Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Jeg har litt problemer med vekta som har skutt i været. I det siste har jeg inntatt en lompe med issalat, et stk. kalverullade/laks/servelat/skinke, yoghurt naturell, av og til litt hvitløk, pepper og litt sennep. Dette i stedet for den berømte brødskiva til frokost. Det hender jeg spiser to lomper med tilbehør hvis jeg ikke blir mett. Lompa minner meg om junk-food og gir en følelse av at jeg har spist noe usunt, men er det tilfelle?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #2 Skrevet 1. juli 2010 Kaloriinnhold har ikke noe med hvor sunt/usunt noe er å gjøre! En matvare som inneholder mange kalorier kan være fri for usunne stoffer og full av næring, vitaminer, mineraler, antioksidanter osv osv som gjør kroppen godt. På den annen side kan noe som har LITE kalorier være USUNT, fordi de inneholder stoffer som på forskjellige måter skader eller belaster kroppen. Så lite som du spiser til frokost skulle det ikke forundre meg dersom du må spise MER for å klare å gå ned i vekt. En lumpe med litt grønt og kjøtt inneholder nesten ingen kalorier overhodet, og gir dermed ikke kroppen noe særlig næring. For at kroppen skal fungere normal er den nødt til å ha en viss mengde næring - hvis ikke skrur den på bremsene og forsøker å hindre at fettet forsvinner. En overlevesesmekanisme, som gjør det meget vanskelig å gå ned i vekt. Jeg aner selvsagt ikke om dette er tilfellet for din del dog. Det kan godt være at kalorireduksjon er nøyaktig hva du trenger. Hvordan spiser du på en typisk dag?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Jeg vet at lite kalorier ikke betyr sunt, men takk for svar. Jeg er ikke spesielt sulten på morgenen, men tar det igjen på kvelden. Er ikke så glad i frukt, men skal begynne å lage smooties. Jeg bor alene, så middagene består gjerne av et stk fisk eller kjøtt, litt salat eller litt grønnsaker fra pose og en skive brød (gjerne på kveldene). Har ingen faste måltider og drikker for mye cola, og nå på sommeren, både hvitvin og øl. Er veldig ustrukturert og overspiser ofte, som om det er det siste måltidet. Er jeg veldig sulten når jeg handler, går det gjerne i en pose nøtter, salte hvis jeg ikke finner usaltede. I perioder er jeg flink og lager opp middag jeg kan fryse, men det er noe psykisk i hodet mitt som sier at jeg må spise mens jeg kan...Har levd som fattig student og spiste deretter, men nå overspiser jeg som om jeg ikke har mer penger til mat.
Chanel.No5 Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 TS; om du er interessert i å vite næringsinnhold i ulike matvarer så anbefaler jeg denne siden; http://matportalen.no/matvaretabellen
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #5 Skrevet 1. juli 2010 Jeg vet at lite kalorier ikke betyr sunt, men takk for svar. Jeg er ikke spesielt sulten på morgenen, men tar det igjen på kvelden. Er ikke så glad i frukt, men skal begynne å lage smooties. Jeg bor alene, så middagene består gjerne av et stk fisk eller kjøtt, litt salat eller litt grønnsaker fra pose og en skive brød (gjerne på kveldene). Har ingen faste måltider og drikker for mye cola, og nå på sommeren, både hvitvin og øl. Er veldig ustrukturert og overspiser ofte, som om det er det siste måltidet. Er jeg veldig sulten når jeg handler, går det gjerne i en pose nøtter, salte hvis jeg ikke finner usaltede. I perioder er jeg flink og lager opp middag jeg kan fryse, men det er noe psykisk i hodet mitt som sier at jeg må spise mens jeg kan...Har levd som fattig student og spiste deretter, men nå overspiser jeg som om jeg ikke har mer penger til mat. Ikke rart du overspiser.. Kroppen din er antageligvis desperat etter næring. Du får jo nesten ikke i deg noe som helst! Spis MER MAT! Og bytt ut Cola med vann. Og, hvis du ikke trener, må du selvsagt begynne med det (ekstremt viktig både for vektnedgang, helse og utseende).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå