Gå til innhold

Skal flytte for meg selv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er heeelt grønn på dette området, da jeg har bodd hjemme hos mor helt til nå, og da har hun stått for vaskingen. *bortskjemt*

Trenger råd om alt fra gulvvask, vidusvask, vask av bad/toalett, fliser osv. Hvilke rengjøringsmidler og redskap trenger jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jif av ymse slag. Ta en titt i butikken, der står det hva de kan brukes til. Ellers er det greit å ha litt klorin, grønnsåpe eller liknende. Noe å vaske med, f.eks. en mopp. Ellers trenger du sikkert noen kluter, til å tørke støv med, og til å vaske kjøkkenbenken.

En oppvaskkost og Zalo er også kjekt å ha.

Skrevet

Hushjelp.

Neida, jeg tuller. Men du må i hvert fall ha en støvsuger ;) Så må du ha den tradisjonelle grønnsåpa og en tue/mopp til gulvvask. Komplett pakke med vindusvask finner du på dagligvarebutikken. Tue til å tørke støv med. Et sånn middel og ei spesiell tue for å tørke av TVen og andre slike overflater hvor man ikke skal bruke vanlig såpe. Så må du ha JIF alle mulige former; bad, kjøkken, speil osv.

Hvis du tar deg en tur på Rema 1000 i "såpe-disken" finner du nok alt du trenger med intruksjoner.

Skrevet

Tørrmopp er veldig hendig!

Kommer litt an på om hva slags leilighet/hybel det er også. Har bodd i to kjellerleiligheter, der blir det veldig støvete. Da er det kjekt med diverse støvkluter og sånt :)

Skrevet

Et lite tillegg:

Sånne ting finner du egentlig fort ut av deg selv, når man plutselig oppdager at mor ikke er der til å vaske, og skitten flyter! :ler:

Skrevet

Når det gjelder vinduer/speil funker det fint med sånn jif spray til vindu/speil også tørker du av med avispapir.. :)

Ellers trener du noe til gulvvask, vi har parkett så vi bruker krystal grønnsåpe , våtmopp (som vi vasker mellom hver gang) og moppestang.. En vanlig klut til støvtørking. Jordan har forskjellige kluter til forskjellige ting, står greit på de, kan være kjekt å ha en til bad, en til kjøkken og en til vanlig støvtørking. Jif spray til å vaske bad med, også en spray til å vaske kjøkkenbenker med. Også trenger du en vaskebøtte såklart ;)

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Har gjort et forsøk på å sette opp en liste til deg.

Utstyr:

Mopp eller gulvfille (og tilhørende stang til moppen/langkost til gulvfilla)

Kjøkkenklut til å tørke over benk og komfyr

Støvklut - gjerne i mikrofiber

Klut til speiler og vindusglass - gjerne mikrofiber her også.

Oppvaskkost

Dobørste

Gummihansker (til WC)

Såper/kjemikalier:

Zalo til oppvask. Kan også fint brukes til å tørke av kjøkkenbenk, komfyr osv.

Ajax flytende såpe som av og til brukes til gulvvasken.

WC-vask (f.eks Jif WC power gel)

Selv har jeg dessuten skurekrem, salmiakk og klorin stående i skapet.

Metode:

Gulv: tørrmopping og våtmopping med vann. Har med spray til eventuelle flekker, og tørker over. Av og til litt Ajax i vaskevannet for luktens del :)

Støvtørking: tørr mikrofiberklut.

Toalett: Wc-middel og kost. Av og til en dæsj klorin.

Håndvasker, dusjkabinett, kjøkkenbenk, komfyr etc: egenblandet universalspray av vann, litt salmiakk og litt zalo.

Oppvaskkost og -klut: desinfiseres jevnlig i klorin

Hvis en har ubehandlede eller grønnsåpeimpregnerte tregulv, bør en vaske med grønnsåpe. Ellers er ikke grønnsåpe noe en egentlig trenger.

Endret av Spinell
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dropp grønnsåpa dersom du ikke har furugulv. Grønnsåpe skal ikke brukes på parkett. Den legger nemlig igjen en hinne.

Det finnes så mange spesialmidler. Lett å tro at man har behov, men du trenger ikke ørten flasker med ulikt.

Zalo

Jif skurekrem

Salmiakk

Jif universalspray

Ajax eller Jif flytende vaskemiddel

Skrevet

En blanding av salmiakk og zalo i bøtta er supert til vindusvask.

Vask først vinduene med en klut, dra av med nal, og gå til slutt over med en mikrofiber-klut beregnet på glass/speil.

Om du er HELT fersk på rengjøring må jeg jo også si at du aldri må lukte nedi salmiakk-flaska. Det gjorde jeg :gjeiper: Rimelig stram lukt!

Når du skal ut og handle inn er det ikke nødvendig å kjøpe de dyreste merkene. De rimeligere variantene kan være vel så bra (jeg kjøper en del på Europris..).

Lykke til med eget sted og vasking!

Gjest Spinell
Skrevet

Om du er HELT fersk på rengjøring må jeg jo også si at du aldri må lukte nedi salmiakk-flaska. Det gjorde jeg :gjeiper: Rimelig stram lukt!

Og en ting til: hvis du kjøper både salmiakk og klorin, må du aldri finne på å blande dem! Gassen som utvikles er giftig.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :)

I morgen blir det innkjøp av både kost, fille og rengjøringsmiddel :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...