Gå til innhold

Når bidragspliktige ikke betaler bidrag

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en avtale om bidrag og alt går gjennom NAV innkreving. Nå er det derimot uenighet om størrelsen på bidraget og ex sier at h*n ikke vil betale bidrag helt frem til nytt bidrag er fastsatt. H*n vil heller sette penger på sin egen konto og spare de og evt løse ut bidragssgjeld som bygger seg opp i mellomtiden.

Hvordan blir det for meg da? Bidraget er relativt høyt, og det vil være stor forskjell om jeg bare får vanlig bidragsforskudd i stedet for vanlig bidrag.

Vil NAV bare utbetale bidragsforskudd så lenge ex´en ikke betaler bidraget sitt, eller får jeg tidligere fastsatt bidrag frem til en eventuell endring?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en avtale om bidrag og alt går gjennom NAV innkreving. Nå er det derimot uenighet om størrelsen på bidraget og ex sier at h*n ikke vil betale bidrag helt frem til nytt bidrag er fastsatt. H*n vil heller sette penger på sin egen konto og spare de og evt løse ut bidragssgjeld som bygger seg opp i mellomtiden.

Hvordan blir det for meg da? Bidraget er relativt høyt, og det vil være stor forskjell om jeg bare får vanlig bidragsforskudd i stedet for vanlig bidrag.

Vil NAV bare utbetale bidragsforskudd så lenge ex´en ikke betaler bidraget sitt, eller får jeg tidligere fastsatt bidrag frem til en eventuell endring?

Bidragsforskudd, i mellomtiden, mens de krever inn det han skal betale.. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar. Det gjelder faktisk en *hun* her;)

Men med andre ord så får jeg ikke mine vanlige 4000, men forskuddet på ca 1200 frem til resten av bidraget kreves inn?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det gjelder faktisk en *hun* her;)

Men med andre ord så får jeg ikke mine vanlige 4000, men forskuddet på ca 1200 frem til resten av bidraget kreves inn?

Beklager. :) Det er ikke mange ganger jeg har hørt om at det er den veien. :) Men jeg kjenner jeg blir litt glad hver gang jeg hører om dem! (hvorfor har jeg ikke tenkt til å si her!)

Er det noen grunn til at hun ønsker ny avtale? Har hun gått ned i inntekt, har du fått deg ny samboer etc.? Og har en av dere levert inn en søknad, til NAV, om nytt fastsettelse av bidrag? (en søknad kan få tilbakevirkende kraft, og det kan hende at bidraget vil bli redusert!)

Hun vil pådra seg bidragsgjeld hvis hun nekter å betale bidraget - det er som å ikke betale regningene sine - kan ende med f.eks lønnstrekk. :)

Så ja du får bidragsforskudd imens bidraget kreves inn, men jeg tror du får bidragsforskudd etter inntekten din - sjekk nav.no.. :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Vedkommende bryr seg ikke om bidragsgjelden all den tid pengene uansett settes til side og en evetuell gjeld kan innløses før lønnstrekk eller lign.

men for meg betyr det altså en månedlig nedgang på flere tusen.

Bidraget vil kanskje endre seg da det er noen parametre som er justert. Det kan være så lite som hundrelapper, men det kan også bli en drøy tusenlapp eller vel så det.

Søknader til NAV sendes nå i månedsskiftet.

Jeg bestrider ikke retten til å be om ny bidragsberegning, men bare lurte på om det ville gjøre noe med det allerede fastsatte bidraget om bidragsbetaler ikke betaler inn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende bryr seg ikke om bidragsgjelden all den tid pengene uansett settes til side og en evetuell gjeld kan innløses før lønnstrekk eller lign.

men for meg betyr det altså en månedlig nedgang på flere tusen.

Bidraget vil kanskje endre seg da det er noen parametre som er justert. Det kan være så lite som hundrelapper, men det kan også bli en drøy tusenlapp eller vel så det.

Søknader til NAV sendes nå i månedsskiftet.

Jeg bestrider ikke retten til å be om ny bidragsberegning, men bare lurte på om det ville gjøre noe med det allerede fastsatte bidraget om bidragsbetaler ikke betaler inn.

Ja - du får kun bidragsforskudd, som sagt, tidligere. Det vil bli en reduksjon.

I mens må NAV Innkrevningssentral arbeide litt ekstra med å få tak i pengene (bidragsgjelden vedkommende vil få i mellomtiden) - som du vil få etterbetalt når NAVI får tak i disse pengene - men ingen kan si hvor lang tid det kan ta. (Hvis bidraget reduseres, kan det hende at bidragsgjelden vil bli noe redusert).

Hvis det er bidragspliktig som krever at bidraget fastsettes på nytt, vil jeg oppfordre til at kun vedkommende sender søknaden om fastsettelse av bidrag. Du trenger ikke sende noen søknad.

Jeg forsto at du ikke bestridet det. Det pleier alltid ligge med en grunn til hvorfor bidraget fastsettes, noe i situasjonen er endret og bidraget er noe høyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...