Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Jeg og min kjære har bestilt bryllupsreise til et sted vi begge har hatt lyst til å reise til i lang tid. Vi har selvfølgelig sagt til slekt og venner at vi gleder oss veldig til denne turen. Ei av venninnene mine har aldri hatt lyst til å reise til denne destinasjonen (snakket stygt om det til og med) men nå skulle hun plutselig dit. Så hun har reist og sender ivrig sms om hvordan det er på de ulike stedene/opplevelsene. (ja, hun gjør nøyaktig de tingene vi har booket). Hun er snill og "foreslår" hva vi burde/ikke burde gjøre osv.. Hvorfor gjør hun dette? Jeg kjenner at jeg blir litt irritert men det er kanskje gunnløst av meg. Hun er typen som hele tiden vil være midtpunktet. På fester blir hun sur hvis ikke hun har alles oppmerksomhet og sier ting som at hun skal finne en kjole slik at hun blir like fin som meg (bruden)...yiikes!! Dette er ei voksen dame som burde vite bedre men jeg tror hun aldri blir mer enn 19 år i hode. Neste gang hun skriver så har jeg lyst til å skrive at "det er fint at du koser deg, men jeg og sambo vil ikke vite hvordan stedet er på forhånd, vi vil oppleve det for første gang sammen". Er dette frekt? Jeg vet at når hun kommer tilbake fra ferien sin så kommer hun til å fortelle og fortelle om hvordan det var der. Det ødelegger litt av "mystikken" foss oss hvis dere skjønner hva jeg mener. Ikke at stedet vi har valgt er en nyoppdaget destinasjon, for all del.. men jeg synes hun er veldig korttenkt i sine handlinger.
Purple Basil Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Det hun driver med er utrolig unødvendig, jeg skjønner godt at det irriterer deg. Hvorfor hun gjør det er vanskelig å svare på, kan være det oppmerksomhetsbehovet. Har opplevd noe lignende selv, og da sa jeg bare klart ifra om at jeg ikke ville bli belært om min egen drømmedestinasjon (som hun forøvrig aldri hadde hatt noen interesse av). Slike mennesker må du bare ignorere!
lulle Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Jeg tror egentlig hun gjør det for å være hyggelig. Men du kan fint sende en sms som hvor du skriver at du ikke vil ha flere opplysninger fordi dere vil oppleve det selv. Det er ikke frekt:-)
Barcelone Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Jeg ville nok gjort som du selv sa og si at dere to heller vil finne ut av ting sammen, enn at hun skal ødelegge hele moroa for dere. =o)
Sunshine Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Skriv en hyggelig melding ala: "Så gøy! Men nå vil jeg ikke vite mer for vi gleder oss sånn til å oppdage tingene sammen. Kos deg videre "
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 Skriv en hyggelig melding ala: "Så gøy! Men nå vil jeg ikke vite mer for vi gleder oss sånn til å oppdage tingene sammen. Kos deg videre " Det var skikkelig bra tips. nå er det ikke bryllup det er snakk om for meg da, men jeg skal gi en sånn beskjed selv
Gjest Eurodice Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Jeg er ikke opptatt av å finne unnskyldninger og mulige forklaringer for hvorfor denne "venninnen" gjør det hun gjør. Jeg tror hun gjør dette mot deg på pur f***skap for å ødelegge opplevelsen for deg og kjæresten din.
Gjest Dhanu Skrevet 1. juli 2010 #8 Skrevet 1. juli 2010 Jøss... Folk oppfatter ting forskjellig, må jeg si! I min familie og omgangskrets tar vi gjerne kontakt med de som har vært på steder før, for å be om tips. Jeg har selv bistått familiemedlemmer maaaange ganger. Og når vi nå skal ha årets sommerferie, har vi fått de aller fleste tips av gode venner. Det setter vi umåtelig stor pris på! Så slipper vi å gå i "fellene", og er litt mer sikre på å få en best mulig opplevelse. Jeg syns det er deilig å få tips - og man følger jo bare de rådene man selv ønsker. Alt annet er det jo bare å lukke ørene for. Jeg syns ikke venninnen virker verken slem eller tankeløs - dette er noe som ville blitt ansett som en god tjeneste i min familie/omgangskrets!
Gjest Spinell Skrevet 1. juli 2010 #9 Skrevet 1. juli 2010 (endret) Enig med Dhanu. Det eneste som er litt rart er at hun har snakket negativt om stedet tidligere, men det er da ikke forbudt å ombestemme seg? Deling av reisetips er da som regel positivt. Dere som vil oppleve drømmedestinasjonen helt på deres egne premisser og upåvirket: hvordan stiller dere dere egentlig til reisehåndbøker? At enkelte er så selvsentrerte at de tror at noen bruker tid og penger og reiser på ferie til et sted bare for å ødelegge for dem selv, er mer overraskende! Endret 1. juli 2010 av Spinell
Gjest Eurodice Skrevet 1. juli 2010 #10 Skrevet 1. juli 2010 Enig med Dhanu. Det eneste som er litt rart er at hun har snakket negativt om stedet tidligere, men det er da ikke forbudt å ombestemme seg? Deling av reisetips er da som regel positivt. Dere som vil oppleve drømmedestinasjonen helt på deres egne premisser og upåvirket: hvordan stiller dere dere egentlig til reisehåndbøker? At enkelte er så selvsentrerte at de tror at noen bruker tid og penger og reiser på ferie til et sted bare for å ødelegge for dem selv, er mer overraskende! Hvis det er meg du sikter til med det siste avsnittet, Spinell, så vil jeg be deg lese TS' åpningsinnlegg en gang til. Jeg baserte mitt svar på hva hun der forteller om at hun og kjæresten (kommende mann) ville oppleve og finne ut om reisemålet på egen hånd. Nå er altså denne venninnen "snill" og sender sms med råd og tips. Jeg kan ikke se det på annen måte enn at hun vil ødelegge for dem.
Gjest Spinell Skrevet 1. juli 2010 #11 Skrevet 1. juli 2010 Hei Belladonna. Svaret mitt var ikke ment som kritikk av ditt svar, og det var TS sitt innlegg jeg først og fremst siktet til. Jeg har nemlig veldig vanskelig for å se for meg at noen ved sine fulle fem kan tenke ting som: "Åh, skal hun til NNN på bryllupsreise? Dit kunne jeg egentlig ikke tenkt meg å reise, men siden hun skal, så må jeg forte meg å reise dit først. Da skal jeg sende henne meldinger hver dag og fortelle. Det kommer helt sikker til å ødelegge hennes opplevelse av stedet. Koste hva det koste vil - ødelegge må jeg. Spiller ingen rolle om jeg bruker opp feriedager og penger, bare hun blir misfornøyd og ergerlig." Å anta at hovedårsaken til venninnens valg av feriemål er å ergre den kommende brud, gir meg et inntrykk av at TS er i overkant selvsentrert. Da mener jeg at Dhanus svar gir mere mening.
Piper Skrevet 1. juli 2010 #12 Skrevet 1. juli 2010 (endret) Har man virkelig ikke lov til å forandre mening om enkelte reisemål? kanskje dere kalrte å forandre meningen hennes, eller andre, og at hun nå ville prøve det selv. Er ikke det en god ting egentlig, at man viser at man kan forandre mening? Eller skal man være så bastant, at man skal holde på samme mening hele livet, bare for å være sikker på at andre ikke blir sur fordi man bytter mening? Jeg tviler påa t hun har reist tild ette stedet, bare for å erge deg. jeg tror hun mener godt med de meldingene hun sender deg. Og jeg har aldri hørt om noen som ikke ville vite noe oms tedet på forhånd, fordi man selv ønsker å finne ut tingene selv. Finner man virkelig ikke ut tingene selv, selv om andre har fortalt om enkelte ting? Er det virkelig så viktig å vite minst mulig, for da må du gi beskjed om dette. Eller er det kanskje fordi det er denne personen, du tydeligvis ikke liker, som kommer med disse tipsene, som egentlig er problemet? Hadde du vilel visst like lite, omf or eksempel beste venninnen din hadde vært der? Spiller det egentlig noen rolle hva hun sier, for dere vil jo få oppleve dette stedet samme for første gangen likevel. Du høres ikke særlig voksen ut du heller, for da ville du taklet dette på en litt mer voksen måte. I stedet for å erge deg grønn over det huns ier og det hun gjør,v ille du heller prioritert det som er viktig for deg. og er du voksen, kan du bare si til henne at selv om du er der og finner ut tingene, vil vi vite minst mulig før vi drar, og det hadde vært fint om du ikke fortalte oss alt. Noe jeg mener er sært, siden mennesker må jo få lov til å dele sine ferieoppleveser med sine nære og kjente, men du mener jo tydeligvis noe annet, siden du er bitter på at hun har valgt dette feriestedet. Og du eier ikke dette stedet, og dermed kan du heller ikke bestemme hvems om får og ikke får dra dit. Og alle mennesker kan forandre mening, selv om du tydeligvis ikek mener det. For hun burde jo aldri, i følge deg, reist til det stedet, siden det var så viktig for dere. Du høres ut som du har blitt bitt av litt bridezilla, men det igjen er nå bare min mening Endret 1. juli 2010 av Piper
onyx Skrevet 1. juli 2010 #13 Skrevet 1. juli 2010 Hei Belladonna. Svaret mitt var ikke ment som kritikk av ditt svar, og det var TS sitt innlegg jeg først og fremst siktet til. Jeg har nemlig veldig vanskelig for å se for meg at noen ved sine fulle fem kan tenke ting som: "Åh, skal hun til NNN på bryllupsreise? Dit kunne jeg egentlig ikke tenkt meg å reise, men siden hun skal, så må jeg forte meg å reise dit først. Da skal jeg sende henne meldinger hver dag og fortelle. Det kommer helt sikker til å ødelegge hennes opplevelse av stedet. Koste hva det koste vil - ødelegge må jeg. Spiller ingen rolle om jeg bruker opp feriedager og penger, bare hun blir misfornøyd og ergerlig." Å anta at hovedårsaken til venninnens valg av feriemål er å ergre den kommende brud, gir meg et inntrykk av at TS er i overkant selvsentrert. Da mener jeg at Dhanus svar gir mere mening. Akkurat det samme tenker jeg. Hvorfor skal noen bruke ferietid og masse penger på å erge bruden høres helt absurd ut. Hun reiser neppe alene og har sikkert heller ikke bestemt reisemål alene. Noen ganger ender man med å reise til steder man faktisk i utgangspunktet ikke kunne tenke seg, jeg har gjort det selv. Og å sende sms om reisetips er da heller ikke så uvanlig når man vet noen man kjenner skal til samme sted selv. Selv synes jeg det er greit å få vite om hva som er bryet verdt/ikke verdt å få med seg. På tide å trekke hodet ut av bryllupsmyra kanskje?
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #14 Skrevet 2. juli 2010 TS her... Her har det kommet mange svar gitt! Vil bare nevne at det er et meget spesielt sted som vi har brukt lang tid på å finne. Det er ikke lett å komme seg til dette stedet heller, må først ta fly..så småfly og deretter båt for å komme dit. Det er jo et kjent sted, men ikke en charterdestinasjon. Det virker som om hun virkelig prøver å ødelegge litt av morro for oss. Aner ikke hvorfor. Nå har hun til og med skrevet noen mld om de negative tingene med stedet. At det kanskje ikke passer så godt til bryllupsreise osv.. jaja, jeg har gjort som noen foreslo over og gitt beskjed (på en hyggelig måte) at nå vil vi ikke høre mer, men oppleve det selv.
Dubbedingsen Skrevet 2. juli 2010 #15 Skrevet 2. juli 2010 Høres nesten ut som som vi skal til samme sted i forhold til reiseruten men heldigvis mange destinasjoner med slike reisemåter. Men vi har også valgt et sted hvor ingen av oss har vært i nærheten en gang, og har ikke sjekket med andre som har vært der (kjenner ingen heller) Og om vi hadde kjent noen så hadde vi ikke sagt noe, nettopp fordi vi vil opdage plassen fra a-å selv og samle gode, morsomme, romantiske opplevelser sammen uten å ha eks. negativ omtale fra stedet. Dette er vår reise som blir en del av vår historie. En annen ting er at mennesket er unikt med ulike oppfatninger av hendelser, så negativt for noen kan være positivt for andre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #16 Skrevet 3. juli 2010 Jeg og min kjære har bestilt bryllupsreise til et sted vi begge har hatt lyst til å reise til i lang tid. Vi har selvfølgelig sagt til slekt og venner at vi gleder oss veldig til denne turen. Ei av venninnene mine har aldri hatt lyst til å reise til denne destinasjonen (snakket stygt om det til og med) men nå skulle hun plutselig dit. Så hun har reist og sender ivrig sms om hvordan det er på de ulike stedene/opplevelsene. (ja, hun gjør nøyaktig de tingene vi har booket). Hun er snill og "foreslår" hva vi burde/ikke burde gjøre osv.. Hvorfor gjør hun dette? Jeg kjenner at jeg blir litt irritert men det er kanskje gunnløst av meg. Jeg vet at når hun kommer tilbake fra ferien sin så kommer hun til å fortelle og fortelle om hvordan det var der. Det ødelegger litt av "mystikken" foss oss hvis dere skjønner hva jeg mener. Ikke at stedet vi har valgt er en nyoppdaget destinasjon, for all del.. men jeg synes hun er veldig korttenkt i sine handlinger. Du høres absolutt ut som en misunnelig venninne, ja, selv om det kanskje ikke var sånn du mente overskriften Folk kan da vel få reise hvor de vil for sine egne penger? Uavhengig av om de har ønsket å reise dit før eller ikke? Hvis det var sånn at dere ikke hadde råd til å dra, og hun bombarderte med meldinger fra stedet, så kunne jeg til en viss grad forstå dere. Men dere skal jo dit selv, virker nesten som du er litt snurt over at hun får oppleve disse tingene før dere, og tar litt glansen av alle historiene dere skulle fortelle etterpå? Og det at dere vil vite minst mulig om stedet på forhånd er såpass spesielt at dere ikke kan forvente at hun skal skjønne det. Det vanlige er vel, som en annen i tråden skriver, å ta imot alle tips med takk og interesse? Jeg skal forresten til Paris til høsten, og har snakket om det lenge. Nylig bestilte en venninne av meg tur dit nå til sommeren. Skulle jeg kanskje da blitt snurt fordi hun vet at jeg skal dit, og nekte henne å fortelle noe som helst derfra? Må si det blir sært, jeg forstår ikke tankegangen. Greit at dere skal til et mer "spesielt" reisemål enn Paris, men desto mer spennende ville det vel vært for de fleste å høre tips derfra. Eneste gangen jeg ville holdt lav profil med å fortelle fra reiser, er overfor folk jeg vet ikke har råd til å reise selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #17 Skrevet 3. juli 2010 Skal dere til de øyene uttafor kreta som er kjente for backpacking? Har hørt MYE bra om de!Gled dere! Send henne gjerne den smsen, eller skru av mobil, evt slett meldingene som kommer inn. Om hun dukker opp i en lang hvit kjole til ditt bryllup så dummer hun seg bare ut..Blås i henne, og kos deg!
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #18 Skrevet 3. juli 2010 Jeg tror ikke på at noen gjør ting for å være slemme, innerst inne ... men jeg tror noen kan bli grepet av misunnelse og sjalusi, og da gjør man dumme ting man egentlig ikke ville gjort. Det beste for deg og din venninne er viss du skriver noe ala : takk for infoen av alle opplevelsene dine som du vil dele med oss, men nå må du ikke fortelle mer, for vi gleder oss til å oppdage litt ting på egenhånd også... Kan vi ikke heller prate om alle opplevelsene når jeg og min kjære har vært der også? Det er mye bedre å si ifra på en voksen, ordentlig måte enn å ta igjen med samme mynt. Dessuten vil dette få henne til å tenke på sin egen oppførsel
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #19 Skrevet 3. juli 2010 Skal dere til de øyene uttafor kreta som er kjente for backpacking? Har hørt MYE bra om de!Gled dere! Hva heter de øyene?
hjertesukka Skrevet 3. juli 2010 #20 Skrevet 3. juli 2010 Høres ganske så merkelig ut å reise til dette helt spesielle stedet når hun tidligere har snakket negativt om det. Ok, så er det lov å ombestemme seg da, men jeg får en følelse av at det er mest for å ta luven av deres bryllupsreise. Har selv erfart at misunnelige venninner kan være i stand til det utroligste. Enig i at det beste er å si ifra på en voksen og fornuftig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå