Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er registrert på vektklubben.no , og der står det at jeg skal ha 1600 kcal. Spiser både frokost, lunsj, middag og kvelds, pleier å ligge på ca 1000kcal men idag blir det kun 700 kcal.

Spørsmålet er om jeg går ned i vekt? Jeg holder jo forbrenningen igang. Eller vil kroppen gå i sparing?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den vil gå i sparemodus og sakte blir muskler fortært, deretter fettet. Med en gang du begynner å spise normalt igjen er sjangsen enorm for at du legger på deg alt igjen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill å SPIS! Dette hjelper deg ikke på vei. Om du kun har fått i deg 1000 kcal, ta en neve nøtter, en avokado... fyll på! Det virker jo mot sin hensikt. Men hvis du vil ha en slapp kropp uten muskler så får du kjøre på.

Skrevet

Hvorvidt du spiser ofte eller ei har lite å si for forbrenningen. "Sparemodus" er i grunn et misforstått begrep, der de fleste later til å tro at kroppen plutselig slutter å forbrenne næringen vi inntar, og heller sparer på den, dersom vi går under en viss kalorimengde. Forbrenningen vil vel og merke bli redusert, både som et resultat av lavt energiinntak og vektreduksjon.

1000 kalorier om dagen over tid er dog ikke nok til å dekke de daglige behovene for viktige vitaminer, mineraler, proteiner etc., og du kan i verste fall oppleve å utvikle mangelsykdommer, for ikke å snakke om hvor slapp og uopplagt du vil føle deg (noe som igjen går utover energiforbruket ditt). Det er dessuten begrenset hvor mye fett kroppen kan frigi i løpet av et døgn (og jeg går ut ifra at det er fett, ikke muskler og vann, du prøver å kvitte deg med), så hvorfor folk på død og liv skal skape slike enorme kaloriunderskudd er for meg et mysterium. Dersom vektklubben anbefaler 1600 kalorier, ville jeg konsumert dette. Opplever du ikke ønsket vektnedgang (0,5 - 1 kg i uken) kan du redusere kaloriene med 10%, eller øke forbruket via trening. Prøv deg frem, og ikke start for lavt - du vil ikke gå raskere ned i fettvekt jo mindre du spiser.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er registrert på vektklubben.no , og der står det at jeg skal ha 1600 kcal. Spiser både frokost, lunsj, middag og kvelds, pleier å ligge på ca 1000kcal men idag blir det kun 700 kcal.

Spørsmålet er om jeg går ned i vekt? Jeg holder jo forbrenningen igang. Eller vil kroppen gå i sparing?

Er det mulig...? :riste: Et slikt kalorinivå er ren idioti. Forstår du ikke at kroppen trenger ENERGI for å i det hele tatt holde deg i live?

Skrevet

kroppen min er vant til dette, jeg blir faktisk ikke noe sulten.spiser jo en stor middag med kylling /fisk hver dag:) og knekkebrød og egg:)

Men går jeg ned i vekt eller vil kroppen begynne å spare?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du gått ned i vekt til nå ? Jeg antar du spør her inne siden du IKKE har gått ned i vekt.

Ja du vil nok gå ned i vekt, hvis det er alt som betyr noe for deg. Men vekten som går ned er da også MUSKLENE dine.

Det betyr at forbrenningen din blir nedsatt, og at du lettere går opp i VEKT igjen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

kroppen min er vant til dette, jeg blir faktisk ikke noe sulten.spiser jo en stor middag med kylling /fisk hver dag:) og knekkebrød og egg:)

Men går jeg ned i vekt eller vil kroppen begynne å spare?

Det er helt irrelevant hvorvidt du blir sulten eller ei. Sultfølelse henger ikke alltid sammen med kroppens reelle behov. Tror du virkelig det er sunt å leve som du gjør, bare fordi du ikke føler sult?

Skrevet

Tenk på kroppen din. Den er din venn, ikke en fiende. Du må gi den noe å jobbe med, ellers mistrives den. Det er faktisk sant, uansett hvor teit det høres ut. Det er vel noe som ringer en bjelle i hodet ditt når du tenker over dette?

Skrevet

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke skjønner hvorfor jeg er stygg med kroppen min.. Jeg spiser 1 knekkebrød til frokost, 1 til lunsj, normal middag med kylling (lite kcal i kylling) og knekkebrød til kvelds. Om det er noe jeg har lyst på innimellom spiser jeg det. Jeg får jo i meg nok måltider, det er bare det at maten er kalorifattig. Jeg får jo i meg nok næring ,siden jeg spiser normal mat? alt avhenger vel ikke av kaloriene,så lenge jeg spiser normalt? Det er utrolig hvor mye kcal jeg sparer på å bytte ut kjøtt med kylling..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jo, men til og med Grete Roede anbefaler ikke 1 KNEKKEBRØD til frokost, og 1 til lunch. Det er altfor lite.

Har du spiseforstyrrelser ? Ring IKS. Det er vanskelig å se det når man sitter i situasjonen selv.

Jeg følger Grete Roede 1900 kalorier daglig, spiser 2 knekkebrød og 1 grov brødskive både til frokost og lunch og går ned 0.5 kg i uken.

Skrevet

Skal vi se. Du blir ikke sulten, ergo lever du sunt? :roll:

Jeg tror du trenger en innføring i hvorfor man spiser, og hva konsekvensen av å ikke få i seg nok næringsstoffer kan være. Og jo, mye avhenger av kaloriene, du skal nemlig ha nok av dem for å kunne fungere.

Skrevet (endret)

Jeg spiser 150 kcal til frokost og lunsj, anbeftal er 220 kcal. Ca 400 til middag, og 150 til kvelds. Tar meg kansje en youghurt innimellom der.. Det kan vel ikke være så forferdelig? Kroppen min fungerer helt supert

Ikke misforstå meg, jeg er veldig glad for svarene deres, og dere er flinke å svare! Jeg trenger bare svar på hva som gjør det så galt:)

Endret av hilde1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke gått ned i vekt enda på dette kostholdet siden du skriver her inne om du vil ned i vekt. Da virker jo ikke planen din ?

Skrevet

Jeg har gått ned 3 kg på 3 mnd, og det er vel ikke så altfor mye?:) Er derimot redd for å spise så lite når jeg trener, for da trenger jeg vel enda mer. Men så lenge jeg ikke trener , kun litt styrke, går vel dette greit? Som dere har skjønt er jeg ganske uvitende i dette

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er uvitende, hvorfor vil du ikke ta imot tips da? Når flere her sier at det er for lite. Hvis du trener styrke, og ikke spiser så tærer det enda mer på musklene dine.

Folk her vil jo bare hjelpe, men er vanskelig når folk nekter å høre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 3 kg på 3 mnd, og det er vel ikke så altfor mye?:) Er derimot redd for å spise så lite når jeg trener, for da trenger jeg vel enda mer. Men så lenge jeg ikke trener , kun litt styrke, går vel dette greit? Som dere har skjønt er jeg ganske uvitende i dette

Vi har skjønt du er uvitende ja. Men vi begynner også å skjønne at du har et forvrengt syn på kosthold og vekt, og at du ikke er interessert i å lære noe om hvordan kroppen fungerer og hvorfor man må spise, så det vil være urimelig av deg å forvente noe særlig mer hjelp.

Folk har gitt deg gode råd, men du nekter å høre. Enten har du problemer med å tilegne deg ny kunnskap, eller så er du på god vei inn i en spiseforstyrrelse.

Når samtlige her sier at du spiser for lite, så betyr det at du spiser FOR LITE.

Skrevet

Jeg spiser 150 kcal til frokost og lunsj, anbeftal er 220 kcal. Ca 400 til middag, og 150 til kvelds. Tar meg kansje en youghurt innimellom der.. Det kan vel ikke være så forferdelig? Kroppen min fungerer helt supert

Ikke misforstå meg, jeg er veldig glad for svarene deres, og dere er flinke å svare! Jeg trenger bare svar på hva som gjør det så galt:)

Du spiser for lite mat!

Skrevet

Ok, du har noe som heter basalmetabolsk rate (BMR). Dette angies i antall kcal/kJ, og forteller deg hvor mye kroppen din MÅ ha for kun å opprettholde alle kroppslige funksjoner i dyp søvn. Med mindre du går på barneskolen, eller har en genfeil, så er 1000 kcal MINST et par hundre mindre enn det kroppen trenger for kun å sove. Dvs du lar kroppen din få lide. Når du i tillegg trener litt, så stiger dagsinntaket med enda et par hundre, og jeg regner med at du ikke er i dyp søvn resten av dagen. Dvs du bør få i deg MINIMUM 1500 kcal per dag. Siden du ikek har gått ned "mer" enn 3 kg på tre måneder, så tyder det på at du får i deg mer enn du tror, noe kroppen din er veldig glad for. Ingen klarre å beregne ned til siste kcal hvor mye de spiser per dag (og de som bruker livet sitt på å beregne dette trenger profesjonell hjelp), så det å henge seg opp i ett nøyaktig tall blir fåmælt.

Ofte så ser ikke underernærte og feilernærte personer selv at de mangler næringsstoffer eller har lite energi, nettopp fordi kroppen er helt fantastisk til å venne seg til de mest ekstreme og usunne matvaner. Det er dog ingen unnskyldning for å behandle kroppen dårlig, skikkelig dårlig. Veldig mange unge jenter tor det er helt ok å behandle kroppen sin som dass fordi vekt blir blåst opp som det eneste som betyr noe. Det er totalt bortkastet tid og energi såframt du er normalvektig, sunn og frisk. Vekta bør resirkuleres, og tida foran speiler bør bruker ute i fjellet, sammen med venner, på en sykkel, på ei strand, i et vann..... Er man sykelig overvektig så må inntak reduseres og forbruk må opp, men til og med der (BMI over 35), så anbefales det sjelden mindre enn 1400-1500 kcl per dag. Her er de også viktig med kyndig veiledning, gjerne via dietetiker.

Det finnes tonnevis at mattabeller og menyer på nett som raskt vil gi deg flotte forslag til dagsinntak som tilsvarer 1500 kcal. Prøv dette, legg til litt og finn matvarer som du trives med og som dekker dine nringsbehov. Tror du kan ha godt av å ta deg en multivittablett kvar dag, og sakte kjenne at energen til å trene mer og spise sunt kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...