Gjest Sunburn Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Vil så gjerne greie det, men sliter litt med motivasjonen. Kan vi ikke ramse opp gode grunner for å slutte?? Om det er noen andre som snuser her da, og som kanskje har tenkt litt på at de vil slutte..? Lurer veldig på hva som er lurest av å slutte tvert imorgen, eller sette en dato litt frem i tid og trappe ned litt først.. Hva tror dere er best? Sunburn
Gjest Awsome Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Potensielle helseskader ved snusbruk Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund kan tannkjøttet trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull. Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter lenger tid blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Enda senere kan tannkjøttet bli rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70 % av de som snuser får noe som kalles snuslomme. Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt. Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste ytre årsaken til impotens hos yngre menn, selv om det ikke er ofte at ytre årsaker forårsaker impotens. Kreft: Snus inneholder stoffer som er kreftfremmkallende.Et av stoffene er nitrosaminer. Dette stoffet finnes også i matvarer som f.eks ketchup. Sukkersyke: Ved å snuse øker risikoen for å utvikle diabetes type 2. Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen. Høyt blodtrykk: En vanlig pris inneholder ca. dobbelt så mye nikotin som en sigarett. Prisen legges under leppa. Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og du får dermed også høyere blodtrykk. Graviditet og snus: Hvis gravide snuser går nikotinet over i fosterets blod. Dette kan medføre at barnet blir født for tidlig og får lavere fødselsvekt. Snusing kan også føre til svangerskapsforgiftning. Noen gode grunner til å slutte
Gjest TS Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Hehe ja, det hjalp litt det der Tusen takk! Men det er en heftig diskusjon overalt ang. om snus er kreftfremkallende eller ikke. Til nå ser det egentlig ikke ut som det faktisk er bevist.... Men jeg kjemper videre!!
Gjest canvas Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 hei sunburn! Hvorfor skal man vente til det er bevist om det er fremkallende eller ikke? Så i tillegg til alle de goooode grunnene Awsome nevner her, så bare TENK på alle pengene en sparer! Jeg regnet på det, og jeg brukte faktisk 1000 kr i mnden på snus, altså 12.000 i året, og samboeren min det samme, samtidig som jeg klaget over at vi aldri hadde penger til å f.eks dra på konserter osv Nå er det 12 dager siden vi begge sluttet :D De første dagene var verst, absolutt. Nå merker jeg bare et _svakt_ nikotinsug, og sover noe dårlig. Utenom det er det nok mest det psykiske og det at det har blitt en vane Sambo gikk forøvrig helt "på veggen", og ble sittende å bare riste noen timer, men etter en nikotintyggis gikk det fint, og nå bruker han ikke tyggisen heller Lykke til!! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå