Gå til innhold

Angrepillen --> abort?

Joplaya

Anbefalte innlegg

Lurer bare på...

Angrepillen skal jo tas innen 72 timer eller noe sånt for at den skal ha en funskjon.

Men om man tar den etter at man vet man er gravid, altså flere uker etterpå og tester har vist du er gravid. Vil da en angrepille kunne føre til en "abort"? Eller vil en abort skje uavhengig av en tatt angrepille?

Og nei, bare så det er sagt, dette gjelder ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer bare på...

Angrepillen skal jo tas innen 72 timer eller noe sånt for at den skal ha en funskjon.

Men om man tar den etter at man vet man er gravid, altså flere uker etterpå og tester har vist du er gravid. Vil da en angrepille kunne føre til en "abort"? Eller vil en abort skje uavhengig av en tatt angrepille?

Og nei, bare så det er sagt, dette gjelder ikke meg.

Sjekk på www.felleskatalogen.no Det står det jo om angre piller og mye mye annet.... Ble fóret på angre pillen, tetragynon, en gang selv, men det var innen 72 timer. Neste mens som kom var litt "rar" i forhold til det den bruker å være.... Akkurat som alt skulle "tømmes".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk inn å sjekke på www.felleskatalogen. no nå... Den angre pilla jeg tok er tatt av markedet..... Kan da ikke få med meg alt heller på en gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gynokolog fortalte meg (riktig nokk i en annen sammenheng) at hvis du tar angrepillen mens du er gravid, vil den ikke føre til en abbort, men kan skade fosteret... og det er derfor den kun skal brukes innenfor tidsrammen, og det er viktig at du tar begge to...

Men hvis du da oppdager at du allerede er langt på vei... så kanskje den ikke har noen effekt? Fortell når du finner ut av det. :-? Den har jo samme effekt som en minipille, bare sterkere? Har den ikke? Og det er ikke ufarlig å bruke p-piller under graviditet... for fosteret da...

Ble kjempe nysgjerrig på dette! Og fikk ikke opp siden heller :(

:yy: Northy :yy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken her er at en abort har forekommet. Og vedkommende sitter nå med en følelse av skyld med tanke på angrepillen, angrer på at hun tok de. Vil prøve å ta vekk denne skyldfølelsen som nå kretser litt rundt denne pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En angrepille hindrer et eventuellt befruktet egg å feste seg (virker på samme måte som p-piller, men er en kraftigere dose)

Har vært borti saken, men litt fra den andre siden: min venninne var engstelig for om hun var blitt gravid og spurte legen om angrepille. Da det allerede var godt over 72 timer sa legen at det ikke ville påvirke en eventuell graviditet å ta pillene senere.

Dette er ikke den medisinske forklaringen din venninne håper på, kanskje, men kanskje det kan hjelpe litt likevel?

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En angrepille (NorLevo) er en firedobbel dose av en kombinasjons p-pille. Den hindrer at egget fester seg, men hovedsaklig hindrer eggløsning akkurat som p-piller.

Sakset fra FK:

Indikasjoner: Postkoital antikonsepsjon til anvendelse innen 72 timer etter et ubeskyttet samleie eller når bruk av annen prevensjon har mislykkes, som f.eks.: Skadet kondom eller ikke brukt kondom, glemt å ta p-piller til angitt tid, feil plassering av spiral, pessar eller hormoninnlegg, mislykket coitus interuptus, voldtekt.

Dosering: Behandlingen består av 2 tabletter. Den første tabletten tas så raskt som mulig etter ubeskyttet samleie, helst innen 12 timer og senest innen 72 timer (3 dager). Den andre tabletten tas tidligst 12 timer og senest 24 timer etter første tablett. Preparatet kan tas når som helst i menstruasjonssyklusen.

Postkoital antikonsepsjon hindrer ikke graviditet i alle tilfeller. Ved tvil om graviditet (menstruasjon forsinket med mer enn 5 dager eller unormal blødning på forventet menstruasjonstidspunkt) er det nødvendig å bekrefte manglende graviditet ved å gjennomføre en graviditetstest.

Preparatet anbefales derfor ikke til pasienter med risiko for ektopisk svangerskap eller til pasienter som tidligere har hatt salpingitter eller ektopisk svangerskap.

Ektopisk svangerskap er utenfor livmoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...