Gå til innhold

Trening for å legge på seg i vekt

Anbefalte innlegg

Gjest azorpro
Skrevet

Heihei. Er en jente på 21år, 167cm og 50kg.

Selv synes jeg at jeg skulle hatt noen ekstra kilo. Jeg spiser mye, også mye fett, og også mye sunt. Men legger fremdeles ikke på meg.

Det som jeg ønsker mest er å få litt fyldigere lår og rumpe. Overkroppen er jeg ganske fornøyd med :)

Noen som har noe tips???

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du sier ingenting om hva det er du ønsker å legge på deg. Muskler? Eller fett?

Hvis det er førstnevnte, er tung styrketrening det beste. Knebøy og markløft er gode øvelser for underkroppen, som trener en rekke muskler samtidig. Tren tungt, med frivekter (ikke apparater siden disse ikke trener den viktige kjernemusklaturen), og ha alltid minst èn dag hvile mellom hver gang du trener samme muskler.

Hvis det er fett du vil legge på deg, er kombinasjonen raske karbohydrater (sukker, lyst brød, hvit ris, osv) og fett det som mest effektivt vil bidra til at det lagres fett på kroppen.

Det er selvsagt kun den første metoden som er å anbefale, både av utseende- og ikke minst helsemessige årsaker. :)

Skrevet

Det er selvsagt kun den første metoden som er å anbefale, både av utseende- og ikke minst helsemessige årsaker. :)

Tja, det er ikke akkurat helsemessig forsvarlig for en kvinne å ha for lite fett på kroppen, noe undervektige gjerne har.

Når det gjelder tips for å legge på seg, er vel det å spise mer mat gjerne det eneste som fungerer. Trene bør man gjøre uansett hva man ønsker å oppnå, så mitt råd er å se nærmere på kostholdet ditt da det er det som vil ha noe å si for eventuell vektoppgang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er ikke akkurat helsemessig forsvarlig for en kvinne å ha for lite fett på kroppen, noe undervektige gjerne har.

Når det gjelder tips for å legge på seg, er vel det å spise mer mat gjerne det eneste som fungerer. Trene bør man gjøre uansett hva man ønsker å oppnå, så mitt råd er å se nærmere på kostholdet ditt da det er det som vil ha noe å si for eventuell vektoppgang.

Det er klart man er nødt til å ha en viss fettprosent, men den skal ikke oppnås koste hva det koste vil. Raske karbohydrater er like usunt enten man er undervektig eller ei, og bør derfor unngås.

Skrevet

Det er klart man er nødt til å ha en viss fettprosent, men den skal ikke oppnås koste hva det koste vil. Raske karbohydrater er like usunt enten man er undervektig eller ei, og bør derfor unngås.

Nei, det er jeg naturligvis helt enig i. Selv om man skal opp i vekt bør man ikke kaste innpå med usunn mat.

Mye proteiner, sunt fett og karbohydrater fra sunne matkilder er vel gjeldende kostholdsråd enten man skal opp eller ned i vekt. Den eneste forskjellen bør være mengden.

Skrevet

Anbefaler styrketrening av hele kroppen hvis målet er å gå opp i vekt.

Ellers er det bare å spise.

Siden du uttaler deg om at raske karbohydrater er usunt uansett hva.

Så vil jeg spør deg et spørsmål.

Hvis jeg trener styrke og tømmer glykogenlageret i noen muskler. Er da da usunt med litt raske karbohydrater for å fungere?

Gjest azorpro
Skrevet

Ja det er lett for mange å si at det bare er å spise mat, så vips legger du på deg. Men det er ikke sånn hos meg desverre. Vekta har vist det samme i over 5år, noen ganger pluss og andre ganger minus. Jeg spiser mye, mye forsjellig. Pasta, ris, poteter, grønnsaker, kjøtt, fete sauser. Og til de grader my sukker! :ler:

Så tror ikke mat er tingen for meg akuratt, for det spiser jeg nokk av fra før. Men har hørt at det finnes en "shack" som jeg kan kjøpe på helsekost. Den er for vektøkning. Tror det er karbohydrat. Kanskje det kan hjelpe, hvis jeg trener styrke trening i tilegg? :)

Skrevet

Vil også anbefale deg å begynne med styrketrening. I tillegg til at det er trening som er effektiv for din utfordring, så er det også veldig morsom trening! :)

Du kan også kjøpe næringsdrikker på apoteket som du kan ta ved siden av den vanlige kosten, som kan hjelpe deg med en vektoppgang. De er ganske dyre, men de kan kanskje være verdt investeringen i en periode.

Lykke til! :)

Skrevet

nøtter! Det er fint å spise, innholder en del kcal og fett. Du kan småspise nøtter og tørket frukt innimellom.

Ellers er ikke helsekosten et dumt sted å spørre om råd, det kan være de har noen gode barer som du kan spise :)

Gjest azorpro
Skrevet

Tror jeg skal høre om helsekosten har sånn "pulver" som jeg blander me vann/melk, og drikker. For vektøkning :)

Skrevet

Ja det er lett for mange å si at det bare er å spise mat, så vips legger du på deg. Men det er ikke sånn hos meg desverre. Vekta har vist det samme i over 5år, noen ganger pluss og andre ganger minus. Jeg spiser mye, mye forsjellig. Pasta, ris, poteter, grønnsaker, kjøtt, fete sauser. Og til de grader my sukker! :ler:

Så tror ikke mat er tingen for meg akuratt, for det spiser jeg nokk av fra før.

Nei, jeg kan garantere at du ikke spiser nok. Prøv å øke porsjonsstørrelsene på alt du har i deg, og bøtt i tillegg nedpå helmelk, minst en liter (og gjerne to) om dagen.

Gjest azorpro
Skrevet

Nei, jeg kan garantere at du ikke spiser nok. Prøv å øke porsjonsstørrelsene på alt du har i deg, og bøtt i tillegg nedpå helmelk, minst en liter (og gjerne to) om dagen.

Men jeg kan jo ikke spise mere enn jeg orker? :/ Men skal alikevell prøve å spise som en hest fra nå av :-D

• 2 uker senere...
Skrevet

Har samme problemet, og jeg spurte en "ekspert" på området og hun sa at jeg skulle spise ofte, men sunt. Gjerne spis mer enn du har brukt til nå, og unngå mye fiber siden det gir lang metthetsfølelse. Spis et lite mellommåltid (frukt, smoothie, nøtter) mellom hvert hovedmåltid. Middagstallerkenen skal deles i tre med like mye kjøtt/fisk, potet/ris og grønnsaker, og fet fisk er bra.

Det er helt feil å tro at man skal spise mye usunn mat når man skal legge på seg. Bare spis sunt, men litt mer. Også kan du unne deg dessert ;)

Styrketrening tror jeg også er lurt om du skal legge på deg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men jeg kan jo ikke spise mere enn jeg orker? :/ Men skal alikevell prøve å spise som en hest fra nå av :-D

Og fete må spise mindre enn de vil for å gå ned (mange sliter med sultfølelse i begynnelsen). Slik er livet!

Gjest azorpro
Skrevet

Og fete må spise mindre enn de vil for å gå ned (mange sliter med sultfølelse i begynnelsen). Slik er livet!

Ja men spørsmålet mitt er å gå opp i vekt. Det kan da ikke være såå vanskelig og få det til. Noen som har prøvd denne:

http://www.proteinfabrikken.no/Avdelinger/Proteinfabrikken/Protein/Whey/Myseprotein/Proteinfabrikken/100--Whey-Protein-1000g-SkogsbærProteinfabrikken-11236.aspx

eller

http://www.proteinfabrikken.no/Avdelinger/Proteinfabrikken/Vektøkning/Big_Mass/Big-Mass-Gainer-1000g-SjokoladeProteinfabrikken-11141.aspx

Skrevet

Har prøvd big mass sjokolade.

Bruker det kun hvis jeg har en ekstrem fysisk krevende dag. Da jeg gjerne sliter med å få i meg all næringen + litt til i løpet av dagen. Det smaker helt greit, men så er jeg typen som kan spise alt og da.

For å vedlikeholde vekten min så må jeg spise ca 3200kcal til dagen. Noe jeg klarer fint med vanlig variert "planlagt" mat. Er til tider oppe i 4000kcal, går ca opp 0,3kg i uka da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...