Gå til innhold

Barnehagesøknad

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det noen grunn til å velge offentlig bhg. fremfor privat, hvis de private er med i det offentlige opptaket og ligger under bydelens sider (Oslo) ?

Vi skal ha inn ett-åringen vår i løpet av høsten, og tar gjerne i mot tips til hva man bør passe på. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nokre av dei private barnehagene legg vekt på andre pedagogiske metoder. Viss dette er av betydning for deg, bør du sjå litt på nettsidene til dei ulike barnehagene!

Nokre har litt andre vedtekter. Til dømes har nokre ein utvida kristen formålsparagraf, medan andre har fjerna denne formålsparagrafen.

Og alle barnehager, både kommunale og private, har ulike satsingsområde dei er litt ektra opptatt av. Dette kan vere til dømes musikk, matematikk, mat, natur osv.

Endret av cogito
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk! :) Hva med pris? Ser at noen private legger ferien fast i juli, det kan jo være litt lite fleksibelt i forhold til jobb..

Skrevet

Det er makspris for alle barnehager, kr 2330 i mnd.

Men barnehagen kan likevel ta betalt for mat og turar i tillegg. Me betaler til dømes 150 kr i mnd for smørelunsj, det er i kommunal barnehage.

Eg veit ikkje korleis det er i Oslo, men vår kommunale barnehage i Bergen stenger iallfall også 2 veker i juli. Viss slike ting er viktig, trur eg du bør ta kontakt med dei aktuelle barnehagene direkte.

Gjest wild bird
Skrevet

Private barnehager er veldig forskjellige, så det nytter ikke gi noe fasitsvar her. Men alle barnehager er med på samordet opptak, og i utgangspunktet er det ikke som tilsier at man bør velge offentlig framfor privat barnehage. Det forundrer meg at denne preferansen lever enda.

Selv har jeg jobbet i privat barnehage i mange år, og ser stort sett bare fordeler med det. F.eks så har foreldrene mye mer påvirkningskraft i forhold til innholdet i barnehagen hos de private enn i de offentlige. Prisene er vel stort sett de samme, med små avvik.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg vet ikke om det gjelder alle, men jeg har inntrykk av at det kan være litt mer dugnader i private barnehager. Dette gjelder først og fremst oppgaver som kommunens vaktmestere osv gjør i de offentlige, f.eks raking, maling, enkle reparasjoner av ting som ikke går på liv og helse osv.

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men har vært i diskusjon med venninner som har barn i barnehage. Vi ble klart enige om at private barnehager var best på mange måter, hvis du velger de riktige private barnehagene. I private barnehager er det selvsagt litt dyrere enn i offentlige, og det kommer utgifter i tillegg til den faste prisen, på mat, utflukter, og lignende. Dugnader er det også, men det er sjeldent. Kanskje 1-2 ganger i året. I private barnehager er det ofte fler ansatte på mindre unger, og de ulike ungene får bedre oppfølging. Jeg kunne lese og skrive før jeg begynte på skolen, fordi jeg lærte det i den private barnehagen jeg gikk det i.

Men dette tror jeg er en smakssak :) barna har det sikkert like bra begge stedene, så lenge det er unger der. Og så lenge at de ansatte er respektable folk...

Skrevet

I private barnehager er det selvsagt litt dyrere enn i offentlige,

Private barnehager kan heller ikkje ta meir enn maksprisen! Den er på kr 2330 i mnd. :)

Dei kan ta ekstra betalt for mat og turar, men det skal berre vere til å dekke faktiske utgifter.

Skrevet

Private barnehager kan heller ikkje ta meir enn maksprisen! Den er på kr 2330 i mnd. :)

Dei kan ta ekstra betalt for mat og turar, men det skal berre vere til å dekke faktiske utgifter.

Var det jeg mente med at det er dyrere i private, fordi det kommer utgifter i tillegg til fastprisen som det ofte ikke gjør i offentlige :)

Skrevet

Jeg har også inntrykk sv at de private barnehagene ofte har lengre åpningstider og ikke sommerstengt. Det kan jo være greit å ta i betraktning om en har jobb, hvor en slutter sent / begynner tidlig o.l.

Vi betaler 250 pr barn i kostpenger i priv.bhg, men da får de all mat og drikke inkludert varm lunsj. Jeg syns det er verdt pengene, så slipper man å styre med matpakker på morgenen.

Skrevet

Var det jeg mente med at det er dyrere i private, fordi det kommer utgifter i tillegg til fastprisen som det ofte ikke gjør i offentlige :)

Som eg skreiv lenger oppe, har eg barn i kommunal barnehage og me betaler kr 150 i matpenger. Då får han lunsj kvar dag, 1 dag i veka lager dei varm lunsj. :)

Frå hausten av skal dei også ta nokre kroner i turpenger.

Så slike utgifter har dei i kommunal barnehage også! Dei kommunale barnehagene som tilbyr mat, tar betalt for det. Trur det er store variasjonar frå barnehage til barnehage.

Gjest Spinell
Skrevet

I private barnehager er det ofte fler ansatte på mindre unger, og de ulike ungene får bedre oppfølging.

De private og de offentlige følger akkurat samme bemanningsnormer, så dette er neppe riktig i dag. Med makspriser har de private barnehagene neppe råd til å ansette flere enn de offentlige, særlig fordi de private barnehagene i praksis bare har 80% av det de offentlige har å rutte med. Bemanningen kan selvsagt ha vært annerledes da du gikk i barnehagen, noe jeg antar at var før maksprisene ble innført ;)

Gjest wild bird
Skrevet

Bemanningen i private barnehager KAN være annerledes enn i offentlige. En privat bhg med sterk økonomi kan velge å ansette ekstra personale, framfor å bruke penger på andre ting. Sånn var det hvert fall der jeg jobbet før.

Dugnad hadde vi 1-2 g pr år. Og prisen var den samme som i kommunale. En periode lå vi faktisk lavere også, dvs vi innførte makspris før de kommunale.

Skrevet

Vi går i en privat studentbarnehage og betaler kommunale satser. Det er mange voksne der (mange menn!) og ofte studenter i praksis. Helt topp! Barnehagen er oppe fra 7-17 hver dag og det er dugnad 2 ganger i året.

Det jeg har sett med private barnehager er at de ofte har tilbud som offentlige barnehager ikke har. Dette varierer jo fra barnehage til barnehage, så det går nesten ikke an å generalisere. Det man kan si er at de i en større grad enn offentlige barnehager tilpasser seg foreldrenes behov.

For eksempel der småen går: De tar inn syke barn om det er den dagen du har eksamen, de har overnattingstilbud en gang i mnd, du får utvidet plass (om du har deltidsplass) om du er i praksis osv... De tilpasser seg studenter :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også inntrykk sv at de private barnehagene ofte har lengre åpningstider og ikke sommerstengt. Det kan jo være greit å ta i betraktning om en har jobb, hvor en slutter sent / begynner tidlig o.l.

På de fleste jeg sjekket av private barnehager har de stengt enten 2 uker i juli, eller hele juli, hvert år, mens i de offentlige kan man ta ut ferien mer som det passer, men minimum 4 uker. Det er ikke mulig for meg og min mann å få tatt ferie hele juli noen gang, så det passer veldig dårlig for oss å ha lagt ferien slik.. så det er faktisk viktig for oss..

Skrevet

Jeg jobber i en privat barnehage og den er åpen hele juli, pluss jul og påske. Har flere bekjente som har barn i kommunale barnehager og disse har stengt noen uker/ hele juli. Så det er nok også veldig forskjellig fra barnehage til barnehage.

I min barnehage er det også ansatt flere personer med pedagogisk utdannelse ( to på hver avdeling) i de kommunale barnehagene jeg vet om er det kunn pedaogisk leder som har pedagosisk utdannelse.

Så jeg vil si at de fleste private barnehager nok er like gode om ikke bedre enn mange kommunale barnehager, men igjen det er nok forskjellig fra barnehage til barnehage.

Skrevet

Hvis man risikerer å måtte flytte innen kommunen, får man vel høyere prioritet i kommunale barnehager dersom barnet allerede hadde kommunal barnehageplass.

Tror jeg.

Skrevet

De private og de offentlige følger akkurat samme bemanningsnormer, så dette er neppe riktig i dag. Med makspriser har de private barnehagene neppe råd til å ansette flere enn de offentlige, særlig fordi de private barnehagene i praksis bare har 80% av det de offentlige har å rutte med. Bemanningen kan selvsagt ha vært annerledes da du gikk i barnehagen, noe jeg antar at var før maksprisene ble innført ;)

Det er ikke riktig at de private barnehagene har 80% av det de kommunale har. De har like mye foreldrebetaling, og like mye statstilskudd, men de har 80% kommunalt tilskudd. Dette utgjør uansett en liten del av den totale inntekten for barnehagene. I tillegg har de kommunale barnehagene andel av driftsutgifter i kommunen, og dette kan fort komme opp i høyere summer enn de private har til sin drift av hus og eiendeler.

I vår kommune har de store private barnehagene mindre barnetall på hver avdeling enn de kommunale, og like mange ansatte. Men det varierer sikkert fra sted til sted.

De private barnehagene styres nok også ulikt etter hvordan de er organisert. Foreldreeide barnehager f.eks., spytter gjerne overskuddet inn i drift eller investering, mens i privateide barnehager tas overskuddet ut til fordeling blant eierne. Det kan være stor forskjell på driften i disse to typene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...