Gå til innhold

Hva er det lengste du har gått med dags linser i strekk? Hvor skadelig er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg bruker som dere skjønner linser. For meg ender det ofte at jeg bruker samme linsen flere dager.. Ja skammelig nok har jeg hatt på samme linsene i nesten 3 uker en gang.

Jeg synes det gjør vondt og ta de ut og sette de inn jeg har alltid lett blitt sår når jeg tar av eller på linser. Da jeg fulgte bruksanvisningen gikk jeg med briller anen hver dag og linser annen hver omtrent fordi jeg ble så sår på øyet..

Noen ganger tenker jeg å jeg vil ta ut linsene nå før jeg legger meg eller nei det vil jeg ikke for tenk om jeg blir sår og må gå med briller i morgen!

Det som er ille med mine briller er at synet mitt forandrer seg så fort så de nye glassene jeg kjøpte for et halvt år siden passer meg ikke så bra nå lenger. Det blir jo ganske dyrt. Nå går jeg også til opptikker ganske ofte så jeg har tenkt at de sikkert fanger meg opp om noe går galt..?

Hvor skadelig er dette?

Hva risikerer jeg?

Hvor stor er risikoen?

Hva er det lengste du har gått med linser i strekk?

Skammer du deg litt?

Blir glad for alle svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Hva slags linser bruker du? Dags-, måneds- eller andre typer linser?

Jeg bruker dagslinser, og har noen ganger brukt de i 2-3-4 dager på rad. Da har jeg gjerne glemt vekk å ta med linser og reist avsted. Svært ubehagelig, ettersom jeg også måtte sove med dem. Hadde jo ikke linsevæske heller.

Det som kan skje er at du får øyebetennelser, at vevet i øyet endrer seg og at du får større synsproblemer enn du har fra før.

Du må snakke med optikeren din om dette, for det høres svært ubehagelig ut. At du blir sår på øyet er merkelig. Tar du mye med fingrene på linsa mens den sitter i? Er du rød og renner det?

Skrevet

Hva slags linser bruker du? Dags-, måneds- eller andre typer linser?

Jeg bruker dagslinser, og har noen ganger brukt de i 2-3-4 dager på rad. Da har jeg gjerne glemt vekk å ta med linser og reist avsted. Svært ubehagelig, ettersom jeg også måtte sove med dem. Hadde jo ikke linsevæske heller.

Det som kan skje er at du får øyebetennelser, at vevet i øyet endrer seg og at du får større synsproblemer enn du har fra før.

Du må snakke med optikeren din om dette, for det høres svært ubehagelig ut. At du blir sår på øyet er merkelig. Tar du mye med fingrene på linsa mens den sitter i? Er du rød og renner det?

Jeg tar ikke på linsa når den sitter på, bortsett fra når jeg tar den av og på da selvsagt. Blir ofte litt rød når jeg tar av eller på linsa men det kan føles veldig sårt og være smertefult klarer derfor ikke og ha på en ny linse fordi det da gjør så vondt og ha den på.

Jeg opplever ikke ubehag av og ha på samme linser lenger i strekk.

Det er snakk om endags engangslinser.

Vet at det finnes nattlinser som går ann og ha på i en måned i strekk men jeg vegrer meg litt for dette for når jeg skal ha på linser så er det noen ganger såpass smertefult og det går heller ikke over så da ender jeg med å ta ut linsa. En gangs månedslinser går vel ikke ann og vaske heller så om jeg trenger mage forsøk så går jo dette litt i vasken.

Skrevet (endret)

Går fint an å ha engangslinser i linsevæske jo. Det gjør jeg ofte.

Du må alltid ta av linsene om natten! Det kan være veldig farlig å sove med de eller ha de i for lenge, fordi vevet kan skades og du kan bli sår og det er smertefullt.

Det kalles ENdagslinser! Vil tro det er ok å bruke de et par dager på rad, dersom man har de i linsevæske over natten.

Endret av mariab
Skrevet

Har et par råd til deg:

1) Ta kontakt med optikeren din så fort som mulig, og forklar situasjonen! Det er ikke verdt å risikere øye- eller synsproblemer pga. feil linsebruk! Ikke hør på oss på KG før du hører på optikeren!

2) Du kan f.eks. spørre om å prøve et annet linsemerke. Første gang jeg byttet merke, ble jeg veldig overrasket over hvor lett det var å ta dem ut, de liksom spratt ut av seg selv og dermed ble det slutt på all sårhet.

3) Jeg vil anbefale deg å spørre om å prøve døgnlinser. Da trenger du ikke ta dem ut på en måned. Jeg bruker slike, og er veldig fornøyd, synes de puster bedre og er mer behagelige for øyet. Og jo, du kan ta dem ut og rense dem så ofte du vil. Samme hvor mange forsøk du trenger, er de mer holdbare enn dagslinser! Jeg tar ofte mine ut etter to uker og går noen dager med briller før jeg setter dem inn igjen. Dette kan du gjøre så ofte du vil.

For meg høres det ut som du bruker feil linsemerke for dine øyne. Men som sagt, dette må optikeren din svare på! Jo før, jo heller!

Skrevet

Bruker dagslinser, og jeg har aldri sovet med dem. Eller brukt de på nytt dagen etter. Er en grunn til at de kun skal brukes en dag, kanskje du burde gå over til månedslinser eller to-ukers?

Skrevet

Har et par råd til deg:

1) Ta kontakt med optikeren din så fort som mulig, og forklar situasjonen! Det er ikke verdt å risikere øye- eller synsproblemer pga. feil linsebruk! Ikke hør på oss på KG før du hører på optikeren!

2) Du kan f.eks. spørre om å prøve et annet linsemerke. Første gang jeg byttet merke, ble jeg veldig overrasket over hvor lett det var å ta dem ut, de liksom spratt ut av seg selv og dermed ble det slutt på all sårhet.

3) Jeg vil anbefale deg å spørre om å prøve døgnlinser. Da trenger du ikke ta dem ut på en måned. Jeg bruker slike, og er veldig fornøyd, synes de puster bedre og er mer behagelige for øyet. Og jo, du kan ta dem ut og rense dem så ofte du vil. Samme hvor mange forsøk du trenger, er de mer holdbare enn dagslinser! Jeg tar ofte mine ut etter to uker og går noen dager med briller før jeg setter dem inn igjen. Dette kan du gjøre så ofte du vil.

For meg høres det ut som du bruker feil linsemerke for dine øyne. Men som sagt, dette må optikeren din svare på! Jo før, jo heller!

Jeg har prøvd noen linsemerker, hvilket linsemerke bruker du?

Har time hos optikeren om to uker fikk lyst på time med en gang nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...