Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Hei! For en tid tilbake bestilte jeg en serie på CDON. Samme dag som jeg fikk DVD'en, logget jeg meg inn på Nordea for å betale. Trodde derfor at jeg hadde betalt, men etter et par uker fikk jeg et inkassokrav i posten. Jeg var sikker på at jeg hadde betalt for det, sjekka igjennom papirene mine, og fant fakturaen, der jeg hadde skrevet: betalt + datoen. Gikk inn på Nordea sine nettsider, men der lå ikke regninga inn.. I ettertid har det skjedd flere ganger at jeg har gått inn for å betale regninger, også blir de ikke registrert allikevel. Samme dag som jeg fikk inkassokravet, gikk jeg selvfølgelig inn for å betale på nytt, og da jeg gikk inn dagen etter, var det blitt registrert. Men det jeg lurer på er: 1. Er det ikke vanlig å sende purring, FØR man sender inkassokrav? Det fikk jeg altså ikke! 2. Kan jeg få problemer med å ta meg opp lån når jeg har inkassokrav? Det var bare snakk om rundt 350 kr, men allikevel, er ikke kjekt å få slike brev i posten. Har en bufferkonto på rundt 100.000 kr i tillegg til lønningskontoen min, så penger hadde jeg også..
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 1. Jo, det er vanlig. Vet ikke om det er et krav, men... 2. Så lenge du har betalt, vil du ikke få betalingsanmerkning, og det vil ikke ha noen betydning for fremtidige lån.
Gjest Spinell Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 1. Er det ikke vanlig å sende purring, FØR man sender inkassokrav? Det fikk jeg altså ikke! Er du helt sikker på at det var et inkassokrav du fikk, og ikke et inkassovarsel? Inkassokrav kommer som regel fra inkassobyrå (Lindorff etc), og betales til inkassobyrået. Før en sak går til inkasso, skal det sendes inkassovarsel. Dette er ofte kombinert med purring. Du får ingen betalingsanmerkninger for et inkassovarsel.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Står nok inkassokrav på brevet ja! :S
Gjest Spinell Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Da skal du kontakte både inkassobyrået og CDON og bestride kravet på grunn av at du ikke har fått inkassovarsel. Du nekter selvsagt ikke å betale det regningen opprinnelig var på, men inkassobehandlingen og gebyrene bør du kreve å slippe. Gjør dette skriftlig, så du har dokumentasjon. Endret 30. juni 2010 av Spinell
O'hara Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Jeg vet ikke i denne saken, men i mange tilfeller så er det andre enn selve firmaet som sender ut purringer/regninger. Du vil ikke få noe problemer med å få lån etter denne episoden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå