Hoppetaujenta Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Og hvor mange av dere har hatt flåttbitt? Ble det mere problemer ut av det evt? Jeg har hatt skikkelige bitt flere ganger. Første gang som barn. Da oppdaget min mor en etterhvert stor en som hadde satt seg bak øret mitt, og jeg husker hennes skriiiiik! og at mange voksne kom løpende og skulle hjelpe til med å få den fjernet. Siste gang var for noen år siden. Oppdaget den nok ganske fort. Den satt skikkelig fast på min høyre legg og jeg fikk vridd den ut og kastet den i vasken. Så ble det en liten rød ring rundt bittstedet. Pleier å bli det, men dette området vokste til den nådde full appelsinstørrelse. Jeg lurte litt på om jeg skulle dra til legevakten, men lot det være fordi jeg ikke følte meg syk på noe vis. Burde kanskje ha dratt for sikkerhets skyld. Men jeg har ikke testet meg for smitte, så det kan kanskje ligge noe igjen i kroppen? Ikke vet jeg. De vrimler i disse tider. Hvis du er i skog og mark; gjør du deg ekstra umake for å sjekke om du har slikt på kroppen, hver dag? Eller blåser du i det og tenker at det ikke skjer deg?
livesen Skrevet 1. juli 2010 #2 Skrevet 1. juli 2010 jeg pleier å sjekke både meg og guttungen ja. Men blir ikke så veldig redd om jeg finner en , holder øye med bittstedet om det skulle dukke opp rød ring . Dette er noe vi må leve med , vi bor i skogkanten og har katt... Det finnes områder der flåtten har større forekomst av borelia , men heldigvis ikke her vi bor . Om jeg er i et område der borelia er vanligere i flått sjekker jeg grundigere . Jeg har hatt flått mange ganger og det har ungene og , på apoteket får man en liten grønn plastsak som ser ut som en krok med splitt i (hehehe ) den trer man flåtten inn på og snurrer så får man den greit ut uten at hodet blir sittende igjen .
Gjest azorpro Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Og hvor mange av dere har hatt flåttbitt? Ble det mere problemer ut av det evt? Jeg har hatt skikkelige bitt flere ganger. Første gang som barn. Da oppdaget min mor en etterhvert stor en som hadde satt seg bak øret mitt, og jeg husker hennes skriiiiik! og at mange voksne kom løpende og skulle hjelpe til med å få den fjernet. Siste gang var for noen år siden. Oppdaget den nok ganske fort. Den satt skikkelig fast på min høyre legg og jeg fikk vridd den ut og kastet den i vasken. Så ble det en liten rød ring rundt bittstedet. Pleier å bli det, men dette området vokste til den nådde full appelsinstørrelse. Jeg lurte litt på om jeg skulle dra til legevakten, men lot det være fordi jeg ikke følte meg syk på noe vis. Burde kanskje ha dratt for sikkerhets skyld. Men jeg har ikke testet meg for smitte, så det kan kanskje ligge noe igjen i kroppen? Ikke vet jeg. De vrimler i disse tider. Hvis du er i skog og mark; gjør du deg ekstra umake for å sjekke om du har slikt på kroppen, hver dag? Eller blåser du i det og tenker at det ikke skjer deg? Jeg fikk flått bitt en gang for noen år siden. Jeg dro hos legen og fikk fjernet flåtten. Og da sa legen klart i fra om at jeg måtte kåm tilbake om det dannet seg en rød ring i rundt bittet, for DA var det smitte med flåtten. Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekket ut dette fortest mulig, for det kan være farlig (og i verste fall dødlig).
Tuzo Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Disse er jeg ikke redd for ! Jeg får på meg flått hvert eneste år, og det er bare til å klype med pinsett og drepe den.. men.. jeg har aldri fått slikt rødt merke på str med en appelsin , så det ville jeg ha sjekket hvis det skjedde en gang til. 1
Hoppetaujenta Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. juli 2010 Bare tre personer som har fått flått på seg her? Da er det ikke så alarmerende som avisene slår det opp, og det er jo en bra ting.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 Flått er et innlands problem. Har aldri vært plaget med det her vest.
Gjest SmallTalk Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har hatt flått en gang, og den satt i navelen. Fikk tatt den samme dag, og hadde ikke noe problemer etterpå. Dersom flåtten har sitti mer enn 24 timer så kan det være fare for borelia og da må man følge med på om det blir ring rundt bittet. Blir det en rød ring rundt bittet så skal man søke lege med en gang, for da trenger man medisiner for å forhindre eventuell sykdom.
Gjest Anonym Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har fått noen flott og det har barna mine og voffen også fått. Vi har tatt den ut og det har gått så bra atte. Jeg er helsesekretær og jeg besvarer sånne spørsmål hver dag for tiden og rådet er: Fjern flotten så raskt du ser den. Tas ut med pinsett eller med fingrere, men se at du har fått med deg alt. Smør på litt brulidin el. Hvis det kommer en rød ring rundt bittstedet så tar du kontakt med lege for å få antibiotika. Det er ikke mange som blir smittet av borrelia og det er faktisk større sjanse å vinne i lotto. Men noen få blir syke og da må de tas alvorlig. Det finnes ikke vaksine mot borrelia, men en vaksine mot TBE viruset finnes. Dette er et virus som sees mest i skjærgården i Sverige, men som vi na har sett noen tilfeller av i Norge.Dette viruset kan gi hjernehinnebet. I Sverige vaksineres det mye mot TBE, men det er ikke vanlig i Norge. Vi er mye i skogen og er ikke redd for dette, men skjekker meg og barna hver kveld om det skulle sitte noe sultne flåtter der. God sommer:)
Brunhilde Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Flått er et innlands problem. Har aldri vært plaget med det her vest. Flott er ikke et innlandsproblem! Agder og Telemark er fylker med store forekomster av flått, og jeg husker at jeg hørte et program på radioen, enten i fjor eller året før, der de fortalte om ekstremt store forekomster på noen små øyer langs sørlandskysten, altså ikke innland i det hele tatt! Flåtten lever i gress og derfor er stranda ganske trygg å være på, men finnes det gress så finnes det ofte flått også. Tilbake til spørsmålet fra ts: Jeg har ikke hatt flått på meg i år, men tidligere år. Jeg har bare fjernet dem, men en gang måtte jeg gjennom en antibiotikakur fordi flåtten hadde sittet lenge og bittstedet var rødt. Jeg smører på litt "antiinsktmiddel" når jeg går i skauen og titter godt etter når jeg dusjer etterpå. Blir ikke hysterisk ved tanken på flått, og lar ikke være å bevege meg i skog og mark på grunn av den. Fester en seg på meg eller en av kattene så tar jeg den enkelt og greit av og spyler ned i do. Bruker fingrene, og sitter noe igjen så er det ikke farlig, det forsvinner i løpet av et par dager.
Troilltøva Skrevet 4. juli 2010 #10 Skrevet 4. juli 2010 er oppvokst på et sted der det er MYE flått! så har hatt en del flått på meg oppgjennom årene men aldri blitt syk, bir bare litt rød så går det over. i hele mitt liv hvor jeg har bodd der har jeg hørt om ett tilfelle der noen ble syk, han ble lam i halve ansiktet men ble frisk. og på den plassen er det mye flått hvor man får flått på seg bare man er ute på plena eller i skauen, og har ikke hørt om noe værre tilfelle enn det der så jeg er ikke så redd flåtten som mange andre tydeligvis er. bor nå en plass hvor det ikke er flått i det hele tatt og folk blir helt forferdret og er livredd for flått, spes jeg forteller at man får flått på seg nesten med en gang når man er der hvor jeg kommer fra...djises så mye hysteri! 1
miss daisy Skrevet 4. juli 2010 #11 Skrevet 4. juli 2010 Har ikke fått på meg flått i år, men hunden har hatt flere. Vi går mye i skog/mark/fjell, men må si det virker ganske ekstremt i år her på vestlandet, hunden kommer inn fra hagen i disse dager, med små svarte flått som løper i pelsen hans på let etter hvor de skal bite seg fast. Nei, jeg går ikke barbeint hverken inne eller på plenen!
