Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Jeg VET at dette ikke er min sak (derfor har jeg kun nevnt det forsiktig for samboeren ved ÈN anledning), men nå har irritasjonen vokst seg så stor at jeg MÅ lufte problemstillingen for noen. Moren til kjæresten er ei hyggelig og flott dame på alle måter, det eneste problemet er at hun mangler økonomikunnskaper, og det ser ut til å bry henne et visst sted. Lang historie kort: Faren til samboeren min døde da samboeren min var 16. Han er nå i begynnelsen av 20-årene. Faren hadde en høytstående stilling og tjente relativt greit (vi snakker om inntekt i million-klassen her), så etter dødsfallet fikk moren utbetalt en stor engangssum. I tillegg fikk samboer og broren hans utbetalt etterlattepensjon (dette er muligens feil begrep, jeg vet bare at de fikk månedlige beløp). Moren hadde riktignok en dårlig betalt jobb, men hun fikk et stort beløp som BURDE DEKKE de fleste utgiftsposter. Likevel tok hun pengebeløpet som samboer og broren fikk utbetalt da de bodde hjemme, for å få det til å gå rundt... Det første hun gjorde da faren til samboeren døde var å løse ut huset (ikke mer lån på det). Problemet er at det igjen ga henne STOR FORMUE, og hun skattet såpass mye (over 50 prosent, forsto jeg på henne, mulig hun overdrev her), men det var iallfall så mye at hennes inntekt ikke er nok for å få hjulene til å gå rundt økonomisk. Derfor har hun brukt bidragene som sønnene fikk... Banken har foreslått at hun bør spare i fond, og at hun ikke burde løse ut huset, men neida, det ville hun ikke. Hun stoler visst ikke på bankansatte! Jeg studerer selv økonomi, så jeg har fortalt samboeren om flere løsninger som hadde gjort ting lettere for henne. Han har tipset henne om det, men hun avslår alle forsøk på hjelp, blankt. Jeg synes definitivt hun bør ta seg en tur i banken for i det minste å SNAKKE med en kunderådgiver. Det er jo helt hårreisende å betale så mye skatt på så lav inntekt, når man har høy formue, og samtidig klage over at hun ikke har nok??? Samtidig ser jeg at samboeren jobber vettet av seg ved siden av studier for å få det til å gå rundt. Det gjør meg rimelig irritert! Om hun bare hadde prioritert LITT annerledes, kunne han kanskje fått tilbake noen av de tusen hun har trukket fra ham opp gjennom. Han har ingen penger oppspart, fordi beløpet på 60.000 han fikk hvert år fra han var 16-21 har gått direkte til henne. Broren hans flyttet ut i vår (han er ett år yngre), og får nå utbetalt de pengene fordi han ikke bor hjemme. Er jeg urimelig som synes at dama burde prøve å bli mer åpen for løsninger? Som jeg sa til samboeren, det er jo ikke bare hennes penger hun sløser med, men også hans farsarv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #2 Skrevet 1. juli 2010 Jeg VET at dette ikke er min sak (derfor har jeg kun nevnt det forsiktig for samboeren ved ÈN anledning), men nå har irritasjonen vokst seg så stor at jeg MÅ lufte problemstillingen for noen. Moren til kjæresten er ei hyggelig og flott dame på alle måter, det eneste problemet er at hun mangler økonomikunnskaper, og det ser ut til å bry henne et visst sted. Lang historie kort: Faren til samboeren min døde da samboeren min var 16. Han er nå i begynnelsen av 20-årene. Faren hadde en høytstående stilling og tjente relativt greit (vi snakker om inntekt i million-klassen her), så etter dødsfallet fikk moren utbetalt en stor engangssum. I tillegg fikk samboer og broren hans utbetalt etterlattepensjon (dette er muligens feil begrep, jeg vet bare at de fikk månedlige beløp). Moren hadde riktignok en dårlig betalt jobb, men hun fikk et stort beløp som BURDE DEKKE de fleste utgiftsposter. Likevel tok hun pengebeløpet som samboer og broren fikk utbetalt da de bodde hjemme, for å få det til å gå rundt... Det første hun gjorde da faren til samboeren døde var å løse ut huset (ikke mer lån på det). Problemet er at det igjen ga henne STOR FORMUE, og hun skattet såpass mye (over 50 prosent, forsto jeg på henne, mulig hun overdrev her), men det var iallfall så mye at hennes inntekt ikke er nok for å få hjulene til å gå rundt økonomisk. Derfor har hun brukt bidragene som sønnene fikk... Banken har foreslått at hun bør spare i fond, og at hun ikke burde løse ut huset, men neida, det ville hun ikke. Hun stoler visst ikke på bankansatte! Jeg studerer selv økonomi, så jeg har fortalt samboeren om flere løsninger som hadde gjort ting lettere for henne. Han har tipset henne om det, men hun avslår alle forsøk på hjelp, blankt. Jeg synes definitivt hun bør ta seg en tur i banken for i det minste å SNAKKE med en kunderådgiver. Det er jo helt hårreisende å betale så mye skatt på så lav inntekt, når man har høy formue, og samtidig klage over at hun ikke har nok??? Samtidig ser jeg at samboeren jobber vettet av seg ved siden av studier for å få det til å gå rundt. Det gjør meg rimelig irritert! Om hun bare hadde prioritert LITT annerledes, kunne han kanskje fått tilbake noen av de tusen hun har trukket fra ham opp gjennom. Han har ingen penger oppspart, fordi beløpet på 60.000 han fikk hvert år fra han var 16-21 har gått direkte til henne. Broren hans flyttet ut i vår (han er ett år yngre), og får nå utbetalt de pengene fordi han ikke bor hjemme. Er jeg urimelig som synes at dama burde prøve å bli mer åpen for løsninger? Som jeg sa til samboeren, det er jo ikke bare hennes penger hun sløser med, men også hans farsarv. Det bør vel nevnes at også moren får utbetalt en viss sum i måneden. Jeg tror noe er fra det offentlige, det andre fra selskapet faren jobbet i. Hun har ny kjæreste, men kan ikke gifte seg, fordi hun da mister det hun får fra selskapet faren jobbet i.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Hun høres ut som en komplett idiot, men det er som du sier - ikke ditt bord. Hvis samboeren din ikke tar affære, er det null og nix for deg å si eller gjøre, dessverre.
Bernina Skrevet 2. juli 2010 #4 Skrevet 2. juli 2010 Fra arveoppgjor.no De fleste ektefeller har felleseie. Når den ene dør, opphører felleseiet. Da skal felleseiet deles, slik at enken/enkemannen får sin del og de andre arvingene etter avdøde får sin. For en enke eller enkemann vil en slik deling vanligvis være en stor økonomisk og personlig belastning. For å begrense denne belastningen har vi regler som gir enken eller enkemannen rett til å overta felleseiet som uskiftet bo eller i uskifte, som det også kalles. Reglene om uskiftet bo innebærer i praksis at enken/enkemannen på visse betingelser får beholde alt, altså hele felleseiet (og eventuelt særeiet), og får styre det som om hun eller han var eier av det hele. Først når enken/enkemannen dør, blir arven fordelt på de øvrige arvingene. Moren til samboeren din har nok lov til å gjøre det hun gjør. Loven tar ikke hensyn til surrehoder. Men at hun har brukt opp barnepensjonen er noe annet. Pensjonen skal sikre barnet inntekt til livsopphold, ifølge NAV. Ytelsen kan dispsoneres av gjenlevende forelder/verge om det er til det beste for barnet. Og at pengene da brukes til det beste for barnet/til det barnet trenger.
Gjest Dhanu Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Barnepensjon er jo noe man får fordi man verken har en ektefelle å dele kostnadene med, eller en barnefar/-mor som kan betale bidrag. Jeg skal ærlig innrømme at barnepensjonen til datteren min går rett inn i husholdningsbudsjettet. Har ingen verdens dårlig samvittighet for det. Jeg er litt usikker på hvilke penger du mener hun tar fra samboeren din nå som han er myndig? Får hun fortsatt månedlige beløp i din samboers navn, som hun da bruker selv? Ut over det syns jeg ikke du har noe med hvordan hun bruker pengene sine. Så lenge hun har rett til å sitte i uskiftet bo, syns jeg det er merkelig å se på det som din samboers arv, og ikke som hennes hus og hjem (selv om det juridisk sett selvfølgelig delvis er hans arv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå