Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren på 12 skal være med en annen familie på campingtur senere i sommer i 5 dager. Det er de som har spurt om hun vil være med, og de har sagt at vi ikke trenger å betale noe for at hun skal være med, men jeg føler allikevel at jeg vil betale litt for kosten. Losji anser jeg ikke som nødvendig, da de skal ligge i camingvogn, og derfor blir ikke dette noe dyrere selv om de har med en ekstra. Men det koster jo litt ekstra ifht mat.

Hva synes dere er en grei sum?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

250 - 300 kr synes jeg høres passende ut, pluss at datteren din evt. får lommepenger til å kjøpe ekstra kosemat selv (is, brus, pølse i brød på kiosken osv).

Skrevet

Ja har tenkt å sende med henne lommepenger så hun kan betale blant annet det du nevner selv, for slikt kan jo bli dyrt:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg også ville satt pris på å fått gjort opp for kosten for ungen min. Syns også det hørtes ut som en grei sum.

Gjest jomfrua
Skrevet

Jeg tror du ville kommet mye bedre ut og lettere ut om du kjøpte en gave til dem som takk.

Jeg har selv tatt med meg andres unger på ferier - og det er som regel en hjelp til selvhjelp. Alle får som regel en roligere og bedre ferie sammen med venner osv.

Og økonomisk så er det ikke noe man skiller ut, ihvertfall ikke i min krets - det er snakk om så lite.

Så kjøp heller en gave som takk enn å levere dem 200 - 300 kroner - det tror jeg ville blitt mye mer verdsatt :)

Skrevet (endret)

Eg ville også heller gitt ei gåve som takk, enn å gje penger. Å kjøpe ei gåve for 200-300 kr verkar heilt greitt. Du kan jo kjøpe noko dei kan få glede av på campingturen, eit spel eller noko slikt?

:)

Endret av cogito
Skrevet

Sendte gutten min på besøk hos slektninger denne uken - og sendte med gaver til alle barna - gave til foreldre, samt litt godteri som alle kunne dele. Samlet kostet det kanskje 500 kr.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt med en venn av lillebroren min på campingferie ganske mange ganger nå, og har aldri verken fått eller forventet noe for det. Det er jo bare koslig for lillebroren min at han har noen å være sammen med! :)

Men om du ikke er helt komfortabel med å ikke gi noe, så gjør som de andre foreslår her - kjøp en gave ellernoe slikt. :)

Gjest Nebula
Skrevet

Jeg ville nok kjøpt en gave som takk, feks kjøpt med et spill eller lignende som passer campinglivet (brettspill, krokett, dart eller lignende).

Gjest gjest
Skrevet

Jeg ville nok kjøpt en gave som takk, feks kjøpt med et spill eller lignende som passer campinglivet (brettspill, krokett, dart eller lignende).

Sånt har somregel folk liggende fra før. Det er begrenset hvor mange dartspill og krokketkuler man trenger. Sender man med et spill virker det også litt påtatt, som at du vil sørge for at barnet ditt har noe å holde på med dit det kommer...

Jeg er for å gi familien en gave i etterkant når man henter ungen sin, og eventuellt en flaske vin til foreldrene hvis de drikker alkohol. Konfekt kan også brukes til de voksne.

Gjest Constanze
Skrevet

Sånt har somregel folk liggende fra før. Det er begrenset hvor mange dartspill og krokketkuler man trenger. Sender man med et spill virker det også litt påtatt, som at du vil sørge for at barnet ditt har noe å holde på med dit det kommer...

Jeg er for å gi familien en gave i etterkant når man henter ungen sin, og eventuellt en flaske vin til foreldrene hvis de drikker alkohol. Konfekt kan også brukes til de voksne.

Jeg husker at mor sendte med meg spiselige gaver når jeg var med venninner på ferie eller helgeturer.

Når sønnene mine har vært med venner så har jeg gjort det samme, sendt med dem lommepenger og konfekt el.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Vin til foreldrene og noe hjemmelaget snacks til hele familien? Det pleide mamma å gjøre da vi dro på ferie med venner. Det ble alltid en suksess :) Det blir et litt personlig preg over det, og man blir takknemlig for at du faktisk har tatt deg tid til å lage noe selv!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hun er invitert av dem og jeg ville verken gitt penger til mat eller gave. Neste gang er kanskje et av deres barn en helg eller to hos dere. Ha litt respekt for henne. Datteren deres er invitert med som gjest. Lommepenger en en annen ting og det bør hun få litt ekstra av.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Hun er invitert av dem og jeg ville verken gitt penger til mat eller gave. Neste gang er kanskje et av deres barn en helg eller to hos dere. Ha litt respekt for henne. Datteren deres er invitert med som gjest. Lommepenger en en annen ting og det bør hun få litt ekstra av.

...Hæ?

Skader vel ikke å gi en liten gave for å vise at man setter pris på at de vil ha henne med da.

Gjest Constanze
Skrevet

Vet ikke helt hvordan du har det - men hos oss er det faktisk helt vanlig at man tar med en liten gave når man er bedt til middag el hos venner.

Det er vel ikke annerledes om det er et barn som er invitert, vel?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

...Hæ?

Skader vel ikke å gi en liten gave for å vise at man setter pris på at de vil ha henne med da.

Da bør hun få velge gaven selv siden hun er den som er invitert.

Vet ikke helt hvordan du har det - men hos oss er det faktisk helt vanlig at man tar med en liten gave når man er bedt til middag el hos venner.

Det er vel ikke annerledes om det er et barn som er invitert, vel?

Det er vanlig å ta med en flaske vin f.eks. men det kan vel ikke en tolvåring gjøre. Er man bedt med på hyttetur, tar man med seg mat, men en tolvåring skal ikke ha ansvaret for dette og kanskje familien har egne matvaner og liten kjølekapasitet.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Da bør hun få velge gaven selv siden hun er den som er invitert.

Det er vanlig å ta med en flaske vin f.eks. men det kan vel ikke en tolvåring gjøre. Er man bedt med på hyttetur, tar man med seg mat, men en tolvåring skal ikke ha ansvaret for dette og kanskje familien har egne matvaner og liten kjølekapasitet.

Nei, tolvåringen trenger ikke å ta med vinflaska, men det er vel vanlig at foreldrene møter hverandre? Jeg har aldri fått dra på ferie med noen mamma ikke hadde møtt foreldrene til. Så da kan hun komme med vinflaska når de kommer tilbake etter ferien eller når barnet blir avlevert hos venninna. Og for all del, hun kan da godt få ha et ord med i laget om hva slags gave de skal gi.

Skrevet

Jeg ville absolutt sendt med lommepenger, ikke som "lønn" til foreldrene, men for at det ikke skal koste så mye ekstra å ta med barnet mitt i 5 dager på ferie.

Tenker at lommepengene kan gå til is/brus/pølse, evt. aktiviteter de skal på, (f.eks badeland, bowling, leie tråbåt e.l), og slik at ungen kan kjøpe noe småtteri det har lyst på.

Kanskje 300,- kr er passe?

Synes det er veldig snilt å be med seg et ekstra barn, og da ville jeg ihvertfall bidratt slik at det ikke ble særlig ekstra kostnader å ta med ungen, diverse aktiviteter koster.. :)

Skrevet

Ts her:)

Vi har kommet til at vi sender med lommepenger som vi uansett tenkte og gir foreldrene 500,- for kost. God ide ifht gave, men synes at det blir mer rett at de får en sum som skal dekke hva det koster ekstra ifht mat når de har med en ekstra. Foreldrene er ikke omgangsvenner til oss og da føles det litt feil og vanskelig og skulle gi gave. (vet ikke om de drikker vin etc)Vært noe annet hvis de hadde vært nære venner. Og bare så det er sagt.. vi kjenner foreldrene gjennom både barnehage, skole, idrett osv, men ikke sånn at det er noen vi bruker å dra på besøk til.

Takker for mange gode svar :)

Skrevet

Ts her:)

Vi har kommet til at vi sender med lommepenger som vi uansett tenkte og gir foreldrene 500,- for kost. God ide ifht gave, men synes at det blir mer rett at de får en sum som skal dekke hva det koster ekstra ifht mat når de har med en ekstra. Foreldrene er ikke omgangsvenner til oss og da føles det litt feil og vanskelig og skulle gi gave. (vet ikke om de drikker vin etc)Vært noe annet hvis de hadde vært nære venner. Og bare så det er sagt.. vi kjenner foreldrene gjennom både barnehage, skole, idrett osv, men ikke sånn at det er noen vi bruker å dra på besøk til.

Takker for mange gode svar :)

Synes det høres ut som en god løsning, jeg :)

500 kr dekker jo helt klart det som trengs av normal mat, selv om man har litt finere matvaner. Om de absolutt ikke vil ta imot pengene så gir de dem bare til din datter som ekstra lommepenger. Enig i at gave kan være litt risky, særlig når du ikke kjenner de så godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...