Superlilje Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Vi skal flytte om ca to måneder, og vi har en katt som er ganske sta av seg og som liker best å være ute. Jeg har hørt at man bør holde katten inne en stund i det nye hjemmet? Hvor lenge isåfall? Min katt blir sint om han ikke får gå ut nemlig, og da biter han. Så jeg lurer på hvordan dette skal gå. Jeg vet også at det er rev i området vi flytter til, og ble litt bekymret over det når jeg leste i den andre tråden om katt og rev. Vi flytter bare ti km unna her vi bor nå, er det stor sjangse for at katten kommer til å gå "hjem" igjen? (Det vil isåfall ikke være krise da vi nå bor i kjelleren hos mannens besteforeldre)
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #2 Skrevet 1. juli 2010 Dere bør nok holde katten inne en stund ja. Jeg er litt usikker på hvor lenge, noen anbefaler vel en måned, men mulig det holder med kortere tid. Kanskje dere kan ta noen turer med den i bånd, evt hvis du kan være ute sammen med den? Katten vår har i hvert fall alltid vært grei å få tak i om vi er ute sammen og holder ham under oppsikt hele tiden. Jeg vil også tro det er en viss sjanse for at den prøver å dra tilbake til sitt tidligere hjem når avstanden er såpass kort, men det er langtfra sikkert. Hvis den knytter seg tilstrekkelig til det nye territitoriet blir det antagelig ikke noe problem (og det er jo et godt argument for å ta tilvenningen på alvor ). Jeg tror heller ikke det er så stor sjanse for at katten blir tatt av rev. Riktignok kan reven ta voksne katter (vi har muligens mistet en katt til rev selv), men her vil nok flere ting bety noe, f eks om katten går på jakt i skogen eller holder seg mest til oversiktlige områder som hage, jorder, veikanter osv. De fleste katter blir jo relativt gamle selv om det bor rev i nærheten. Hvis katten går med på å være inne om natta vil nok det også forebygge.
Superlilje Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2010 Jeg tror ikke det er mulig å holde han inne i en måned, men å være ute sammen med han var et godt tips For da pleier han å holde seg i nærheten. Det kan hende vi klarer å holde han inne i noen dager, da det er et helt hus han kan utforske, men han har en tendens til å bli ganske gretten om han ikke får gå ut.
Capricorn Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Hvertfall en måned må du holde den inne. Du kan etterhvert ta på den bånd og gå litt ut med den. Gå inn igjen og vis den maten. Siden ikke er så langt så kan den finne på å reise tilbake. Min fant jeg der vi bodde før. Heldigvis Etter det ble han kastrert og holdt inne en mnd. Slapp litt for tidlig ut første gangen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #5 Skrevet 1. juli 2010 Flyttet med katten min i vinter. Hadde han inn første natten, så fikk han ut på en liten luftetur dagen etter. Litt senere på dagen snek han seg ut mens vi var opptatt av å ha inn flyttelass. Trodde vi hadde mistet han, men 7 timer etter han stakk av satt han på trappen og ville inn igjen. Etter det har han fått gått ut og inn som han vil, og kommer som regel tilbake igjen etter et par timer nå.
Gjest Blubberella Skrevet 1. juli 2010 #6 Skrevet 1. juli 2010 Jeg har hørt minst 2 uker som en fin regel for hvor lenge de skal holdes inne. Da jeg flyttet sist (4,5 mil) holdt jeg katta inne i bare ett døgn, da orket jeg ikke høre på de såre mjauene lenger, så da slapp jeg henne ut. Det gikk helt utmerket, og hun prøvde ikke å finne tilbake til der vi bodde før. Men katten min mistrivdes der vi bodde før og er i tillegg ei ganske bereist katt (har vært med på små bilturer hit og dit, og blitt passet hos min bestemor), så mulig at jeg hadde griseflaks. Det er nok lurt å holde katta inne til den har slått seg til ro inne ihvertfall. Når den føler seg hjemme kommer den lettere tilbake ihvertfall
Superlilje Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. juli 2010 Jeg får bare prøve å holde han inne så mange dager som mulig, og så være ute med han litt ihvertfall første gangen han er ute. Så får vi satse på at det går bra Det viktigste er jo at han skjønner at det er der han får mat.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #8 Skrevet 1. juli 2010 Vi hadde våre inn et døgn ca, til de hadde slått seg til ro i huset, og så hadde vi de med ut i bånd noen dager, før vi slapp dem ut mens vi selv var ute på terassen. Det gikk helt fint, og vi har alle tre ennå. Å holde den inne en mnd. er bare tøys. Det som er viktig er at den skjønner at den bor der, men den trenger ikke bo der en mnd. for å skjønne det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå