Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ansatt i et prosjekt (eneste ansatte på prosjektbasis, alle andre i bedriften har fast stilling.) Min kontrakt er at jeg skal jobbe for bedriften fra januar t.o.m. juli - og det har aldri vært snakk om at jeg skulle ha ferie i og med at dette kun var et 7 måneders prosjekt. I fjor jobbet jeg noe for bedriften og ble da lønnet på timebasis.

Problemet mitt er at i juni fikk jeg som alle andre utbetalt feriepenger i stedet for lønn. Det ble jo forsvinnende lite, langt under halvparten av min vanlige månedslønn!

Jeg synes dette er urettferdig i og med at jeg jobber som vanlig og ikke skal ha ferie. Kan jeg ikke få vanlig lønn da?

Før jeg tar dette opp, vil jeg gjerne vite hva jeg egentlig har rett til. Lønningskontoret sier bare at alle får feriepenger i juni uansett. Men går det ikke an å få vanlig lønn hvis man jobber som vanlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dersom du skal jobbe i stedet for å ta ut ferie skal du selvfølgelig ha både feriepengene fra i fjor og vanlig lønn.

Skrevet

Loven regulerer dette og du har rett på lønn ettersom du ikke har full opptjening.

Skrevet

Takk for kjapt svar! Visste ikke at dette var så selvfølgelig - fikk som sagt bare høre at "alle får feriepenger i stedet for lønn i juni". Da tror jeg at jeg skal ta dette opp med sjefen...

Skrevet

Får du bare feriepenger er det bare å ta ut ferien din, ganske greit :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Loven regulerer dette og du har rett på lønn ettersom du ikke har full opptjening.

Mener du man har rett til lønn om man ikke har opptjent rett til feriepenger?

Har du link til denne loven?

Skrevet (endret)

Du har faktisk rett og plikt til å avvikle ferie! Du har ikkje lenger lov å få lønn i staden for ferie. Feriedagar du ikkje tar i år, må du overføre til neste år.

Viss du planlegger å ta ferien din etter at prosjektet er slutt, skal du sjølvsagt ha betalt lønn for dei dagane du jobber no.

Det kom ny ferielov i fjor!

Edit: Har du ikkje opptent full ferie, har du heller ikkje plikt til å ta ut meir ferie enn det feriepengene dekker!

Endret av cogito
Skrevet

Du har faktisk rett og plikt til å avvikle ferie! Du har ikkje lenger lov å få lønn i staden for ferie. Feriedagar du ikkje tar i år, må du overføre til neste år.

Viss du planlegger å ta ferien din etter at prosjektet er slutt, skal du sjølvsagt ha betalt lønn for dei dagane du jobber no.

Det kom ny ferielov i fjor!

Edit: Har du ikkje opptent full ferie, har du heller ikkje plikt til å ta ut meir ferie enn det feriepengene dekker!

Signerer. Har holdt på med akkurat det samme selv i det siste.

Skrevet

Hun har ikke opptjent rett til feriepenger som dekker inn inntektstapet,

dermed er det irrelevant om hun kan flytte mer enn 12 feriedager til kommende år eller ikke.

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen, og for mange oppklaringer.

Etter å ha lest dette, tok jeg det opp med sjefen - resultat: jeg får utbetalt to lønninger neste måned!

Igjen tusen takk for hjelpen! Godt å ha et panel klart til å hjelpe når man trenger det :helen:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...