Lulubo Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Hei! Jeg og min kjære skal til Platanias på Kreta i sommer. Har du vært der? Noe du kan anbefale eller tipse om? Takk!
curiousity Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Jeg var der i fjor sommer. Kjempefin plass! Hvor skal dere bo? Min erfaring er at Platanias har noe for alle, enten man er ute etter uteliv eller en rolig ferie. Når det gjelder shopping, vil jeg anbefale å dra inn til Chania (ca en halvtimes busstur), jeg følte vertfall at jeg fikk mer ut av shoppingen der, enn i Platanias Vi var på badeland (husker ikke hva det heter, men dette finner dere nok lett informasjon om, var blant annet minitog som gikk dit hver dag), noe vi synes var kjempegøy Bør prøves, om man liker slike aktiviteter. Dere bare MÅ spise på Panorama, en restaurant på vei oppover mot gamlebyen, i løpet av ferien. Heeelt nydelig mat der
Gjest Dhanu Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Jeg ville tatt turen innom Chania. Koselig by, ta en tur ned til havna! Det er en restaurant i Platanias som heter Symbosium. Den har helt utrolig god mat, koselig atmosfære, lett tilgjengelig (midt i sentrum) og den var anbefalt av vår turoperatør. Turoperatørene tilbyr gjerne dagsutflukter når dere kommer fram. Vi tok et lite utvalg av dem - proff opplegg og flotte opplevelser. Dere er selvfølgelig midt i turistmaskina i det området. Man hører mer norsk, svensk og dansk enn gresk på gata. Sånn er det også i Chania dessverre. Ei gresk dame som skulle selge oss ei dataveske kunne fortelle oss at "it is kalveskinn". Det vi gjorde, var å leie en bil og kjøre litt rundt på egen hånd. Kjørte blant annet rett over fjellene til en koselig by på sørsida av øye. Et generelt tips er å spørre turoperatøren - de har sikkert god peiling og gir gode tips hvis dere bare forteller dem hvilke interesser dere har! God tur!
Gjest Cupcakes Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Hei. Samboer og jeg var på platanias i fjor, og vi har begge lyst til å dra ned igjen i år så får se om vi får til en billig tur som ene andre her så anbefaler jeg også Panorama restaurant, kjempe nydelig utsikt og veldig god mat! vi dro også på snorkeltur med båt fra den lille havna som ligger i Platanias, vi syntes det var en veldig koselig tur hvor vi fikk god tid til å snorkle og hadde en morsom og hyggelig guid som hentet ting og tang som vi fikk se på fra havets bunn neste gang vi er der skal vi få tatt en tur til Elefanossos eller hva nå den kjempe vakre stranden heter anbefaler også en tur til Chania, der er det bare å ta bussen inn til, mange spise steder og mye å shoppe, vi syntes det ikke var noe særlig utvalg av ting å handle i platanias, nesten bare daglivare med litt ekstra. På kveldene spilte vi ofte en runde minigolf eller to, nøt solnedgangen og koste oss med hverandre og noe godt å drikke God tur, vi syntes det er nydelig der nede.
Lulubo Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. juli 2010 Jeg var der i fjor sommer. Kjempefin plass! Hvor skal dere bo? Vi skal bo på hotellet Platanias Mare Takk for mange gode tips :D
Cammiebella Skrevet 1. juli 2010 #6 Skrevet 1. juli 2010 Noen år siden vi var der, men har et par restauranttips: Mylos, ligger helt i starten av hovedgaten. En ombygget mølle med veldig god mat og kjemperomantisk stemning. Var også på en veldig bra indisk restaurant som ligger i annen etasje helt i enden av hovedgaten. Husker dessverre ikke navnet. I første etasje ligger det en kinesisk restaurant.
livesen Skrevet 1. juli 2010 #7 Skrevet 1. juli 2010 Platanias er vel det kjedeligste stedet på kreta , men et godt utgangspunkt for resten av øya . Så lei bil , og oppdag øya. Det er så mange flotte landsbyer , skal jeg anbefalle en må det bli vamos .Den ligger på en halvøy forbi chania (når du kommer fra platanias ) Byen har vunnet internasjonale priser for alternativ turisme . Ellers palechlora , den ligger på den andre siden av kreta . og selvfølgelig elafonissi, helt ute på tuppen av kreta , fantastisk strandområde /naturreservat .
Lulubo Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. juli 2010 Jeg har også lest at det er en del bølger på stranda, faktisk så mange av det er rødt og gult flagg hele tiden. Stemmer dette? Det er i såfall kjempe trist for vi elsker å bade i havet!
elvital Skrevet 1. juli 2010 #9 Skrevet 1. juli 2010 Jeg har også lest at det er en del bølger på stranda, faktisk så mange av det er rødt og gult flagg hele tiden. Stemmer dette? Det er i såfall kjempe trist for vi elsker å bade i havet! Det kommer an på når du skal dit/hvordan vinden har vært. Var der nå for noen uker siden, da var det nesten blikk stille! Men har vært der et par ganger i august, og da var bølgene kjempe store=rødt flagg. Et tips da er å ta bussen litt mot Chania, til feks Ag. Apostoli, der er det bukter, så det ikke blir så mye bølger, vannet er varmere og det er ikke så mye turister der. Ellers vil jeg anbefale restauranten Mylos Beach, nede ved stranda (Gå ned veien til stranda mellom turistinformasjonen og en kinarestaurant fra hovedveien, og da er det rett til høyre på stranda). Kjempe koselige folk som driver den, god mat og koselig å sitte der om kvelden med litt drikke Og Restaurant SUNSET i gamlebyen/åsen. Fantastisk mat(greek meatballs!!!). Anbefaler minst en tur til Chania. Koselig å gå langs havna i solnedgangen, og så gå litt opp i smågatene å finne seg et lite sted å spise. Eller for shopping på dagen.
Gjest Cupcakes Skrevet 1. juli 2010 #10 Skrevet 1. juli 2010 (endret) angående bølger så kunne vi nesten bade i havet hele tiden når vi var der i fjor, var et par dager stranda ble stengt noen timer for bading. har hvert der to ganger tidligre, og forrige gangen, var det så og si rødt flagg hele turen-ekstra kjedelig da vi ikke hadde svømmebasseng på hotellet, så jeg bestilte hotell med svømmebasseng sist og kommer til å gjøre det de andre gangene også Endret 1. juli 2010 av Cupcakes
curiousity Skrevet 1. juli 2010 #11 Skrevet 1. juli 2010 Jeg har også lest at det er en del bølger på stranda, faktisk så mange av det er rødt og gult flagg hele tiden. Stemmer dette? Det er i såfall kjempe trist for vi elsker å bade i havet! Da vi var der (2-15 august), var det kun en dag da det røde flagget var oppe
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #12 Skrevet 3. juli 2010 Vi var i Platanias i fjor sommer, og det er ikke et sted jeg kan anbefale. For mange turister, mange kjedelige restauranter med et typisk turistklientell og kjedelige (og dyre!) små butikker med typiske turistsuvenirer og andre typiske turistvarer som solbriller, hatter, svindyr solkrem o.l. Da vi var der dro vi helst til Rethymnon, en ganske trivelig by. Men smaken er heldigvis som baken, og jeg tror nok mange kan trives godt i Platanias - særlig dersom de ikke er ute etter annet enn sol- og bassengkos ved hotellet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #13 Skrevet 3. juli 2010 Vi var for øvrig også der i august, og da var det stort sett bare røde flagg å se på stranden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #14 Skrevet 3. juli 2010 Jeg var i Agia Marina (1km fra Platanias) i august, blåste mye men var aldri røde flagg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #15 Skrevet 4. juli 2010 Jeg var i Agia Marina (1km fra Platanias) i august, blåste mye men var aldri røde flagg. Det blir bedre jo lengre inn mot Chania man kommer, men det kommer jo så klart an på været som har vært også da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå