta og bruke den hver gang du ser han? Eller ha i tabasco. Forbinder han deg med katten din, fungerer det bedre. Du kan nok ikke kreve å få den kastrert, men han virker litt syk i hodet spør du meg. Problemet er at han oftest er her om natta. Vi har ganske stort areale rundt huset så det er nesten umulig å skremme han vekk. Han er så rar! Aboslutt alle kattene rundt om her som kommer hit piler av gårde med en gang jeg ser på dem. Nei, jeg krever ikke å få den kastrert, men anbefale det sterkt før de går helt løs på hverandre. Er redd dette kan forverre seg og katten min ikke vil vere her mere og stikker av. Jeg tror at kastrering ville løst problemet.
Aurora M. Skrevet 2. juli 2010 #4 Skrevet 2. juli 2010 Ut fra telefonnummeret så kan du jo finne ut hvor katten bor hen. Siden den bare har vært der i noen dager, så kanskje den er kommet bort fra eierne? Jeg har hatt flere slike tilfeller selv, hvor fremmede katter har begynt å "egle seg innpå meg" og forsøke å ta over territoriet til katten min, simpelten fordi de har rotet seg bort hjemmefra eller ikke blitt tatt hånd om av eierne, så de har vært på jakt etter et nytt og trygt hjem. Hvis du har gitt den kos (og ihvertfall mat), så kan det iallefall bli vanskelig å bli kvitt den. Jeg ville ha ringt eierne i alle tilfelle jeg, så finner du ut mer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #5 Skrevet 2. juli 2010 Jeg har to katter: Steriliserte monser. Den ene er fem år, den andre er 8år. Ingen av de har vært i slike slosskamper tidligere, hvor de har blitt skadet. Den siste tiden har de også fått mye bank. Jeg er helt sjokkert. I går kom 8åringen min inn med løshår over hele pelsen sin, og jeg fant to kattenegler. En var i panna hans, andre var i nakken. Kloa hadde altså satt seg fast i huden, og jeg kunne ikke gjøre annet enn å trekke kloa ut og rense såret. Mulig han må til dyrelegen og få Imacillin om det er betent. For ikke så lenge siden ble den andre katten kraftig bitt og skikkelig banket opp også. Han måtte straks til dyrelegen, hadde fått kraftige bittsår flere steder. Så det er altså en katt i nabolaget som er veldig voldsom når den sloss. Jeg vet ikke hvem det er og har aldri sett den! Er virkelig usikker på hva jeg skal gjøre selv. Den kan da umulig være kastrert. Ingen av mine kastrerte monser har gjort eller vært utsatt for dette tidligere. Men da jeg var barn hadde jeg en mons som ikke var kastrert, han døde hos dyrelegen pga skader etter statige slosskamper. Ts, jeg aner ikke hva en skal gjøre i slike situasjoner. Du er heldig som vet hvem eier er, da har du mulighet til å muligns foreslå kastrering. Jeg ville ha sjekket om personen kunne vært mottakelig for noe slikt...Synes monsen høres koselig ut, bare at han er ukastrert.
MissMas Skrevet 2. juli 2010 #6 Skrevet 2. juli 2010 Har en hokatt på 1 år som var sterilisert for noen måneder siden. I de siste dagene har her vert en hannkatt, sansynligvis ikke kastrert. De freser fælt til hverandre, og jeg har flere ganger våknet av store slosskamper. Da jeg kommer ut ser jeg håret av MIN katt OVERALT! Hun har også fått sår av denne katten. Idag morres kom hun inn med blodete nese. Hannkatten har ingen sår. Han er ganske folkevant, og er ikke redd meg som alle andre kattene rundt om her er. Virker lekete og kosete. Hannkatten er mye kraftigere enn henne, og muligens litt eldre. Nummeret til eieren står på hålsbandet, burde jeg ringe og anbefale kastering etc.? Kan kastrering bli en løsning? Både for hannkatten sin del også. Håper på svar! Uff, kattebitt/katteklor kan katten din få store infeksjoner av, og det kan bli ganske alvorlig, så dette er en alvorlig situasjon! Tja, mange katter sloss til tross for at de er kastrerte, men det kan hende det hjelper hvis hannkatten er ukastrert. Det må du forsikre deg om at den er før du ringer Men ellers ville jeg sittet ute og fulgt med på om katten var i hagen/nærheten av huset/leiligheten og hatt med meg en vannflaske. Så spruter man på katta når den kommer. Da kan det hende den holder seg unna. Eller er det kanskje din katt som går bort til den?
anettma Skrevet 2. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. juli 2010 Har ikke sett hannkatten nå. Men idag har katten min fått brukket halen/sår i halen. Hun har vondt, og hun gjemmer seg fordi hun er redd for at vi skal ta på. Jeg prøvde å kikke på det om det var et sår eller brudd, men med en gang jeg var borti halen(noen cm fra roten), glefste hun til og pilte avgårde. Halen er helt slapp og henger helt oppe. Hun klarer å sitte, men hun er helt ute av seg. Hun mæler ikke eller klør seg oppetter oss når hun kommer inn. Hun ville faktisk ikke inn engang! Jeg ringte til veterinæren og han sa at det sansynligvis var et bitt som har blitt betent. Han orket ikke å gjøre noe med dette nå ikveld/natt. Selv om hun led. Er faktisk ganske lei nå av veterinærer på nattevakt som ikke bryr seg om annet enn kyr og sau. En annen gang hadde jeg en kanin som døde utenfor veterinærkontoret av innvolsorm fordi veterinæren ikke ville komme på noen timer da han såv. Er jeg frekk om jeg ringer katteeieren og varsler dem om hva som sansynligvis KAN ha skjedd? Den er ikke hjemløs. Den er ikke påtrengende på noen måte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #8 Skrevet 2. juli 2010 Det hørtes alvorlig ut. Jeg vet om en hanne som ofte terget den unge nabofrøkna, med overfall og fresing dem i mellom. Det ble et kull etterhvert og de ble venner. I dag er frøkna sterilisert. Kan du prøve å skremme hannkatten med å kaste en bøtte kaldtvann over den eller bruke hageslangen og spyle den? Eller ha med deg en vannpistol der du har i litt kattehår fra din katt for å få frem lukta og bruke den hver gang du ser han? Eller ha i tabasco. Forbinder han deg med katten din, fungerer det bedre.Du kan nok ikke kreve å få den kastrert, men han virker litt syk i hodet spør du meg. Ja, dyremishandling er alltid et godt råd. Har ikke sett hannkatten nå. Men idag har katten min fått brukket halen/sår i halen.Hun har vondt, og hun gjemmer seg fordi hun er redd for at vi skal ta på.Jeg prøvde å kikke på det om det var et sår eller brudd, men med en gang jeg var borti halen(noen cm fra roten), glefste hun til og pilte avgårde. Halen er helt slapp og henger helt oppe.Hun klarer å sitte, men hun er helt ute av seg. Hun mæler ikke eller klør seg oppetter oss når hun kommer inn. Hun ville faktisk ikke inn engang!Jeg ringte til veterinæren og han sa at det sansynligvis var et bitt som har blitt betent.Han orket ikke å gjøre noe med dette nå ikveld/natt. Selv om hun led.Er faktisk ganske lei nå av veterinærer på nattevakt som ikke bryr seg om annet enn kyr og sau.En annen gang hadde jeg en kanin som døde utenfor veterinærkontoret av innvolsorm fordi veterinæren ikke ville komme på noen timer da han såv.Er jeg frekk om jeg ringer katteeieren og varsler dem om hva som sansynligvis KAN ha skjedd?Den er ikke hjemløs. Den er ikke påtrengende på noen måte. Døde av innvollsorm? Da tror jeg jammen ikke du skal skylde på veterinæren.
anettma Skrevet 2. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 2. juli 2010 (endret) Ja, dyremishandling er alltid et godt råd. Døde av innvollsorm? Da tror jeg jammen ikke du skal skylde på veterinæren. Hvorfor er det dyremishandling å sprøyte vann på katten for å skremme den bort? Er det bedre at kattene går i tottene på hverandre og får skader? Jeg har selv sprøyta vann på min katt for at den skal slutte å gå på bordene. Dyremishandling? nei! For noe tull. Innvolsorm: Ja, det går ikke mange timene fra den har symptomer til den dør. Men veterinæren kan faktisk hjelpe i siste liten. Om det er min feil at veterinæren ikke ville komme, så OK. Endret 2. juli 2010 av anettma
MissMas Skrevet 2. juli 2010 #10 Skrevet 2. juli 2010 For en dårlig veterinær du har kontakt med!! Finn deg en annen som bryr seg om dyr og som gidder å gjøre jobben sin!!! Det er forresten få veterinærer som kan det de skal kunne om kaniner. Et betent kattebitt er alvorlig. Som sagt, finn deg en annen veterinær! Ikke spons slike tullinger som han du skrev om...
anettma Skrevet 3. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 3. juli 2010 For en dårlig veterinær du har kontakt med!! Finn deg en annen som bryr seg om dyr og som gidder å gjøre jobben sin!!! Det er forresten få veterinærer som kan det de skal kunne om kaniner. Et betent kattebitt er alvorlig. Som sagt, finn deg en annen veterinær! Ikke spons slike tullinger som han du skrev om... Bor på et lite sted så nærmeste veteriner er 30 min unna. Veterinæren her har fått mye klager selv om han er svært dyktig. Har fått sjekket det nå, og det er et helt åpent sår. Det lukter helt grusomt på avstand også. Kanskje det er væsken i det. Hun morrer nå og har spist og drukket. Men det der ser IKKE bra ut. Har vasket det litt med grønnsåpevann. Men hun vasker veldig mye på det selv, og det gjør det mye verre. Det må nok syes eller så må hun få skjerm. Blodet renner nedover halen. Hun har mye pels så det blir lett skittent. Skal ringe en annen veterinær og be om time! Er det noen som vet om det er vanlig at den som eier katten som har laget såret er med på å betale regningen? Har hørt tilfeller av dette. (Det er selvfølgelig ikke avgjørende)
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #12 Skrevet 3. juli 2010 Hvorfor er det dyremishandling å sprøyte vann på katten for å skremme den bort? Er det bedre at kattene går i tottene på hverandre og får skader? Jeg har selv sprøyta vann på min katt for at den skal slutte å gå på bordene. Dyremishandling? nei! For noe tull. Innvolsorm: Ja, det går ikke mange timene fra den har symptomer til den dør. Men veterinæren kan faktisk hjelpe i siste liten. Om det er min feil at veterinæren ikke ville komme, så OK. Les før du svarer. Tabasco!? Og dersom du ikke vet at kaninen din har innvollsorm før noen timer før den dør så har du forsømt deg, det finnes nok av symptomer som viser seg lenge før det er snakk om at det er fare for livet til dyret.
Gjest Lille-pus Skrevet 3. juli 2010 #13 Skrevet 3. juli 2010 (endret) For å ta TS litt i forsvar når det gjelder kaninen: Dersom (og 'ja' jeg spekulerer litt nå, basert på egen erfaring), dersom det ikke var innvollsorm men fluemark så går det ganske fort. Ekle saker fluemark , og det går fryktelig fort (snakker om noen timer bare) fra flueeggene klekker og til småjævlene har begynt å spise seg innover i kjøttet. Siden eggene gjerne legges i endetarmsområdet så er det gjerne i det området marken spiser seg innover i kjøttet Kan bli misforstått til å være innvollsorm, men det er det da altså ikke, og vi snakker om en veldig kort tidsperiode eier har på seg til å oppdage og få dyret til vetrinær. Fluemark tar livet av ganske mange katter og kaniner hvert år, og ennå flere sauer. Endret 3. juli 2010 av Lille-pus
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #14 Skrevet 3. juli 2010 Les før du svarer. Tabasco!? Jeg mente å ha noen dråper i vannet og sikte på bakparten med en vannpistol. Ikke kaste en pepperblandet bøtte over katten. Dette tror jeg ts og alle som har litt omsorg for dyr forstår av seg selv, men retter det opp siden det lett kunne misforstås. Men tror rent kaldt vann holder uten å blande noe i vannet. Hannkattens oppførsel virker merkelig, siden han angriper en ung hunnkatt selv om det kanskje er på hans gamle revir. Ts bør gjøre det ukoselig for han å komme dit og vann er noe katter avskyr.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #15 Skrevet 3. juli 2010 For å ta TS litt i forsvar når det gjelder kaninen: Dersom (og 'ja' jeg spekulerer litt nå, basert på egen erfaring), dersom det ikke var innvollsorm men fluemark så går det ganske fort. Ekle saker fluemark , og det går fryktelig fort (snakker om noen timer bare) fra flueeggene klekker og til småjævlene har begynt å spise seg innover i kjøttet. Siden eggene gjerne legges i endetarmsområdet så er det gjerne i det området marken spiser seg innover i kjøttet Kan bli misforstått til å være innvollsorm, men det er det da altså ikke, og vi snakker om en veldig kort tidsperiode eier har på seg til å oppdage og få dyret til vetrinær. Fluemark tar livet av ganske mange katter og kaniner hvert år, og ennå flere sauer. Fluelarver er det svært uvanlig å få på kaniner her i Norge, da skal man være svært uforsiktig med kaninen. Fluelarver kommer/kan komme om kaninen har infiserte, åpne sår, er konstant fuktig på bakparten pga dårlige boforhold el.l. Og ingen kaniner har vel dette! Fluelarver er på utsiden av kaninen, og kommer av at fluer legger egg i de bløte delene i f.eks et sår eller slik våt, skitten pels. Jeg har selv aldri opplevd eller hørt om fluelarver på kaniner her i landet, Kaninen kan ikke angripes av fluelarver den har spist. For det første tygger kaninen maten den spiser, grunndig. Om larvene mot formodning klarer å unngå å bli tygget møter de veldig fientlige forhold i magesekken til kaninen, og dør raskt. Det er ikke mulig for larver å gjøre skade på kaninen ved å bli spist. Fluelarver er ikke utviklet for den type angrep, de er utviklet for å kunne leve i fuktig møkk (derfor fluene legger egg i møkkahjørnet i burene) og liknende steder. Og fluelarver er ikke mark, det er ikke slike vi snakker om når vi snakker om at dyra er angrepet av mark/orm!
MissMas Skrevet 3. juli 2010 #16 Skrevet 3. juli 2010 (endret) Bor på et lite sted så nærmeste veteriner er 30 min unna. Veterinæren her har fått mye klager selv om han er svært dyktig. Har fått sjekket det nå, og det er et helt åpent sår. Det lukter helt grusomt på avstand også. Kanskje det er væsken i det. Hun morrer nå og har spist og drukket. Men det der ser IKKE bra ut. Har vasket det litt med grønnsåpevann. Men hun vasker veldig mye på det selv, og det gjør det mye verre. Det må nok syes eller så må hun få skjerm. Blodet renner nedover halen. Hun har mye pels så det blir lett skittent. Skal ringe en annen veterinær og be om time! Er det noen som vet om det er vanlig at den som eier katten som har laget såret er med på å betale regningen? Har hørt tilfeller av dette. (Det er selvfølgelig ikke avgjørende) Kom deg til en veterinær og krev antibiotika ja. Det gjør antakeligvis veldig vondt for katten din å ha slikt sår. Lukten er væsken ja, det kan lukte litt råttent når det er veldig betent. Bra du har vasket litt, men den trenger antibiotika. Bra du skal ringe Får håpe du får time så fort som mulig. Stakkars pusekatt Tja, eieren av katten kan vel egentlig ikke noe for at katten er slem, men du kan jo spørre... Lykke til med pus. Endret 3. juli 2010 av MissMas
MissMas Skrevet 3. juli 2010 #17 Skrevet 3. juli 2010 Fluelarver kommer/kan komme om kaninen har infiserte, åpne sår, er konstant fuktig på bakparten pga dårlige boforhold el.l. Og ingen kaniner har vel dette! Joda, det er mange kaniner i norge som mishandles. Det er utallige kaniner der ute med både labbesår og byller.
Gjest Lille-pus Skrevet 5. juli 2010 #18 Skrevet 5. juli 2010 (endret) Fluelarver er det svært uvanlig å få på kaniner her i Norge, da skal man være svært uforsiktig med kaninen. Fluelarver kommer/kan komme om kaninen har infiserte, åpne sår, er konstant fuktig på bakparten pga dårlige boforhold el.l. Og ingen kaniner har vel dette! Fluelarver er på utsiden av kaninen, og kommer av at fluer legger egg i de bløte delene i f.eks et sår eller slik våt, skitten pels. Jeg har selv aldri opplevd eller hørt om fluelarver på kaniner her i landet, Et dyr som har litt redusert almentilstand er mer utsatt for fluer. Trenger ikke være hverken våt pels eller åpne sår. Spør din lokale vetrinær om hun/han har sett dette. Mye mulig svaret kan komme til å bli "ja". Det er desverre ikke slik at fordi om du ikke har sett det så finnes det ikke. Synderne er dem vi enkelt kan kalle spyfluer (grønne spyfluer og gullfluer) Kaninen kan ikke angripes av fluelarver den har spist. For det første tygger kaninen maten den spiser, grunndig. Om larvene mot formodning klarer å unngå å bli tygget møter de veldig fientlige forhold i magesekken til kaninen, og dør raskt. Det er ikke mulig for larver å gjøre skade på kaninen ved å bli spist. Fluelarver er ikke utviklet for den type angrep, de er utviklet for å kunne leve i fuktig møkk (derfor fluene legger egg i møkkahjørnet i burene) og liknende steder. Og fluelarver er ikke mark, det er ikke slike vi snakker om når vi snakker om at dyra er angrepet av mark/orm! Hvem i alle dager snakker om kaniner som spiser fluemark ? Poenget var som følger: mark/larver som befinner seg i dyrets endetarmsområdet , og kommer ut gjennom huller i kjøttet i det området, kan misforstås til å være innvollsorm. Ikke alle dyreiere er vetrinærer og enkelt istand til å se forskjellen. Og så; tilbake til saken: TS sin katt har tydeligvis fått seg et betent halrot-bitt. Dette må vetrinæren ta seg av, og det bør han gjøre a.s.ap. dersom han ikke skal risikere å bli svartelistet (går faktisk ann å klage på utøvelsen av vetrinærgjerningen - til fylkesvtrinæren eller til Mattilsynet). Endret 5. juli 2010 av Lille-pus
Brunhilde Skrevet 5. juli 2010 #19 Skrevet 5. juli 2010 Det er dumt at katten din ikke har det bra, og det er tydeligvis en elendig veterinær du har å forholde deg til. Hvis du ikke har fått hjelp av veterinær enda, så er det lurt å prøve å klemme ut litt betennelse - forsiktig - og så vaske med grønnsåpe. Et betent sår har sannsynligvis vært der en stund, og nei, du kan ikke be hannkattens eier om å dele på veterinærutgiftene.
anettma Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #20 Skrevet 5. juli 2010 Takk for alle svar! Har faktisk ikke sett en eneste katt her siden det sjedde, og bra er det. Blødningen og væskingen stoppet over natten da hun sov og det fikk vere i fred. Hun var også i mye bedre form. Spiser og drikker vanlig. Jeg fikk sett på såret mere, og har renset det med blå-spray og grønnsåpevann noen ganger om dagen. Ikke verdens enkeleste ting å få på en katt, men det funker kjempebra! Jeg som trodde det måtte syes. Hun har MYE pels, noe som kommer i såret. Er dette noe som blir "presset" ut naturlig etterhvert som såret gror? Vil absolutt anbefale å ha en blå-spray på lur om du har dyr. Min er kjøpt på Felleskjøpet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå