Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Yay! Skal endelig gifte meg etter 5 års forlovelse. Vi vil gjerne gjøre det borgelig men jeg vil unngå en seremoni på tinghuset. Men jeg har BARE vært i kirkebryllup og aner ikke hvordan jeg kan organisere et borgerlig bryllup. Må jeg ha en dommer til å vie oss eller hva? Må vi være på Tinghuset eller kan jeg dra med meg en vigselsmann på egen adresse? Jeg vet INGENTING! Hjælp?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #2 Skrevet 1. juli 2010 Med mindre du kjenner en dommer, får du nok ikke dratt noen med deg ut på egen adresse, for da må de gjøre det på fritiden sin. Men det finnes andre alternativer, blandt annet Sosialhumanistene og Unitarforbundet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Med mindre du kjenner en dommer, får du nok ikke dratt noen med deg ut på egen adresse, for da må de gjøre det på fritiden sin. Men det finnes andre alternativer, blandt annet Sosialhumanistene og Unitarforbundet. Hva står de for da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Hm. Men jeg er jo ikke registrert humanist. Finnes det ikke noe livssynsnøytralt? Jeg er veldig religiøs på mange måter (bare ikke organisert) og min tilkomne er ateist.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #5 Skrevet 1. juli 2010 Både Sosialhumanistene og Unitarforbundet tilbyr 100% livssynsnøytrale vielser, men om det er viktig for deg at de som vier deg også er det, har du nok ingen andre valg enn å gifte deg på tinghuset. Bruk google, så finner du nettsidene deres.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #6 Skrevet 2. juli 2010 Både Sosialhumanistene og Unitarforbundet tilbyr 100% livssynsnøytrale vielser, men om det er viktig for deg at de som vier deg også er det, har du nok ingen andre valg enn å gifte deg på tinghuset. Bruk google, så finner du nettsidene deres. Jeg kan ikke ha vært helt med i svingene i går. Vet ikke hva jeg leste jeg. Det står jo klart og tydelig at det er religionsfritt. *sukk* Nå er det i alle fall fredag!
gotcha Skrevet 2. juli 2010 #7 Skrevet 2. juli 2010 Vi giftet hadde en dommer som kom til vårt lokale og viet oss. Dette var en "gammel venn av familien" som jeg aldri hadde hørt om før vi begynte å planlegge bryllupet. Du kan jo høre rundt om noen du kjenner kjenner en dommer som kan vie. Ellers er sosialhumanistene,human-etisk forbund og unitarforbundet gode forslag. Vi er glade for at vi gjorde såpass ut av vielsen, selv om den ikke var kristen, vi hadde fiolin, diktopplesning og en sanger. Slik ble vielsen minneverdig
Gjest Pippelipp Skrevet 3. juli 2010 #8 Skrevet 3. juli 2010 (endret) Vi giftet oss på tinghuset og hadde mottagelse først i hagen hjemme hos svigermor, så kjørte alle i kortesje (eller hvordan det nå skal skrives) til tinghuset. Der giftet vi oss i en veldig koselig seremoni med tre musikkinnslag og diktlesning og champagne og så kjørte vi to sammen med forloverne våre hestekjerre til festlokalet med alle de andre bilene etter oss. Da vi kom frem var det snitter og fotografering og middag. Det jeg prøver å si er at vielsen må ikke nødvendigvis finne sted på et skjær midt ute i en fjord for at det skal bli romantisk. Tinghuset kan også være fint og til syvende og sist er det deres store foreskelse som gjør det romantisk Jeg kunne i hvert fall ikke ha ønsket meg et bedre bryllup Edit: GRATULERER MED FORLOVELSE!! (hælledussen, den satt langt inne. Unnskyld, det skulle vært det første jeg skrev...) Endret 3. juli 2010 av Pippelipp
