Concertina Skrevet 5. juli 2010 #21 Skrevet 5. juli 2010 Det viktigste jeg hadde klart da snuppa ble født var et elastisk sjal... det å kunne ha henne tett inntil meg var bare en helt utrolig følelse! Hun sovnet momentant første gangen vi prøvde det (hun var 3 dager gammel) :rødme:
Skylight Skrevet 5. juli 2010 #22 Skrevet 5. juli 2010 Etter å hatt bekkenplager hele svangerskapet var shopping etter fødsel et mareritt. Bor også litt oppover i etasjene uten heis. Her forsto ikke samboer helt alvoret med gulpekluter i beredskap, så de 6 jeg hadde klart å mase meg til ble fort borte de første dagene etter fødsel. Det er vel også ganske vanlige at de kan sprutgulpe/kaste opp de første ukene etter fødsel. De er også kjekke som her nevnt til pute, koseklut, alt mulig rart :-)
ViljaH Skrevet 5. juli 2010 #23 Skrevet 5. juli 2010 (endret) Det hadde jeg aldri klart! Var i ræva form etter fødselen... Er sååååå glad jeg slapp å tenke på shopping de første ukene etter fødsel! Jeg var på sykehuset i en uke da, så det blir vel 9 dager etter fødsel. Burde kanskje sagt det.. Hadde ikke hatt sjans 2 dager etter fødsel MEN man kan jo sende pappaen og om det er bare gulpekluter man mangler. Gulpekluter kan man fort lage hjemme også, rive opp et laken.. Kom på nå, vi hadde ikke kjøpt noen babyhåndduker, har jo mange fine myke og tenkte vi bruker da bare de. Joda, etter 2 dager hjemme med ikke helt stødig bleieskifte-teknikk var ALLE håndklærne møkkete! Da ble det tur på Prinsess og handle en haug med babyhåndklær Synes forøvrig det er et poeng å ordne seg med middag på forhånd i den grad man får det til! Lage til å fryse ned, handle inn matvarer. Det går i ett med nyfødt barn, selv om man er to, så ble det skikkelig styr å få ordnet middag. Og mor skal jo helst spise godt når ammingen skal igang. Endret 5. juli 2010 av ViljaH
helenaa Skrevet 6. juli 2010 #24 Skrevet 6. juli 2010 Det går i ett med nyfødt barn, selv om man er to, så ble det skikkelig styr å få ordnet middag. Dette med å ha noe mat i beredskap støttes virkelig. Men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis "går i ett" med et nyfødt barn. Mannen min hadde massevis av tid, for babyen ville stort sett ligge til puppen hele tiden. For å veie litt opp til andre historier i denne tråden, vil jeg gjerne legge til at jeg gikk/trillet babyen hjem fra sykehuset (ca en halvtimes tur) etter 3 dager, og hadde ikke hatt problemer med å handle litt. (Jeg var i veldig fin form, og barseltårer dukket heller aldri opp hos meg.) Men jeg kunne ikke gå ut uten babyen, det ble bare hyl og skrik. Hvordan dette blir for deg, er umulig å vite på forhånd. Jeg tror en generell regel er at man både har kjøpt inn ett-eller-annet som man faktisk ikke trengte OG at man kommer på noe man absolutt burde hatt i hus. Noen vil da velge å ha mye i beredskap, mens andre tenker at man får se det an. Sånn er vi forskjellige. (selv om det selvsagt ikke er feil å lytte til erfarne mødre!)
Blowers daughter Skrevet 7. juli 2010 #25 Skrevet 7. juli 2010 Det er i grunnen vanskelig å gi generelle råd fordi vi er alle så forskjellig. Både fødsel, barseltid og babyen kan være helt ulik fra hvordan f eks jeg erfarte den, og mine råd er derfor ikke så viktige. Vi er dessuten ulike på hvordan vi takler hverdagen. Noen liker å ha absolutt alt i hus før fødsel i tilfelle man får bruk for det en eller annen gang, og man f eks er i dårlig form osv. De plages heller ikke om det i etterkant viste seg at bare halvparten av det man kjøpte ble aktuelt for en. Andre liker ikke å lagre/kjøpe ting unødvendig og vil heller vente og se an om behovet dukker opp. Og har man det ikke akkurat i det sekundet man trenger det, er ikke det noe krise heller. Du får nesten vurdere hva slags behov du har, og om liker å være føre var eller vente og se.
Oktobermamma Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #26 Skrevet 8. juli 2010 Takk for mange gode råd. Vi bor på et mindre sted så en del ting må man reise 12-15 mil for å få tak i, mens "hverdagsting" er tilgjengelig her Tror jeg begynner å få oversikten over de mest normale tingene. Kommer til å steke opp en del hjemmelagede kjøttkaker, brød og boller/kaker (sistnevnte til besøkene som kommer) så får vi bare ta det som det kommer
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juli 2010 #27 Skrevet 9. juli 2010 Takk for mange gode råd. Vi bor på et mindre sted så en del ting må man reise 12-15 mil for å få tak i, mens "hverdagsting" er tilgjengelig her Tror jeg begynner å få oversikten over de mest normale tingene. Kommer til å steke opp en del hjemmelagede kjøttkaker, brød og boller/kaker (sistnevnte til besøkene som kommer) så får vi bare ta det som det kommer De fleste som kom på besøk til meg etter fødselen hadde med seg noe vi kunne kose oss med, feks kake, is eller slikt. I alle fall de "erfarne" mødrene som skjønte at jeg ikke hadde tid og krefter til å varte dem opp med hjemmebakte kaker. Det syns jeg var veldig fint gjort av dem. Men du er flink som ligger litt forran i løypa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå