Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første barn i oktober og gleder oss veldig mye. Lurer på hvordan andre som har vært i samme situasjonen, eller er i samme situasjonen har forberedt seg. Leser en del på internett, noe bøker og går til de vanlige kontrollene, men føler meg så grønn!

Tar i mot tips med glede :)

Skrevet

Jeg leste veldig mye med både nr en og to. både om fødsel og tiden etter fødsel. Leste også mye etter at nr en kom i hus. Man får tid litt innimellom i førsten om den sover litt...

Likevel var jeg helt grønn med nr en. Det var egentlig helt utenkelig anderledes med barn i hus enn uten barn i hus. Men man kommer seg igjennom det. Man opplever at mye ikke var tenkt på og noe fikk man overhode ikke bruk for.

Det kan også være greit å snakke med noen som har fått baby. Jeg sluker alle råd jeg hører om det ene og det andre og så sparer jeg liksom på dem til jeg kanskje får bruk for det selv. Jeg vet heller ikke hvor mange jeg snakke med amming om både før og etterpå, særlig på sykehuset.

Jeg kjøpte også inn en del ting til meg selv som jeg hadde i hus til etter fødselen, det er ikke sikkert du får prioritert det i førsten med baby, som shampo og slikt, klær er litt håpløst ettersom kroppsformen kan endre seg noe.

Du bør kjøpe inn noen flasker, smokker og melkepulver, kan være greit å ha i hus om barnet skulle trenger litt ekstra.

Ha NOK gulpekluter. De kan gulpe noe hinsides mye.

Lykke til :-)

Skrevet

Det vi raskt fant ut at vi manglet, var MANGE gulpekluter (og gjerne så store som mulig), Mesoft (kompress, kjøpes på apoteket - helt geniale å vaske babyen med!), MME (selv om du skal amme, alltid lurt å ha litt på lager), smokker, en del tåteflasker, brystpumpe (ble ikke brukt særlig lenge, men essensiell når det først er behov).

Vi leste ikke så mye, men fikk noen tips og råd fra andre venner med barn. Men, til syvende og sist er det vel en del ting man ikke klarer å forberede seg på, og noe man bare må igjennom selv, og erfare selv. Husk, det er få ting du MÅ ha, men mange ting som er kjekke å ha. :) Lykke til!

Skrevet

Slapp av så mye du kan, og gjør ting som du liker å gjøre. Det kan bli noen måneder før du får gjort det igjen. Og gå til frisøren når termin nærmer seg - det er ikke noe man prioriterer med ny baby.

Ellers må man ta det som det kommer. Det er sant og si ikke så mye man trenger å forberede seg på. Bortsett fra at man må være klar for "alt" :)

Skrevet

Jeg var/er i samme situasjonen som deg :)

Fikk vårt første barn for litt over to uker siden og er helt grønn! :fnise: Det eneste fornuftige jeg kan komme med er at uansett hvor mye man leser om hvordan andre har det og gjør det, så må man gjøre ting selv og lære seg å kjenne sitt eget barn :)

Barn kommer ikke med fasit dessverre så man må rett og slett prøve og feile :)

Men slenger meg på det de andre her skriver: gulpekluter!! vaskekluter (evt. engangskluter) må man ha massevis av :)

Og to nattdrakter kan fort både tisses og bæsjes ut iløpet av kort tid, så det er greit å ha flere en bare to :fnise: (det fikk vi erfare ;) )

Vi fikk også bruk for flasker og MME da jeg ikke har nok melk til snuppa...

Og brystvortesalve! Jeg var kjempesår på brystvortene da vi startet med ammingen og grudde meg som en hund til mating... Salven lindret godt og hjalp på sår og blemmer :)

Skrevet

Vi var avhengige av lekegrinda vår. Når gutten var bitteliten sov han mye. Og i grinda kunne vi lage et lite rede så han hadde det deilig og trangt. Og etterhvert som han vokste satt han og lekte og koste seg i den. Selv nå som han er litt over et år har han litt alene tid om morgenen i grinda, og sover i den på dagtid når vi ikke er ute og triller.

Vi har grinda i stuen og har fått han vant til vanlige lyder og ting som skjer rundt han når han sover. Så vi kan ha besøk og sitte og prate eller se TV og lignende mens han sover uten at han våkner. Men hvis det er et lite pip når han er i senga på rommet sitt våkner han med en gang...

Gulpekluter som nevnt av flere er også uhyre viktig. En badebalje som ikke er alt for diger er også greit, spesielt hvis du får en gulpe baby som kanskje må bades ofte.

Vi har også en bamse som han er avhengig av, og han var avhengig av den fra en veldig ung alder. Den er såpass liten at han kan holde rundt den, og har lange ører som altså er aldeles nydelige å tygge på :) Han klarer ikke sove om natten uten. Det var veldig godt å ha når han hadde en periode hvor han våknet ofte om natten. Gni bamsen forsiktig i ansiktet så roet han seg fort ned og sovnet. Noen unger har kosekluter andre har bamser :)

Vi har også bæresele. Var et must for meg når jeg skulle gjøre litt husarbeid eller matlaging eller en snar tur ut med hunden. De har store kontakt behov de fleste av de. Og å kunne bære barnet rundt samtidig som du har hender fri er en lykke :)

Men nå skal jeg runde av her! Merker man kan skrive lang stil om et slikt emne :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Masse kluter. Jeg kjøper sånne bittesmå frottekluter på Princess - har en hel haug. Og det er veldig kjekt - for jeg bruker mye kluter, også lipper jeg å vaske hele tiden siden jeg har så mange.

Og som andre sier - ting du kan få gjort før babyen kommer er lurt å gjøre. Det er vanskelig å forestile seg hvor lite man får gjort i starten med ny baby. Og sov så mye du kan på slutten av svagerskapet.

Men det er veldig variabelt da - noen babyer spiser hver fjerde time fra fødselen, og sover nesten hele tiden imellom måltidene og da får man jo gjort mye.

Jeg kjenenr mange med barn - og var forberedt på at hverdagen ville bli hektisk og kaotisk, så overgangen fra barnløs til mamma var egentlig ikke så ulikt det jeg hadde forventet meg.

Men jeg ble overrasket over at det med amming skulle ta så mye tid. Selv om hverdagen er hektisk - er den likevel stillesittende, for det går mye tid til bare å sitte i sofaen å amme. Men nå var babyen min bare 2450 g ved fødsel og krever mye og ofte mating.

Skrevet

Konkrete ting du kan gjøre er å ha alt klart. Oppreid sengeplass, stelleplass med tilgang til en haug av kluter, gulpekluter, stellesaker, klær osv. Ellers alt av annet utstyr klart.

Pass på å være uthvilt. Sov og slapp av så mye du bare kan - det kan være lenge til du får sove sammenhengende flere timer igjen med ny baby i hus.

Å forberede seg mentalt er værre. Det er så stor omveltning å få barn at det er vanskelig å forestille seg. Alt kan virke skremmende og nytt i begynnelsen - og barseltårene gjør det ikke bedre. Kanskje vil du føle en blanding mellom enorm lykke og redsel for alt det nye. Vit da, at du trenger ikke kunne alt før du blir mamma. Barnet vil lære dere hvordan den skal tas vare på. Lytt til dens signaler, og stol på deg selv. :)

Du går en fantastisk tid i møte!

Skrevet

Takk for mange gode tips og råd :) Med fare for å virke dum.. Hvor mange gulpekluter trenger man? Og vaskekluter?

Skrevet

Jeg tror vi har bortimot 20 gulpekluter... Så har vi ca 10 vaskekluter, men vi bruker engangskluter for det meste til stell og vaskeklutene til bading :Nikke:

Skrevet

Jeg tror vi har bortimot 20 gulpekluter... Så har vi ca 10 vaskekluter, men vi bruker engangskluter for det meste til stell og vaskeklutene til bading :Nikke:

Samme her. Ca 15-20 gulpekluter (i gas, store ca 30*40 cm eller noe. De små i frotté duger overhode ikke!). Vi bruker Euroshopper tørre vaskeservietter eller Mesoft kluter til stell.

Skrevet

Samme her. Ca 15-20 gulpekluter (i gas, store ca 30*40 cm eller noe. De små i frotté duger overhode ikke!). Vi bruker Euroshopper tørre vaskeservietter eller Mesoft kluter til stell.

Vi har rundt 30 gulpekluter, og en haug med smekker også, de er gull verdt. Slipper vi å bytte body x-antall ganger om dagen, for vi er så heldige å ha en gulpebaby :)

Men jeg tror nok ikke du kan forberede deg på å få barn i hus/bli mor (annet enn det materielle), det blir du bare kastet ut i, og det er enormt slitsomt, tårer, men samtidig mye glede.

Gled deg :D

Skrevet

Henger meg på her for å få litt tips selv ;)

Skrevet

Jeg har sikkert handlet inn 20-30 gulpekluter, men det er merkelig hvordan de blir borte eller at det plutselig er helt tomt for rene.... I går rev jeg opp et laken :-S Er også så ekstremt heldig å ha en GULPEbaby, det renner i alle retninger eller spruter ut. En 5-6 gode raper kan kanskje redde litt av måltidet og sørge for noen rolige timer.

Hiver meg også på tipset om gulpesmekker, har sikkert 20 av disse også og de er stort sett kliss våte. Sikkel også selvsagt.

Brystpumpe er også veldig greit å ha stående om må pumpe litt og det kan være mange grunner til det innimellom.

Skrevet

Vi har rundt 30 gulpekluter, og en haug med smekker også, de er gull verdt. Slipper vi å bytte body x-antall ganger om dagen, for vi er så heldige å ha en gulpebaby :)

Men jeg tror nok ikke du kan forberede deg på å få barn i hus/bli mor (annet enn det materielle), det blir du bare kastet ut i, og det er enormt slitsomt, tårer, men samtidig mye glede.

Gled deg :D

Hvor kjøper du de store gulpeklutene henn? Fant noen på "name it" og kjøpte de siste 2 pakkene dem hadde :sjenert:

Begynner å glede meg mer og mer, men må innrømme at jeg til tider tenker " hva er det jeg har begitt meg ut på!?"

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg har 30 små frotte-vaskekluter. Gulpekluter har jeg vel 15 - det holder for meg foreløpig, fordi jeg ikke har en baby som gulper spesielt mye. Det er mest melk vi søler her.

Name it gulpeklutene er veldig fine.

Begynner å glede meg mer og mer, men må innrømme at jeg til tider tenker " hva er det jeg har begitt meg ut på!?"

Det faller seg naturlig etter en liten stund. De første dagene hjemme fra barsel var jeg helt fullstendig borte vekk. Klarte ikke få med meg noe som helst - satt og så på nyhetene mens jeg amma, og ante ikke hva de hadde sagt etterpå. Klarte ikke føre en eneste vettug samtale om noe annet enn baby. Skikkelig spennende å prate med. hehe. Dessuten kunne jeg ikke forestille meg at noe annet enn babyen noen gang skulle være viktig i livet mitt.

Det bedret seg etter en uke.

Nå er hun fem uker og det har plutselig blitt helt naturlig med en baby i hverdagen - kan nesten ikke huske hvordan det var å ikke ha baby. :)

Skrevet

Hvor kjøper du de store gulpeklutene henn? Fant noen på "name it" og kjøpte de siste 2 pakkene dem hadde :sjenert:

Heisann,

alle sier til meg at de beste klutene er de store klutene de har på sparkjøp. De heter gasbleier og det er vel 6 stk i en pakke og de koster 40 kr. Jeg kjøpte noen slike i går, men må sikkert ha ett tonn til. Vet mange også bruker disse til kluter på kjøkkenet.

Jeg har termin i neste mnd og føler meg ganske så grønn jeg også. Er litt skummelt det her babygreiene men også veldig spennende :)

Skrevet

Heisann,

alle sier til meg at de beste klutene er de store klutene de har på sparkjøp. De heter gasbleier og det er vel 6 stk i en pakke og de koster 40 kr. Jeg kjøpte noen slike i går, men må sikkert ha ett tonn til. Vet mange også bruker disse til kluter på kjøkkenet.

Jeg har termin i neste mnd og føler meg ganske så grønn jeg også. Er litt skummelt det her babygreiene men også veldig spennende :)

Jeg kjøpte pakker på ikea 10pk for 30 kr eller noe, og store 3pk for 40 kr eller noe sånt. Kjempe kjekke. Og smekker :)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40054538 (10pk, myke og gode)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40052105 (5pk smekker)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00129908 (store kluter)

Skrevet

Butikkene er åpne etter at barnet er født også.. du kan godt vente med å kjøpe massivt av gulpekluter og slikt til du ser hvordan babyen er. Min har gulpet 5 ganger på 10 måneder. Jeg har 6 store gas-gulpekluter, og det hadde holdt lenge med 3.. har brukt dem mest som "pute" oppå soveskinn i vogn og seng i tilfelle det kommer noe. Jeg bruker frotteklutene til princess som vaskekluter, og har etterhvert 25 kanskje - de koster 19 kr for 5-pakk tror jeg det var. De bruker jeg til morgenstell, kveldsstell og bading. Når du skal skifte bleie, trenger du ikke noe klut, bare skylle av i vaskeservanten på badet. Det er aller best å ikke gnikke på huden mer enn nødvendig, den er så tynn og sart. Du trenger ikke badebalje med en gang heller, like greit å bade i vaskeservanten på badet! De er så små.

Annen forberedelse er vel egentlig å lese seg opp på barnestell, spørre de som kan fra før, og akseptere at du er helt ny til dette og vil finne ut det meste underveis :)

Du kommer deg forresten på butikken om du ikke bor midt i huttiheita. Jeg var alene på butikken 2 dager etter vi kom hjem fra sykehuset. Baby var med pappaen en halvtimes tid. Klarer det fint, bare pass på at babyen er ny-ammet og fornøyd når du drar. Kanskje den til og med sover hele halvtimen på brystet til pappaen :)

Skrevet

Du kommer deg forresten på butikken om du ikke bor midt i huttiheita. Jeg var alene på butikken 2 dager etter vi kom hjem fra sykehuset.

Det hadde jeg aldri klart! Var i ræva form etter fødselen...

Er sååååå glad jeg slapp å tenke på shopping de første ukene etter fødsel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...