Gå til innhold

Er dette en god grunn til å stappe i meg masse junkfood?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei til alle dere som leser her inne! Jeg er 21 år gammel og har brukt de siste to-tre årene av mitt liv på å slanke meg g holde meg nede. Fra jeg var på det tjukkeste har jeg tatt av meg 15 kilo - men det er gjennom "sakte-men-sikkert"-metoden. Jeg har kuttet ut ca 70 prosent av kalorier jeg spiste før og har gtt fra å være tjukk og lubben til å bli slank og normalvektig. Det er godt, og verdt det!

Jeg koser meg imidlertid fortsatt, holder meg sunn og spiser protein og salat samt litt karbo i moderate mengder og nesten alltid sammen med grønnsaker og fisk eller stek. Bittelitt frukt også i små mengder. Men jeg skeier ut i helgene (gjerne mandag også). Hvis jeg først skeier ut gjør jeg det èn gang om dagen. Men det er satt i system. Ofte blir det et par smørbukk-is på fredag, en pizza etterfulgt av 3 skolebrød på lørdag, en hjemmelaget sjokoladekake på søndag samt litt smågodt. Så kommer mandag tirsdag, onsdag, torsdag hvor jeg er sunn.

Vet at godterimengdene er litt i meste laget men for å ikke bli lei og legge av meg livsstilen jeg nå har (tidligere var det fort 3 utskeielser daglig) må jeg kose meg litt også. Trener hver dag, en typisk trening er at jeg går tur på 30 minutter til treningsstudio, så løper 20 minutter der + styrketrening. Dette er daglig, altså forbrenner masse.

Kan nå gå med sommerklær og være utvilsomt slank. Og sommeren var alltid målet, og nå er den her, har alltid tenkt på hvordan jeg vil se ut tynnkledd på hytta (det har vært i tankne mine hver dag) og nå skal jeg på hytta om 1 uke.

Motivasjonen er derfor lav ford jeg vet at de resultatene jeg har oppnådd nå er de jeg vil ha på hytta. Derfor har jeg nå bare lyst til å spise det jeg har lyst på, og gjerne skeie ut med boller og is hver dag. For om jeg kaster i meg alt jeg vil av junkfood, eller lever på suppe de resterende 8 dagene, vil jeg se ut som jeg gjør nå på hytta! Det er derfor lite motiverende å holde seg sunn i ukedagene.

Hva skjer hvis jeg dobler antallet utskeielser og bare skeier ut hver dag og koser meg i de kommende to-tre ukene (returnerer alltid til mitt hverdagslige mer sunne kosthold) med det jeg vil av mat? Vil jeg da gå opp i vekt? Er dette en uforsvarlig idè?

Kan man kose seg i små perioder uten at vekten flytter seg? Tenker jo at jeg egentlig burde kutte ut alt og leve så kalorifattig sm mulig før hytta for å bli så slank som mulig, men da vil jeg vel toppen gå ned 2 kilo vann som bare kommer tilbake på hytta....

Sikkert dumt spørsmål :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Jeg er av den formening om at man skal leve et fullverdig liv, ikke bare eksistere.

For meg er en del av et fullverdig liv å ikke nekte meg å spise "junk-food", boller, dikke brus osv.

Men jeg vet også at for store mengder av den typen mat reduserer livskvaliteten min, så derfor begrenser jeg meg til moderate mengder av og til.

Det jeg synes er ekstra godt, er gjerne det jeg ikke spiser så ofte, det er nettopp derfor jeg synes det er det beste.

Ta for eksempel pinnekjøtt... jeg elsker pinnekjøtt, og jeg gleder meg som en liten unge til julaften hvert år. :sjenert:

Tror du pinnekjøttet hadde smakt like godt hvis jeg hadde spist det hele året?

Hadde pinnekjøttet vært like spesielt da?

Slik har jeg det også med andre ting, for eksempel "junk-food".

Jeg synes det er veldig godt med en (glutenfri) BigMac-meny et par ganger i året, men jeg hadde ikke nytt burgeren like mye dersom jeg hadde spist den for ofte.

Hvis vi spiser boller hver dag, er det tilslutt ingenting spesielt med boller...

Så etter min mening kan du med god samvittighet spise "junk-food", godteri, potetgull, is osv, av og til, hvis du mener det er en del av det å leve et fullverdig liv for din del.

Og litt av og til påvirker heller ikke vekten.

Men husk også at for mye av det gode heller ikke er bra, og fører til en redusert livskvalitet i form av risiko for diverse helsemessige utfordringer.

Jeg må også legge til at mitt fokus ligger på helse, ikke vekt... og helsen min blir ikke påvirket i negativ retning av moderate mengder usunn mat av og til.

Tvert i mot kan det være veldig godt for helsen, i og med at fysisk og psykisk helse har en sammenheng, og det er ikke godt for psyken å hele tiden nekte seg ting man har lyst på.

Men jeg gjentar, alt med måte. :)

Endret av Rosemor
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det samme som Rosemor. Jeg synes ikke det er godt å gafle innpå lenger, synes du TS?

Dessuten: boller, kake og sjokolade blir jo ikke noe spesielt etterhvert, hvis man spiser dette over 3 uker i strekk tipper jeg du er ganske kvalm av det på slutten.

Vær forsiktig at du ikke fortsetter på dette, fordi det kan bli vanskelig når du kommer hjem igjen og skulle legge om til normal kost igjen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du høres jo nesten helt besatt ut av den hytteturen...? Forsøk å se litt mer langsiktig på det, så innser du at det eneste fornuftige er å fortsette å spise sunt i hverdagene. Livet ditt er jo ikke over etter denne ene hytteturen. Det vil komme flere stunder hvor du vil ønske å se sunn og slank ut, og ikke minst er god helse noe man vil angre bittert på å ha mistet, dersom man har levd uforsvarlig og usunt.

At du "skeier ut" i kun et par uker er imidlertid ikke skadelig, siden du nå er slank og i god fysisk form. Men, med manglende motivasjon og nye, dårlige vaner, KAN du få problemer med å gå tilbake til en mer fornuftig og helsebevisst livsstil igjen etter ferien.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Flotte alle sammen er min mening. Var veldig misfornøyd med innlegget, følte jeg skrev det på en for dårlig måte, ble med andre ord veldig glad når jeg fikk så gode svar.

Jeg har hørt, selv om jeg ikke vet om det stemmer, at man bør spise det man har lyst på hvis man trener og er idealvektig. Selvfølgelig skjønner jeg at det ikke betyr fire store sjokoladeplater hver dag, men at man kan skeie ut.

Så dere vil ikke tro at jeg går opp i vekt av å kose meg ekstra (foreksempel dobbelt så mye snop og kake i løpet av uken som nå) i 2-3 uker? Det er litt det jeg er redd for.

Skrevet

Takk for alle svar! Flotte alle sammen er min mening. Var veldig misfornøyd med innlegget, følte jeg skrev det på en for dårlig måte, ble med andre ord veldig glad når jeg fikk så gode svar.

Jeg har hørt, selv om jeg ikke vet om det stemmer, at man bør spise det man har lyst på hvis man trener og er idealvektig. Selvfølgelig skjønner jeg at det ikke betyr fire store sjokoladeplater hver dag, men at man kan skeie ut.

Så dere vil ikke tro at jeg går opp i vekt av å kose meg ekstra (foreksempel dobbelt så mye snop og kake i løpet av uken som nå) i 2-3 uker? Det er litt det jeg er redd for.

Du går opp i vekt om du inntar flere kalorier enn du forbrenner. Det gjelder uansett hvor du er i verden.

Hvis du er så nervøs for å legge på deg får du enten droppe å kose deg ekstra, eller trene slik at du forbrenner de ekstra kaloriene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Usunn mat påvirker kroppen negativt selv om man trener bort de ekstra kaloriene. Så det du har hørt om at man kan spise hva man vil så lenge man trener, stemmer IKKE - dersom man tar i betraktning at HELSEN også skal tas vare på. :) Vektmessig er det godt mulig man kan spise relativt usunt i hverdagen uten å gå opp i vekt så lenge man trener, men selv tynne folk kan påføre seg selv sykdommer via kostholdet, så sunn mat bør alltid dominere hverdagene. Utskeiinger bør begrenses så mye som mulig.

Men til spørsmålet ditt: Man legger ikke på seg så mye fett i løpet av to, tre uker. Både å miste og legge på seg fett er noe som tar tid.

Du kommer nok ikke til å føle deg særlig sunn eller energisk dersom du bestemmer deg for å spise mye usunn mat hver dag i to, tre uker, men overvektig er det minimale sjanser for at du blir. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du går opp i vekt om du inntar flere kalorier enn du forbrenner. Det gjelder uansett hvor du er i verden.

Hvis du er så nervøs for å legge på deg får du enten droppe å kose deg ekstra, eller trene slik at du forbrenner de ekstra kaloriene.

Men hvor lang tid tar prosessen med kalorioverskudd til du har mer magefett og er mer fleskete når du har på deg undertøyet?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men hvor lang tid tar prosessen med kalorioverskudd til du har mer magefett og er mer fleskete når du har på deg undertøyet?

Det avhenger jo av veldig mye! Kjønn, muskelmasse, aktivitetsnivå, gener, osv osv osv. Helt umulig å si.

Kos deg i de to ukene, du. Så anstrengt forhold som du har til mat er det nok bare sunt å slappe av litt og tenke på noe annet enn vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...