Fluffe Skrevet 4. juli 2010 #12 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har personlig aldri fått det(takk og lov), men hunden min har hatt noen stakkars. Hørt det er ekstremt i år .
Cata Skrevet 4. juli 2010 #13 Skrevet 4. juli 2010 Aldri hatt flått på meg selv om jeg bor et sted der det er mye av det, men så er jeg heller ikke glad i å gå i skog og mark. Har jeg vært utenfor "asfaltstrøk" så tar jeg imidlertid alltid en sjekk når jeg kommer inn, eller i det minste før jeg legger meg om kvelden. Kjenner mange som har vært utsatt for borreliasmitte og det har jevnt over gått bra med dem etter antibiotikabehandling. Derimot så er jeg mer skeptisk til denne skogflåttencefalitten (ble det rett stavet :klø: ?) som er på frammarsj. Man burde kanskje ta vaksinen i tilfelle rottefelle...
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2010 #14 Skrevet 5. august 2010 Vinne i lotto du...*hmf* Jeg fikk min aller første flått for seks uker siden. Den rakk ikke suge blod. Det ble ingen merker. Nå sitter jeg på sterk antibiotika med borreliadiagnose!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #15 Skrevet 5. august 2010 For noen år siden oppdaget jeg plutselig en stor flått på håndleddet mitt, gjett om jeg hylte da! Ekleste dyra som finnes ... Sønnen min hadde en liten flått i nakken i vår, men den hadde heldigvis ikke rukket å sugd noe blod.
tineline Skrevet 5. august 2010 #16 Skrevet 5. august 2010 Flått er en del av sommeren for meg som har hytte i Kragerø. Nå er jeg feltarkeolog i Buskerud, og da fikk jeg sponset TBE-vaksine, noe jeg syns var fint gjort. Men jeg er ikke noe engstelig overhodet. Jeg kjenner en som har borrelia, og hun visste ikke engang at hun var bitt, men jeg (tror jeg) pleier å finne flåtten når jeg har den på kroppen. Har aldri fått noen reaksjon på bittene.
Lykkelig eks-frue Skrevet 5. august 2010 #17 Skrevet 5. august 2010 Har fått flåttbitt alle sammen her. Og selv ble jeg etter et bitt smittet av B. Var syk en del måneder, men er nå nesten frisk igjen
Gjest Petter Skrevet 17. september 2010 #18 Skrevet 17. september 2010 Flåttbitt får jeg minst en gang hver andre uke, og det har jeg gjort nå i snart 10 år. Noen ganger hovner det opp, men gidder ikke gå til lege. Har aldri blitt syk. Samme med resten av familien. Hunden min plukker jeg flått av hver dag; disse er på størrelser med druer(litt overdrevet)
Gjest gjest Skrevet 18. september 2010 #19 Skrevet 18. september 2010 Flått er et innlands problem. Har aldri vært plaget med det her vest. Det er vannvittig mange av de her i vest også. Hunden vår har hver dag, til tross for at han har flåtthalsbånd. Må visst få tak i et nytt for det ser ut som om virkningen av det er borte. Jeg har også hatt et par, men det er noen år siden. Skal jeg gå der det er mye flått passer jeg på å kle meg sånn at de ikke kommer så lett på meg. Strømpene på utsida av buksa, høye støvler e.l. Sjekker likevel. Vet om de som har blitt alvorlig syke av flåttbitt, så sjekker nøye. Det er jo fort gjort å ta en sjekk da.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2010 #20 Skrevet 18. september 2010 FLått er innlandsproblem? Ja jøss. Jeg bor i Norges vestligste by og det er noe helt forjævlig med flått her, og det er det også i store deler av sogn og fjordane. Hunder og katt må sjekkes over jevnlig, og jeg sjekker meg selv og sambo også. Har heldigvis sluppet unna med kun 2 flått i hele år på oss selv (et mye større antall på dyra).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå