Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 min søster gifter seg i en annen by enn hjembyen. det er forsåvidt et "voksent" bryllup, men jeg vet hun er ekstremt gira på planlegging etc. jeg hadde i utgangspunktet tenkt å dra dit selvsagt, men nå som jeg regner med det så blir utgiftene totalt rett over 6000 kr.... det er inkludert hotell, togreise, reise til selve stedet og gave. må også avspasere noen timer fra jobb, så tapt lønn er medregnet(vil jo følgelig få mindre lønn). har ingen mulighet for privat overnatting, og jeg har ikke medregnet mye penger til gave... har jo veldig lyst å delta, men hadde ikke tenkt på at det ble såpass kostbart.... jeg har endel store utgifter fremover(renovering bad + et par andre store utgifter), og vi har ikke stor inntekt. hun blir ekstremt skuffa om jeg ikke kommer(vi er ikke nære, men jeg tror nok hun har medregnet at alle kan stille), men jeg tenkte kanksje det hjalp om jeg tilbød litt ekstra i gave istedet.... huff...
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Du må vel ha visst en stund at din egen søster skal gifte seg? De fleste begynner jo å planlegge et år i forveien. Du har vel hatt mulighet til å legge unna litt i måneden?
Bringebærjenta Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Jeg kunne aldri tenke meg å ikke komme i min søsters bryllup og jeg ville blitt sjokkert om hun ikke kom i mitt. Det er selvsagt opp til deg, og har du ikke råd, så har du ikke råd. Sånn er det med den saken. Men hvis du kan ta deg råd til det så synes jeg du burde dra. Dette er hennes store dag, og det skjer jo ikke så ofte? (med mindre dette er hennes femte bryllup da).
Gjest Mahareth Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Om du er så i tvil, snu situasjonen og tenk gjennom hva du hadde tenkt og følt om det var du som skulle gifte deg og søsteren din som ikke kom.
Barcelone Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Har du hørt med foreldrene dine? Kanskje de kan hjelpe til?
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 Du må vel ha visst en stund at din egen søster skal gifte seg? De fleste begynner jo å planlegge et år i forveien. Du har vel hatt mulighet til å legge unna litt i måneden? Ikke nødvendigvis, min bror ble forlovet i Mai og gifter seg i August. Uansett. Om du ikke har råd, så skjønner jeg at søsteren din blir trist, men hun har sikkert en viss forståelse for det også. Er ikke rett å måtte blakke seg helt for slikt heller.
Sunshine Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Ja det er dårlig gjort å ikke stille i et søskens bryllup. Hva med å låne penger av foreldrene deres hvis du ikke klarer å skaffe nok selv? Og jeg hadde mye heller ønsket å ha søsteren min der enn å få en gave. Kan du ikke skrive et kort der du sier at de får gaven senere når du får bedre råd? Endret 30. juni 2010 av Sunshine
Gjest lolita___ Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 Hun blir velllddig skuffet hvis du ikke kommer,det hadde jeg blitt.
Thunderbat Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 Jeg hadde blitt veldig lei meg om min søster eller bror ikke hadde hatt mulighet til å komme i mitt bryllup, selv om grunnen er god. Det er jo faktisk en ganske viktig dag i hennes liv. Har du ikke mulighet til å spare litt i måneden frem til bryllupet, og eventuelt vente med gaven?
Fluffe Skrevet 30. juni 2010 #10 Skrevet 30. juni 2010 Dette burde du kanskje tenkt på litt før? Hadde ikke jeg kommet i bryllupet til broren min hadde jeg nok blitt halshugd(bildelig)Samme er det nesten med broren min Nå har jeg allerede bestemt dato 1år og 4 månder i forveien.
Chiquita Skrevet 30. juni 2010 #11 Skrevet 30. juni 2010 må også avspasere noen timer fra jobb, så tapt lønn er medregnet(vil jo følgelig få mindre lønn). Om du avspasserer så taper du jo ikke noe lønn...! Og er det ikke verdt det for å bli med i din søsters bryllup? Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å dratt i mine søskens bryllup. Om de så hadde vært i et annet land, så hadde jeg dratt... Jeg hadde tilsvarende blitt veldig skuffet om mine søsken ikke kom i mitt bryllup. Dropp gave om du ikke har råd til det
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #12 Skrevet 30. juni 2010 ..men badet har du råd å pusse opp? Hadde blitt skikkelig SUR om mine søsken ikke kom, men koset seg med sitt nye bad!!!! Gaven er ikke viktig, men at de er der og deler denne dagen med deg!
Vindmølle Skrevet 30. juni 2010 #13 Skrevet 30. juni 2010 Hvis du har penger til å pusse opp badet har du også penger til å dra i bryllup til din søster synes nå jeg. Så får du heller vente litt med å pusse opp badet, kanskje høre med dine foreldre om de kan hjelpe deg med et lite lån, droppe evt. annen planlagt ferie og/eller prøve å gjøre det rimeligere (finnes det f.eks. campinghytter i steden for hotell osv) Hadde min søster latt være å komme i mitt bryllup med begrunnelse økonomi, og deretter pusset opp badet sitt like etterpå hadde jeg blitt kjempeskuffet! Din søster gifter seg forhåpentligvis bare en gang, og da gjør man det man kan for å kunne delta. Om det gjør at oppussingen forskyves en måned eller tre så lever man helt fint med det. Men å droppe en søsters bryllup vil man trolig angre på lenge.
Fluffe Skrevet 30. juni 2010 #14 Skrevet 30. juni 2010 min søster gifter seg i en annen by enn hjembyen. det er forsåvidt et "voksent" bryllup, men jeg vet hun er ekstremt gira på planlegging etc. jeg hadde i utgangspunktet tenkt å dra dit selvsagt, men nå som jeg regner med det så blir utgiftene totalt rett over 6000 kr.... det er inkludert hotell, togreise, reise til selve stedet og gave. må også avspasere noen timer fra jobb, så tapt lønn er medregnet(vil jo følgelig få mindre lønn). har ingen mulighet for privat overnatting, og jeg har ikke medregnet mye penger til gave... har jo veldig lyst å delta, men hadde ikke tenkt på at det ble såpass kostbart.... jeg har endel store utgifter fremover(renovering bad + et par andre store utgifter), og vi har ikke stor inntekt. hun blir ekstremt skuffa om jeg ikke kommer(vi er ikke nære, men jeg tror nok hun har medregnet at alle kan stille), men jeg tenkte kanksje det hjalp om jeg tilbød litt ekstra i gave istedet.... huff... Hvis min bror hadde prioritert ett bad foran mitt bryllup hadde jeg blitt ekstremt skuffa. Hvis du virkelig setter badet foran søsteren din så er det kanskje like greit hun slepper å må ha deg i bryllupet sitt.Det er jo tross alt en familie dag og familie prioriterer ikke ett bad foran søskens bryllup
Gjest Airi Chikako Skrevet 30. juni 2010 #15 Skrevet 30. juni 2010 min søster gifter seg i en annen by enn hjembyen. det er forsåvidt et "voksent" bryllup, men jeg vet hun er ekstremt gira på planlegging etc. jeg hadde i utgangspunktet tenkt å dra dit selvsagt, men nå som jeg regner med det så blir utgiftene totalt rett over 6000 kr.... det er inkludert hotell, togreise, reise til selve stedet og gave. må også avspasere noen timer fra jobb, så tapt lønn er medregnet(vil jo følgelig få mindre lønn). har ingen mulighet for privat overnatting, og jeg har ikke medregnet mye penger til gave... har jo veldig lyst å delta, men hadde ikke tenkt på at det ble såpass kostbart.... jeg har endel store utgifter fremover(renovering bad + et par andre store utgifter), og vi har ikke stor inntekt. hun blir ekstremt skuffa om jeg ikke kommer(vi er ikke nære, men jeg tror nok hun har medregnet at alle kan stille), men jeg tenkte kanksje det hjalp om jeg tilbød litt ekstra i gave istedet.... huff... Dette minner meg litt om faren min, som pusset opp kjøkkenet i stedet for å komme i konfirmasjonen til min søster...
Emelie Skrevet 30. juni 2010 #17 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Jeg synes du skal delta i din søsters bryllup, man gifter seg som regel en gang og dette er en merkedag for livet. Hun blir sikkert kjempeglad for at du kommer! Kjøp en billig "tanken teller gave" og lag et hjemmelaget flott kort til. Det er kanskje mulig å få rabatt på toget? Det hender de kjører billigkampanje eks. kr 150,- Oslo - Bergen osv. Eller fly hvis det er et alternativ? Undersøk om det er flere som skal dra samtidig, kanskje dere kan ta felles transport fra togstasjonen og til stedet der bryllupet skal være? I stedet for hotell, undersøk om det finnes motell eller vandrerhjem i nærheten. Jeg bodde selv på et vandrerhjem i Trondheim da min storesøster giftet seg, delte rom med lillesøster - hadde med eget sengetøy. Sov godt, og hadde det koselig. Dusj var det også der, og ruinert ble man ikke. Lykke til! Endret 30. juni 2010 av Emelie
Emelie Skrevet 30. juni 2010 #18 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Dette minner meg litt om faren min, som pusset opp kjøkkenet i stedet for å komme i konfirmasjonen til min søster... Kan ikke la være å kommentere; dette synes jeg var ille, dette er en dag som ikke kommer igjen - og så lar han en materiell ting gå foran sin datter...stakkars Endret 30. juni 2010 av Emelie
Gjest Airi Chikako Skrevet 30. juni 2010 #19 Skrevet 30. juni 2010 Kan ikke la være å kommentere; dette synes jeg var ille, dette er en dag som ikke kommer igjen - og så la har en materiell ting gå foran sin datter...stakkars Vi syntes det var ganske ille, vi også Argumentene var mange av de samme som her, og han klarte fint å rettferdiggjøre det for seg selv. Det er derfor jeg nevner det. Jeg ville gjort mitt ytterste for å delta i det bryllupet - hør med familien om de ikke kan hjelpe deg. Og forsøk å finne billige rom og kanskje noen andre å dele med. Gaven kan jeg ikke tenke meg at hun blir snurt for å ikke få, om du forklarer situasjonen. Nærværet ditt er mye vikigere.
PecanPie Skrevet 30. juni 2010 #20 Skrevet 30. juni 2010 Ja, det er dårlig gjort. Avspaserer du har du allerede tjent inn eller skal tjene inn den tiden du avspaserer. Du mister ikke denne lønnen, antakelig tjener du mer pga. overtid. Det er mange måter å løse den økonomiske utfordringen på. Du kan jobbe flere timer i forkant, utsette noen av de store utgiftene dine, leve litt sparsomt og droppe noen goder fram til bryllupet, låne penger av nær familie etc. Om det er slik at du rett og slett ikke vil dra i bryllupet, så bør du si det og ikke skylde på økonomien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå