Gå til innhold

Fått innkallelse til avhør som vitne

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om jeg som vitne har krav på en advokat, eller om jeg kan ha med meg en annen person? (Er myndig)

Lurer også på om jeg kan si at det vil jeg ikke svare på, eller om jeg MÅ svare på alle spm fra politiet?

Jeg har et brukket bein og klarer ikke ta buss (ei heller kjøre selv), kan jeg da ha krav på å bli hentet/ta drosje til politistasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror det enkleste for deg vil være å ta kontakt med politistasjonen og spørre dem disse spørsmålene jeg...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ja, har prøvd det, men får ikke svar...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som kan hjelpe meg? Det må da være mange her inne som har vært vitne en gang i sitt liv...

Skrevet
Link - Kan kanskje svare på nokre av spørsmåla dine?
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er inhabil så må du nok svare på alle spørsmålene. Er det noen grunn til at du ikke kan si sannheten i rette? Anbefaler deg ikke å lyve eller holde tilbake noe. Det kan gå utover deg selv hvis det kommer frem at du har visst mer enn du sier.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke å lyve, og det kommer jeg aldri til å gjøre heller.

Grunnen til at jeg ikke ønsker å forklare meg er fordi jeg og min nærmeste familie har mottat trusler fra siktede i saken. Dette er alvorlige trusler, og jeg betviler de ikke.

Slik det er nå så har jeg funnet det nødvendig å ta med familien og reise vekk. Dette er kun pga truslene og "bevokting" fra siktede samt siktedes kamerater.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke å lyve, og det kommer jeg aldri til å gjøre heller.

Grunnen til at jeg ikke ønsker å forklare meg er fordi jeg og min nærmeste familie har mottat trusler fra siktede i saken. Dette er alvorlige trusler, og jeg betviler de ikke.

Slik det er nå så har jeg funnet det nødvendig å ta med familien og reise vekk. Dette er kun pga truslene og "bevokting" fra siktede samt siktedes kamerater.

Håper du har anmeldt truslene. Kan du ikke forklare det til politet da? Tror du er inhabil hvis det er fare for livet til deg og familien.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke turt å si noe om truslene til noen. Rett og slett fordi jeg vet at siktede får vite alt jeg sier til Politiet. Og jeg vet at da kommer han etter oss. men jeg har heller ingen bevis på dette. Alt har vært gjennom telefonsamtaler eller ansikt til ansikt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen gode råd til en fortvilet jente?

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg har ikke turt å si noe om truslene til noen. Rett og slett fordi jeg vet at siktede får vite alt jeg sier til Politiet. Og jeg vet at da kommer han etter oss. men jeg har heller ingen bevis på dette. Alt har vært gjennom telefonsamtaler eller ansikt til ansikt.

Hva får deg til å tro at siktede vil få vite det du har sagt til Politiet? De har taushetsplikt, og om situasjonen er så alvorlig som det du fremstiller den som her, så vil du vel også kunne ha krav på politisikkerhet o.l?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært vitne i rettssak, hadde ikk med meg noen, men du kan jo høre med politiet om du kan ta med deg noen. Jeg vitnet i en voldssak, var bare inne og forklarte meg og svarte om de de spurte om, og så gikk jeg igjen. Mannen ble dømt han, så det gikk greit.

Du er pålagt å svare på alt de spør deg om.

Dersom du og/eller familien din er truet av siktede er det helt nødvendig at du anmelder, selv om du ikke har bevis. Det er også helt nødvendig at du kontakter politiet (mener det skal være oppgitt et tlf nr i brevet du fikk) og forteller om dette, og at du gruer deg til rettssaken pga trusler mot familien. Da har politiet mulighet for å beskytte dere både før, under og etter rettssaken, samt at siktende kan risikere lengre straff. Husk at politiet også har taushetsplikt.

Hvis du ikke gi beskjed til politiet og ikke vitner i rettssaken, tror du virlelig det kommer til å stoppe der? Sannsynligvis kommer det hele til å eksalere, og da har du kun deg selv å takke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen gode råd til en fortvilet jente?

jeg har blitt truet. jeg fikk besøksforbud på denne personen samt flere i personens nettverk. nå hadde jeg bevis da, i motsetning til deg.

jeg så meg nødt til å flytte og få hemmelig tlf.nr og hemmelig adresse.

mer får man ikke gjort, dessverre. du må nesten ligge der død før de gjør noe.

det finnes og voldsalarm, men disse er det ikke så mye trygghet i som man skulle tro.

selv har jeg utstyrt meg med forsvarsspray, men tviler på at personen finner meg nå.

jeg ville absolutt fått meg en advokat i ditt tilfelle, mtp trusler og om du må vitne mot personen.

Gjest fireflies
Skrevet

Du kan ha med deg noen til rettslokalene, men ikke inn i salen

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med politiet flere ganger når det siste døgnet (fordi truslene har eskalert til det ekstreme). Politiet sier enkelt og greit at jeg får klare meg selv. De kan ikke hjelpe meg med noen ting. Verken kan de innhente siktede, eller beskytte meg på noen måte.

Synes dette er helt sykt! Jeg trodde at Norge var et av de tryggeste landene å bo i!!

Skrevet

Hei, har vært vitne i en sak og opplevd trusler så..

1. ANMELD saken om truslene til politiet, at de ikke gjør noe betyr bare at du må snakke med en annen en - det høres idiotisk ut men du har kanskje møtt på en dust i politiuniform. Ring en gang til og så ANMELDER du det.

2. Du kan søke om å få igjen penger for tapt arbeidstid og for reise om det er noe som blir veldig kronglete for deg. Snakk med politiet - kontakt med med det nr som står på brevet du har fått.

3. Det skal følge med en lite brosjyre om vite hjelp i brevet du fikk. Hvis du har mistet det eller noe så kan du søke det opp på nett, det er en liten organisasjon som hjelper vitner. De snakker med deg ang. frykt og usikkerher - de kan også komme med gode råd på hvordan du skal takle ting, og TRO meg - om de får vite du har blit trua så vet de nok akkurat hva du skal gjøre og si, og til hvem.

Lykke til :)

Skrevet

Som vitne har du ikke plikt til å forklare deg til politiet. Men politiet kan da kreve deg rettsliv avhørt, og da må du møte for en dommer og forklare deg hvis du ikke er fritatt i henhold til straffeprosessloven. (Hvis den mistenkte/ siktede er i nær familie eller ektefelle/ samboer)

Når det gjelder truslene du er utsatt for, må du møte hos politiet snarest for å anmelde denne saken. Hvis du har sms eller annet (vitner) som kan bekrefte truslene, er det bra. Men saken er altså at det kreves noe av deg før politiet kan jobbe med dette. Du må anmelde (under anmelder og vitneansvaret) fordi påtalereglene krever påtalebegjæring fra deg.

Mitt råd er derfor: Ta kontakt, eller møt opp hos politiet snarest og avtal tidspunkt for når du skal møte for å anmelde forholdet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Var i avhør hos politiet i går og da fortalte jeg jo selvfølgelig om truslene, men de frarådet meg sterkt fra å vitne. Dette fordi den siktede i saken får (via sin advokat)lese alle saksdokumenter. Politiet sa klart i fra om at det ikke var noe mer de kunne hjelpe meg med.

Noen slik brosjyre har jeg ikke fått. Alt jeg fikk i posten var en kort innkallelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...