Anglofil Skrevet 3. juli 2010 #9 Skrevet 3. juli 2010 Hm. Men jeg er jo ikke registrert humanist. Finnes det ikke noe livssynsnøytralt? Jeg er veldig religiøs på mange måter (bare ikke organisert) og min tilkomne er ateist. Kjæresten er ateist, jeg er agnostiker. For oss var det viktig å kunne komme fram til noe som passet oss begge uten at vi følte at vi måtte fire på noen av våre prinsipper eller ønsker. Valget falt på unitarforbundet, siden de fyller begges ønsker. Vi skal ha en borgelig vielse, der det blir lagt vekt på respekt og toleranse, noe som er svært viktig for unitarforbundet. Ingen av oss er medlemmer, ikke må vi melde oss inn heller og de er veldig imøtekommende og hyggelige. Du kan lese mer om unitarforbundet her. Unitarforbundet har medlemmer som både er kristne, buddhister, agnostikere, ateister osv. Og som de selv skriver; Derfor gjør vi ikke krav på å eie en trosfasit, men vi er mer opptatt av å gå trosveien sammen på forskjellige måter og lære av hverandre. Mvh Yvonne
Supramundane Skrevet 5. juli 2010 #10 Skrevet 5. juli 2010 Vi viet oss i lokalet vi hadde festen i (www.urdihuset.no) - og da kom det en representant fra tinghuset i Bergen og viet oss. Hun var helt fantastisk, passet oss perfekt. Hun hadde en veldig fin tekst som hun leste opp, og glimt i øyet. Jeg tok bare kontakt med tinguset direkte for å avtale dette, det er kanskje en god start for deg/dere også?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #11 Skrevet 10. juli 2010 Vi giftet oss på tinghuset og hadde mottagelse først i hagen hjemme hos svigermor, så kjørte alle i kortesje (eller hvordan det nå skal skrives) til tinghuset. Der giftet vi oss i en veldig koselig seremoni med tre musikkinnslag og diktlesning og champagne og så kjørte vi to sammen med forloverne våre hestekjerre til festlokalet med alle de andre bilene etter oss. Da vi kom frem var det snitter og fotografering og middag. Det jeg prøver å si er at vielsen må ikke nødvendigvis finne sted på et skjær midt ute i en fjord for at det skal bli romantisk. Tinghuset kan også være fint og til syvende og sist er det deres store foreskelse som gjør det romantisk Jeg kunne i hvert fall ikke ha ønsket meg et bedre bryllup Edit: GRATULERER MED FORLOVELSE!! (hælledussen, den satt langt inne. Unnskyld, det skulle vært det første jeg skrev...) Hva koster det å leie inn hest og vogn? Og ja... Eh. Har vært forlova i 5 år så det er jaggu på tide nå!
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #12 Skrevet 10. juli 2010 Takk for mange gode svar folkens! Føler jeg er litt mer satt inn i hvilke muligheter vi har. Tror vi lander på Sosialhumanistene da de står for et livssyn jeg også står for uten å blande inn religion. Ironisk nok viser det seg at min ateistiske tilkomne er registrert i Statskirken.
Gjest Pippelipp Skrevet 11. juli 2010 #13 Skrevet 11. juli 2010 Hva koster det å leie inn hest og vogn? Og ja... Eh. Har vært forlova i 5 år så det er jaggu på tide nå! Det var overraskelse og bryllupsgave til oss fra svogeren og svigerinna mi, så det kan jeg ærlig talt ikke svare på. Jeg har vel en følelse av at prisene kan variere veldig alt ettersom hvor fancy du skal ha det
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2010 #14 Skrevet 11. juli 2010 Vet om flere som har fått byfogden til å komme til ønsket sted så det er fullt mulig å få til vielse utenfor tinghuset.
superior Skrevet 24. august 2010 #15 Skrevet 24. august 2010 Hva koster det å leie inn hest og vogn? Regn med alt fra en tusenlapp opp til flere tusen. Kommer heelt ann på hvor i landet du er, om du skal ha enspent, tospann eller flere hester foran vogna og litt diverse.
Concertina Skrevet 25. august 2010 #16 Skrevet 25. august 2010 Vet om flere som har fått byfogden til å komme til ønsket sted så det er fullt mulig å få til vielse utenfor tinghuset. Da må de være villig til å gjøre det på fritiden sin, de har ikke lov til å ta betalt nemlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå