Sweetpea25 Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Hei! Som snart førstegangskjøpere, lurer jeg på hva folk flest bruker på de ulike utgiftsposter pr. måned, som: - Kommunale utgifter. - Strøm. - Mat. - Lån Etc.. Og hva sitter du igjen med etter at alle utgifter er betalt? Endret 30. juni 2010 av Sweetpea25
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Kommunale utgifter blir delt opp og betales 2 ganger i året, men man kan jo selvfølgelig dele hele beløpet på 12 og se hva kommunale avgifter koster per mnd. i snitt. Hvor stor avgiften er varierer etter hvor du bor, og hvordan du bor, tror jeg. (Altså om du eier leilighet i blokk blir den mindre enn om du eier enebolig.) Strømregninga hos oss varierer med årstidene fordi vi har et ganske dårlig isolert hus/vinduer må byttes. Det kan være en del å spare på å kjøpe varmepumpe, og å sjekke litt på priser når du kjøper ved, hvis dere får vedfyring da. Vi har et lån på nærmere 2 mill, og har valgt 20 års nedbetaling, mener vi betaler 11.000 i mnd nå..)! Mat variere også, men denne utgiftsposten er heldigvis en man kan kutte ned utgifter på om man er litt bevisst. Hvor stort er/blir boliglånet deres på og hvor mange år har dere tenkt å sette som nedbetalingsplan? (Tror man kan velge maksimalt 30 år hos de fleste banker, da blir jo beløpet pr. mnd minst mulig, men tar lengre tid og mer går til renter.)
Sweetpea25 Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2010 Kommunale utgifter blir delt opp og betales 2 ganger i året, men man kan jo selvfølgelig dele hele beløpet på 12 og se hva kommunale avgifter koster per mnd. i snitt. Hvor stor avgiften er varierer etter hvor du bor, og hvordan du bor, tror jeg. (Altså om du eier leilighet i blokk blir den mindre enn om du eier enebolig.) Strømregninga hos oss varierer med årstidene fordi vi har et ganske dårlig isolert hus/vinduer må byttes. Det kan være en del å spare på å kjøpe varmepumpe, og å sjekke litt på priser når du kjøper ved, hvis dere får vedfyring da. Vi har et lån på nærmere 2 mill, og har valgt 20 års nedbetaling, mener vi betaler 11.000 i mnd nå..)! Mat variere også, men denne utgiftsposten er heldigvis en man kan kutte ned utgifter på om man er litt bevisst. Hvor stort er/blir boliglånet deres på og hvor mange år har dere tenkt å sette som nedbetalingsplan? (Tror man kan velge maksimalt 30 år hos de fleste banker, da blir jo beløpet pr. mnd minst mulig, men tar lengre tid og mer går til renter.) Vi har planer om å kjøpe et hus som koster 2 250 000 kr. Det blir ca. 12.000 kr i måneden i nedbetaling på lånet. Kommunale avgifter kommer på ca. 12 000 kr i året. Strøm har vi regnet ca. 24 000 i året (er varmepumpe og peis, i tillegg til elektrisk oppvarmning). Husforsikring, pluss div andre forsikringer har vi regnet med omtrent 10 000 i året. (Innboforsikring har jeg igjennom Fagforbundet). Mat-posten er vi veldig usikre på, men har regnet med ca. 6 000 kr i måneden, kanskje litt for lite? Tv, internett og mobiler har vi regnet ca. 1500 kr i måneden. Er det noe annet man må regne med?
Gjest SmallTalk Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Kommunale utgifter blir delt opp og betales 2 ganger i året, men man kan jo selvfølgelig dele hele beløpet på 12 og se hva kommunale avgifter koster per mnd. i snitt. Hvor stor avgiften er varierer etter hvor du bor, og hvordan du bor, tror jeg. (Altså om du eier leilighet i blokk blir den mindre enn om du eier enebolig.) Vi får regning på kommunale utgifter hvert kvartal, altså 4 ganger i året. Tror ikke 2 ganger er noen endelig fasit. Vi har stor enebolig og betaler ganske mye i kommunale utgifter i året. Hadde vi hatt mye mindre boflate hadde vi betalt mindre. Men dette varierer veldig fra kommune til kommune. Strøm: Bor i en stor enebolig som har en del store vindusflater. Strømregningen varierer med sesongen, men det er sikkert i snitt 2000 i mnd. Mat: Kommer an på antall personer i husholdningen. Vi er to voksne + hund og bruker ca 3000-4000 i mnd på mat og drikke. Lån: Kommer helt an på hvor mye man har i lån, løpetid på lånet og rente. Vi har ca 2,2 mill i lån og 15 års løpetid. Betaler rundt 16.000 i mnd. Forsikringer: Dette er alfa og omega. Ligger på ca 2000 i mnd som da dekker hus, innbo, reise, bil, 2x livsforsikringer, 2x ulykkesforsikringer og en uførepensjon.
Gjest SmallTalk Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Hvor mange er dere i husholdningen? Er dere 4 stk er ikke 6000 så galt. Er dere to stk er det MYE. Husk å regne inn eventuelle bil- og reiseutgifter i budsjettet. Dette blir faktisk en del per mnd. Klær, sko, frisør osv. Ikke nødvendigvis hver mnd, men dette trekker også litt penger. Uforutsette utgifter er også en fordel å ta høyde for. Plutselig ryker vaskemaskinen, komfyren eller noen deler på bilen. Det kan bli dyrt. Hvordan har dere tenkt til å løse dette? Sett av noen kroner hver mnd på en egen utgiftskonto er mitt forslag.
Sweetpea25 Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Hvor mange er dere i husholdningen? Er dere 4 stk er ikke 6000 så galt. Er dere to stk er det MYE. Husk å regne inn eventuelle bil- og reiseutgifter i budsjettet. Dette blir faktisk en del per mnd. Klær, sko, frisør osv. Ikke nødvendigvis hver mnd, men dette trekker også litt penger. Uforutsette utgifter er også en fordel å ta høyde for. Plutselig ryker vaskemaskinen, komfyren eller noen deler på bilen. Det kan bli dyrt. Hvordan har dere tenkt til å løse dette? Sett av noen kroner hver mnd på en egen utgiftskonto er mitt forslag. Oki, men det var godt å høre Vi er kun 2 stykker. Min kjære har en bil, men denne er nedbetalt om 4-5 måneder, utover dette har han utgifter på ca. 2500 kr i måneden (bensin, vedlikehold og forsikring). Selv har jeg en "bufferkonto" på ca. 90 000, som jeg kan bruke penger av dersom jeg tjener litt lite en måned, har også planer om å ta "lappen" om tid og stunder. Klær, frisør, sminke, tannlege, lege, gaver etc. har jeg tenkt og bruke av pengene jeg har til overs etter at alt det faste er betalt. Så har vi planer om å lage en sparekonto, som vi kan sette av litt penger på, som kan gå til reiser, dersom noe må repareres etc. Men hva er minimum man bør sitte igjen med av "egne" penger, etter at alt er betalt? Har lyst å unne meg en sydentur i året, og kunne kjøpe ting, uten å måtte snu hver krone... Har regnet ut at vår totale kostnad blir på 23 500 kr pr måned. I underkant av 12 000 på hver, og med skattefradrag blir det i underkant 11 000 på hver. Selv har jeg veldig variabel lønn, har 40 % stilling, men jobber mye ekstra, og kan tjene alt fra 14 - 25 000 i måneden, men i snitt har jeg vel rundt 18 000. (utbetalt). Endret 30. juni 2010 av Sweetpea25
Gjest SmallTalk Skrevet 1. juli 2010 #7 Skrevet 1. juli 2010 Jeg bør kanskje omformulere meg litt på 6000 kr på mat i måneden. Dersom dere lager og spiser middag + frokost hjemme så er dette mye. Dersom dere spiser ute på restaurant flere ganger i mnd så blir det kanskje lite. Men en gjennomsnittlig familie på 2 stk bør kunne klare seg bra på rundt 4000 i mnd. Hvor mye som er vanlig å sitte igjen med etter at alt er betalt, kommer an på hva slags forbruk man har. Her kommer vi ifølge banken til å sitte igjen med ca 11.000 tilsammen hver måned etter at alle utgifter er trukket fra. Dette er da etter at alt fra mat og oljeskift på bilen til huslån og forsikringer er betalt. Dette tror jeg er et ganske bra overskudd. Har man en grei økonomi og grei pengestyring så skal det ikke være noe problem å komme seg til syden en gang i året. Der må man bare sette tæring etter næring og ikke bo på luksushotell dersom man ikke har råd til det. Jeg har vært student i tre år nå, og har alikevel kommet meg til syden for egen regning i alle tre årene, og da rundt nyttår når prisene er høye. Har til og med hatt råd til å bo på bra hotell og å spise ute 2-3 ganger om dagen i en uke. Alt handler om prioriteringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå